kjeng Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hei, regner med å bli halshugd og ledd av, men har et problem med en c++-oppgave her.. #include <iostream> #include <conio.h> #include "consul.h" using namespace std; const int ANTALL = 100; int main() { int tallsett[ANTALL]; int antall; double total; double strykgrense; cout << "Skriv inn strykgrensen i karaktersystemet ditt!" << endl; cin >> strykgrense; cout << "Strykgrensen er satt til " << strykgrense << endl; cout << norsk("Hvor mange karakterer skal brukes? ") << endl; cin >> antall; //--------------------------------------------------------------------------- for ( int i = 0;i < antall; i++) { system ("cls"); cout << "Tast inn karakter nr. " << i+1 << "--> "; cin >> tallsett[i]; } system ("cls"); cout << "Stod du montro?! \n"; for ( int i = 0;i < antall; i++) { cout << "Dette er karakter nr. " << (i+1) << "--> " << tallsett[i] << endl; } //--------------------------------------------------------------------------- total = tallsett[1] / antall; cout << "Totalresultatet blir " << total << endl; if (total < strykgrense) { cout << "Stryk!" << endl; } else { cout << "Du stod!" << endl; } system ("PAUSE"); return 0; } Som dere (kanskje) ser er det et program for å beregne karakterer, om man stod. Problemet ligger her: total = tallsett[1] / antall; Jeg finner ikke ut hvordan jeg bruker totalinnholdet fra tallsettet (karakterne som blir lagt inn i arrayet).. noen kjappe tips? god fredag! Kristian Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) kjappt lite tips. så vidt jeg vet er det ingen måte å få totalen ut fra ett int array, da arrayen i seg selv ikke er ett objekt med metoder osv. og kan brukes på alle variable og objekter. For å få ut totalen av ett array må du traversere alle verdienen i arrayet (Hint: for-løkke og array.size) og legge disse i en variabel total. Håper dette hjalp. Spør hvis det er noe du lurer på. EDIT: Du vil nok aldri bli halshugd og ledd av her, alle har vært i startfasen en gang, og de fleste husker hvordan det var;) Endret 30. november 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) array.size finnes ikke i c/c++, men du kan bare bruke ANTALL. Ellers er jeg helt enig i at vi ikke ler eller hugger hode av deg (NevroMance). Her hogger vi bare hodet av folk som vil ha hjelp til å lage alt av kode til programmer (uten selv kunne programmer) Endret 30. november 2007 av Giddion Lenke til kommentar
kjeng Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 array.size finnes ikke i c/c++, men du kan bare bruke ANTALL. Hvordan? På forhånd takk! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Aaaah... jeg som var sikker på at jeg hadde brukt array.size i et c++ program, jaja, er, foreløpig, mest kjent med java. Lenke til kommentar
Mondain Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hei! Ingen grunn til å bli ledd av dette. Alle har vært der du er nå en gang. Du er ute etter å få alle karakterelementene(arrayet) lagt sammen i en enkelt variabel kalt total ? Da kan du bruke en for loop for å gå igjennom arrayet, og for hver runde adderer(+=) du elementet over til total variabelen. Så kan du bruke en ny variabel for å lagre gjennomsnittet i. total / antall. Og hvis dette skal gå smertefritt burde du bruke double array istedet for et int array siden du skal ha elementene over i en double variabel. Sifra hvis du ikke får det til så skal jeg gi flere hint Lykke til. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) du må summere alle karakterene i array'en med samme teknikk som du leste inn karakterene og skrev de ut til skjermen etterpå. Du kan gjerne gjøre summeringen i samme løkke som for eksempel utskriften! Men her er ihvertfall ett eksempel på en individuell løkke for summering av alle karakterene. int sumKarakterer = 0; for(int i = 0; i < antall; i++){ sumKarakterer += tallsett; } total = sumKarakterer / antall; edit: du kom meg i forkjøpet mondain... Endret 1. desember 2007 av Mapster Lenke til kommentar
kjeng Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 du må summere alle karakterene i array'en med samme teknikk som du leste inn karakterene og skrev de ut til skjermen etterpå. Du kan gjerne gjøre summeringen i samme løkke som for eksempel utskriften! Men her er ihvertfall ett eksempel på en individuell løkke for summering av alle karakterene. int sumKarakterer = 0; for(int i = 0; i < antall; i++){ sumKarakterer += tallsett; } total = sumKarakterer / antall; edit: du kom meg i forkjøpet mondain... double sum = 0.0; for ( int i = 0;i <antall; i++) { sum = sum + tallsett[i]; } Kaching! Supert karer, mange takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå