Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkstøv fra bokslakk... kan det begrenses?

LiamH

Anbefalte innlegg

Jeg driver å pusser opp en eldre bil og har prøvd flere ganger å lakke bagasjeromslokket med rød lakk, noe som ble heller lite vakkert. Grunnen er at når man ser lakken i lys, så ser man at lakkstøv gjør overflaten litt lysere noen plasser og at det er ujevn farge. Dette vises, som sagt, nesten kun i sterk belysning, men jeg regner med at sollys kommer til å bli et problem når sommeren nærmer seg...

Jeg varmet opp boksen før jeg lakkerte og jeg la gode, fyldige og jevne lag. Etter 30 minutter avsluttet jeg med 2 gode strøk med klarlakk. Etter 3 forsøk begynner jeg å gi opp. Har noen et eller annet tips for å få en jevn og klar overflate? Er det eventuelt bedre å sette hele bagasjeromslokket loddrett, slik at lakkstøvet kanskje heller faller ned på gulvet, istedet for at bagasjeromslokket tar imot eller gjør det ingen forskjell?

Polering fungerer ikke, da alt støvet/kornene er tørket fast, både i og under klarlakken.

Noen foreslo å ikke bruke vannbasert lakk (som jeg har brukt til nå), men heller bruke lakk med løsemidler slik at man ikke trenger klarlakk, da denne herder seg selv. Jeg skulle heller gå lett over med 1200 vannsmergel-papir etter at lakken hadde tørket. Da ville lakken bli helt blank og fin. Noen som har erfaring? Vil denne løsmiddel-lakken begynne å koke hvis jeg legger den over den vannbaserte lakken jeg har brukt til nå eller går det bra siden jeg det ligger klarlakk øverst (som garantert inneholder løsemidler)?

Anyone? :hmm:

P.s: Jeg har ikke kompetanse, utstyr eller penger til å begynne med noe avanserte metoder... Denne bilen er ment for å bli mest mulig pen for minst mulig penger. Har allerede gått drastisk over budsjettet med all denne lakkeringen til ingen nytte og jeg regner med at jeg kommer til å måtte kaste bort en del lakkbokser til før resultatet er brukbart... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hva slags rom lakker du i? er det i en trekkfull og støvete garasje kan du nesten gi opp med det samme å få det ordentlig pent. Står du i et rom som du kan dusje ned så spray vann på vegger og tak hvis det er mulig og helst varmt vann som damper, det samler mest mulig støv. Først må du selvsagt pusse mest mulig og få det jevnt, så må du grunne, flere tynne enn få tjukke lag er best uansett grunning eller farge. Etter et par lag med grunning, lakker du en tre-fire tynne lag som får støvtørke mellom, vent natta over (helst) og våtslip lett med fint papir, helst 1200, til du får en jevn overflate, den vil da bli matt men frykt ei, når du da lakker over med klarlakk blir det helt strøkent. driter du deg ut på klarlakken så er det bare å pusse ned en gang til å prøve på nytt. Lykke til:)

PS! Jeg har alltid brukt Quick og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Jeg står inne i en stor hall. Varmt og lite støv! Skal prøve å pusse med 1200-papir, slik som flere nå har foreslått, men slik jeg forsto skulle ikke klarlakk være nødvendig. Går det ikke ann å få det bra med vann og 1200-papir, uten klarlakk? Problemet med lakkstøv er også, i aller høyeste grad, tilstede ved bruk av klarlakk. Hvordan er det å pusse ned klarlakken i tillegg med vann og 1200-papir? Blir det matt uansett?

P.s: Det er ikke støvet i rommet som er problemet! Det er lakkstøvet fra boksen. Grunnarbeidet er også ordentlig gjennomført! :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva mener du med at lakk med løsemidler herder seg selv og ikke trenger klarlakk? Er det 2komponentslakk du mener?

Klarlakk påføres for å få en fin og blank finish, uanvhengig av om det er løsemidler eller ikke i lakken. Dessuten så blandes vel herder i lakken uansett om den er vann- eller løsemidelbasert.

Uansett, puss overflaten du skal lakkere med fin pusseklut for å få en matt overflate (om det er lakk der fra før) evt puss ned og grunn og å mellomslipe om det ikke er lakk der. Deretter vasker du overflaten skikkelig godt så det ikke ligger noe støv der. (Som han ovenfor skrev, gjør rommet vått, fuktigheten binder til seg støvet og sjansen for at du får et bra resultat er mye bedre.)

Deretter blander du i det som skal til for å lakkere: Lakk, tynner og herder (står anvisning på boks). For å få et virkelig godt resultat legger du mange tynne strøk, og mellomsliper mellom hvert strøk. Deretter legger du på noen lag klarlakk. (Om du ikke trenger så innmari god finish, trenger du ikke mellomslipe)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...