Gå til innhold

Røde videomic fanger opp mye støy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått meg Røde Videomic til mitt kjære Panasonic NV-GS500 kamera.

Har hørt mye bra om mikrofonen, og den har jo et slags "gummi-oppheng" så mikrofonen ikke skal fange opp ulyder fra kamera.

Men det er akkurat dette mikrofonen gjør! Hvis jeg for eksempel dra fingeren min langs siden på kameraet hører man dette usedvanlig godt. Selv om jeg bare snur på kamera så linebeskytteren slår litt bort i siden på kamera så hører man det veldig godt... noen som vet hva jeg må gjøre?

Jeg har prøvd å slå av mikrofonen og ta opp, og da kommer det ingen lyd så det er koblet til riktig!

Andak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og på GS 500 kan du vel skru av AGC(den automatiske forserkingskontrollen) og justere mic-volumet manuellt. De dempebryterene i batterilokket til Røde er til for å tilpasse micen til kameraets AGC.

Tips: skal du ta opp f.eks en konsert innendørs, så ta av den skumgummihetten. Den demper diskanten veldig mye. :thumbup:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil den ta opp berøringstøy som klarer å forplante seg gjennom lufta, gummiopphenget har ingen ting med det å gjøre.

At linse dekselet slår borti kameraet er vel heller ikke så rart at man hører...

Hold kameraet stille og sørg for at ikke løse ting kan lage lyder...linsedeksler feks.

Lenke til kommentar
Takk for flotte tips :)

Er AGC bra og ha på? Eller er det bare oppskrytt elektronikk?

Til vanlig prating går det som regel greit. Men skal du ta opp musikk, ødelegger den musikken ved å forsterke opp lave lyder, for så å skynde seg å senke igjen når lyden blir høy. Blir en slags pulserende virkning som ikke egner seg på musikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...