Bamsemumsen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Herlig. Jeg fikk hvertfall frem poenget om media, og hvordan media påvirker vårt syn. Men over på det seriøse: Du hører om selvmordsbombere, folk som har blitt steinet og tragedie fra midt-Østen hver eneste dag. Hvordan er det forventet at jeg skal se på hvordan ting går der nede? Hva er det egentlig som skaper alle problemene der nede? Det at de er hyperreligiøse og tilbakestående (tenker på hvor langt samfunnet deres har utviklet seg i forhold til vårt, m.t.p. steining og straff, blant annet Irans syn på homofile) er ikke så langt fra sannheten, eller mener dere det er feil? Forklar det for meg da, siden dere har forstått alt som foregår. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Herlig. Jeg fikk hvertfall frem poenget om media, og hvordan media påvirker vårt syn. Men over på det seriøse: Du hører om selvmordsbombere, folk som har blitt steinet og tragedie fra midt-Østen hver eneste dag. Hvordan er det forventet at jeg skal se på hvordan ting går der nede? Hva er det egentlig som skaper alle problemene der nede? Det at de er hyperreligiøse og tilbakestående (tenker på hvor langt samfunnet deres har utviklet seg i forhold til vårt, m.t.p. steining og straff, blant annet Irans syn på homofile) er ikke så langt fra sannheten, eller mener dere det er feil? Forklar det for meg da, siden dere har forstått alt som foregår. Vel, for det første så har de en annen kultur enn oss. Steining er ansett som vanlig, selv om vi har ett annet syn på det. Mange har dessverre mye harde lover og straffer. Når det gjelder selvmordsbombere, så er det det beste våpenet de har. Og de som gjør det har blitt indoktrinert til å tro at religionen deres serverer masse flotte jomfruer. Og de angriper for å vise hvor lite de liker vesten og deres innblandinger. 9/11 var ett direkte svar på USAs utenrikspolitikk og innblanding med Israel for eksempel. Enkelt og greit, clash of civilizations og vestlig innblanding equals mye dritt. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Herlig. Jeg fikk hvertfall frem poenget om media, og hvordan media påvirker vårt syn. Men over på det seriøse: Du hører om selvmordsbombere, folk som har blitt steinet og tragedie fra midt-Østen hver eneste dag. Hvordan er det forventet at jeg skal se på hvordan ting går der nede? Hva er det egentlig som skaper alle problemene der nede? Det at de er hyperreligiøse og tilbakestående (tenker på hvor langt samfunnet deres har utviklet seg i forhold til vårt, m.t.p. steining og straff, blant annet Irans syn på homofile) er ikke så langt fra sannheten, eller mener dere det er feil? Forklar det for meg da, siden dere har forstått alt som foregår. Ingen har vel fullstendig kunnskap om hva som skjer der, da media forvrenger alt og alle ser på ting forskjellig. Noen ser på steining som grusomt. Noe ser på det som en passe måte å straffe utskudd på. Noen ser på selvmordsbombere som spenna gærne, andre ser på dem som folk som slåss for det de tror på. Det virker slik på meg at likestilling og vanlige vestlige rettigheter ikke brukes særlig mye Midt-Østen. Er vel ikke så bra.. Men det fungerte jo! De har levd slik kjempelenge, og nå vil man utnytte dem og deres naturressurser, eller vil de selv moderniseres? Kanskje det heller er de religiøse lederne som ikke vil endre på det som har funket i århundrer og derfor gå imot all vestlig innblanding, selv om folket selv innser at det de blir utsatt for ikke er helt riktig? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Vel de har henginger på svære stadioner i Saudi-arabia. Er som regel alltid fullt, så regner med at de har støtte blant folket i de handligene. I USA har man dødsstraff. Så det er omtrent bare i Europa dødstraff man finner en slik form for humanisme, så utgangspunktet er vi i undertall og gir det oss rett til å bestemme over andre da? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Så kan man jo diskutere hvor lett man får dødsstraff og graden av sadisme ved avrettningen. En viss forskjell på en giftsprøyte etter å ha drept folk og å bli steinet etter å ha blitt voldtatt/forelsket... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Igjen er graden av hva som er "galt" forskjellig fra kultur til kultur, ble kanskje feil å legge ved usa sammen med S-A, men bare visste til at ikke hele usa passer inn i den humanistiske tankegang som man finner her i Europa, der dødstraff ikke er tillatt selv om man er i krig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Kineserne henretter mellom 1000 og 10.000 mennesker i året, men er det noen som sier hva er galt med kineserne? Neida! Muslimene, de er onde de! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så det er greit at USA henretter 100 men ikke at Kina henretter 1000,? Slutt med idiotiske uttalelser og heller argumenter. Og det er kun en meget liten minoritet av kinas befolkning som er muslimer men de er selv undertrykte. http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/90FF63...1256EC90023D6B8 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Så det er greit at USA henretter 100 men ikke at Kina henretter 1000,?Slutt med idiotiske uttalelser og heller argumenter. Og det er kun en meget liten minoritet av kinas befolkning som er muslimer men de er selv undertrykte. http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/90FF63...1256EC90023D6B8 Jeg har ikke snakket om USA. Om du har vært litt på forumet, så har du nok fått med deg at jeg ikke er noen stor fan av USA. Jeg har heller ikke snakket om kinesiske muslimer. Man får litt perspektiv på ting når man setter ting opp mot hverandre, det synes jeg ikke er spesielt idiotisk. edit: Og ja, det var sarkasme, nokså åpenlys etter min mening Endret 4. desember 2007 av AvieN Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Kineserne henretter mellom 1000 og 10.000 mennesker i året, men er det noen som sier hva er galt med kineserne? Neida! Muslimene, de er onde de! Jeg misliker ikke mange muslimer fordi de henretter folk. Jeg misliker dem fordi de henretter folk for å ha kalt en bamse Muhammed og brenner ned ambasader fordi det er en utlandsk avis som ikke er muslimsk tegnet noen bilder av Muhammed. Jeg misliker dem fordi de tvinger kvinnene til å gå med burka hvor bare øynene er synlige og forsetter med det når de har f.eks. flyttet til Norge. Jeg misliker dem fordi de vil bannlyse barnet sitt om hun blir sammen med en norsk gutt. Jeg misliker dem fordi de holder demostrasjoner hvor de skriker "bomb Denmark" i England. Jeg misliker dem fordi de synes sherialovene er akseptable og ønsker at de skal bli loven over hele verden. Jeg misliker dem fordi de aksepterer bare en relgion og det er Islam. Dette finner du ikke i Kina. Endret 4. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Vi kan jo gjette hva som vil skje hvis en går med en t-skjorte med bilde av Jesus på og kors rundt halsen i midt-Østen. Steining, dratt etter motorsykkel, kjørt over, skutt? Vi ville sannsynligvis blitt angrepet. I Norge klager troende på slakteregler. De får gå med heldekkende kjole. Vi sier ingenting. Såklart sammenligner man andre land med Norge, for det virker ofte som om vi er et at få land som er normale her i verden. Og det kan ingen si seg uenige i. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Vi kan jo gjette hva som vil skje hvis en går med en t-skjorte med bilde av Jesus på og kors rundt halsen i midt-Østen. Steining, dratt etter motorsykkel, kjørt over, skutt? Vi ville sannsynligvis blitt angrepet. I Norge klager troende på slakteregler. De får gå med heldekkende kjole. Vi sier ingenting. Såklart sammenligner man andre land med Norge, for det virker ofte som om vi er et at få land som er normale her i verden. Og det kan ingen si seg uenige i. Jesus er vel en profet i Islam, så lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Vi kan jo gjette hva som vil skje hvis en går med en t-skjorte med bilde av Jesus på og kors rundt halsen i midt-Østen. Steining, dratt etter motorsykkel, kjørt over, skutt? Vi ville sannsynligvis blitt angrepet. I Norge klager troende på slakteregler. De får gå med heldekkende kjole. Vi sier ingenting. Såklart sammenligner man andre land med Norge, for det virker ofte som om vi er et at få land som er normale her i verden. Og det kan ingen si seg uenige i. Jesus er vel en profet i Islam, så lite sannsynlig. Korset har ikke noe med Islam å gjøre. Bamsemumsen: Jeg er ikke helt enig med det at de fleste landene i verden er håpløse. Selvfølgelig er mange land fattige og har begrenset ytringsfrihet, men de fleste land i Øst-Asia, Nord-Amerika, Syd-Amerika, deler av Afrika, og Australia og mesteparten av Europa har ganske gode verdier. Endret 4. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Greit at mange muslimer her en sterk tru og føler seg krenket av diverse ting. Men skal ikke ta alle under en kam. Men til akuret denne saken så synes jeg det er motbydelig at voksne personer kan rope ut at dem krever at en person skal drepes pga at hun lot ungene velge hva bamsen skulle hete. Hun burde jeg tenke seg litt om, og kanskje sakt dem skulle velge et annet navn. Men det er ikke noe unnskylding før oppførselen til enkelte. Så min mening om saken er at enkelte overreagerer veldig på en liten ting. Og at læreren burde ha tenkt seg litt mer om og vurdert annet navn. Men i utgangspunkte skulle hun vel aldri drad dit. Blande forskjellige kulturer, religioner og folkeslag er ikke alltid så lurt. Spesielt når noen har mer et forvrenkt syn på andres rett til og ha sine meninger. Så håper det blir forbedringer. Muslimer (og andre religioner også) har ikke god av sånt, ingen tjener på dette. "Vi skal alle leve i fred og være glad i alle" (ja kanskje i drømme land ) Lenke til kommentar
thadon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 http://www.nettavisen.no/verden/article1473655.ece Jeg beklager at jeg har forårsaket en ulykkelig situasjon. Jeg har stor respekt for Islam, sa Gibbons i går. At hu i det hele tatt gidder å beklage seg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Fordi du ikke skjønner at de følte seg støtt av handlingene til læreren. edit: Men jeg tror ikke hun mente med det hun gjorde. Endret 5. desember 2007 av Blåbær Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://www.nettavisen.no/verden/article1473655.ece Jeg beklager at jeg har forårsaket en ulykkelig situasjon. Jeg har stor respekt for Islam, sa Gibbons i går. At hu i det hele tatt gidder å beklage seg Hun dro ned til et muslimsk land, og viste stor respekt for islam, og så kaller hun en bamse Muhammed? Når du drar til et sånt land, spesielt for å være lærer, tar man gjerne og lærer hva man ikke skal gjøre. En av dem er jo å ikke kalle ting som kosebamser Muhammed. Enten ser hun på islam som bare tull eller så er hun direkte dum. Tror uansett ikke på at hun har stor respekt for islam. Hvis jeg hadde blitt fengsla for å kalle en bamse Muhammed hadde i alle fall ikke jeg gjort det... Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://www.nettavisen.no/verden/article1473655.ece Jeg beklager at jeg har forårsaket en ulykkelig situasjon. Jeg har stor respekt for Islam, sa Gibbons i går. At hu i det hele tatt gidder å beklage seg Hun dro ned til et muslimsk land, og viste stor respekt for islam, og så kaller hun en bamse Muhammed? Når du drar til et sånt land, spesielt for å være lærer, tar man gjerne og lærer hva man ikke skal gjøre. En av dem er jo å ikke kalle ting som kosebamser Muhammed. Enten ser hun på islam som bare tull eller så er hun direkte dum. Tror uansett ikke på at hun har stor respekt for islam. Hvis jeg hadde blitt fengsla for å kalle en bamse Muhammed hadde i alle fall ikke jeg gjort det... Vel, nå er faktisk det helt vanlig å kalle dyr, bamser og mennesker for Muhammed. Så lenge det ikke gjøres for å fornærme. De liker ikke utlendinger, og brukte det mot henne. Men litt vett og insikt ville gitt henne nok brains til å skjønne hvor det kunne gå. Lenke til kommentar
Bjarnir Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://www.nettavisen.no/verden/article1473655.ece Jeg beklager at jeg har forårsaket en ulykkelig situasjon. Jeg har stor respekt for Islam, sa Gibbons i går. At hu i det hele tatt gidder å beklage seg Hun dro ned til et muslimsk land, og viste stor respekt for islam, og så kaller hun en bamse Muhammed? Når du drar til et sånt land, spesielt for å være lærer, tar man gjerne og lærer hva man ikke skal gjøre. En av dem er jo å ikke kalle ting som kosebamser Muhammed. Enten ser hun på islam som bare tull eller så er hun direkte dum. Tror uansett ikke på at hun har stor respekt for islam. Hvis jeg hadde blitt fengsla for å kalle en bamse Muhammed hadde i alle fall ikke jeg gjort det... Vel, nå er faktisk det helt vanlig å kalle dyr, bamser og mennesker for Muhammed. Så lenge det ikke gjøres for å fornærme. De liker ikke utlendinger, og brukte det mot henne. Men litt vett og insikt ville gitt henne nok brains til å skjønne hvor det kunne gå. Etter å ha levet i et muslimsk land i 2 år (indonesia) jeg må si at største feilen lererinnen gjorde var å reise til Sudan Punktum finale Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://www.nettavisen.no/verden/article1473655.ece Jeg beklager at jeg har forårsaket en ulykkelig situasjon. Jeg har stor respekt for Islam, sa Gibbons i går. At hu i det hele tatt gidder å beklage seg Hun dro ned til et muslimsk land, og viste stor respekt for islam, og så kaller hun en bamse Muhammed? Når du drar til et sånt land, spesielt for å være lærer, tar man gjerne og lærer hva man ikke skal gjøre. En av dem er jo å ikke kalle ting som kosebamser Muhammed. Enten ser hun på islam som bare tull eller så er hun direkte dum. Tror uansett ikke på at hun har stor respekt for islam. Hvis jeg hadde blitt fengsla for å kalle en bamse Muhammed hadde i alle fall ikke jeg gjort det... Vel, nå er faktisk det helt vanlig å kalle dyr, bamser og mennesker for Muhammed. Så lenge det ikke gjøres for å fornærme. De liker ikke utlendinger, og brukte det mot henne. Men litt vett og insikt ville gitt henne nok brains til å skjønne hvor det kunne gå. Etter å ha levet i et muslimsk land i 2 år (indonesia) jeg må si at største feilen lererinnen gjorde var å reise til Sudan Punktum finale Ja, det var det jeg mente. Sudan er lite tolerante ovenfor utlendinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå