Gå til innhold

Skolevesenet i forfall?

Anbefalte innlegg

Haha, da kan vi jo være temmelig enige, går vanlig linje på Berg selv (sisteåret) så skal ikke si noe der :p Hadde bare fått det for meg at Katta og KG hadde høyere snitt men da var det vell feil :p

De får bedre karakter i standpunkt, men det beste er å sammenligne eksamenskarakterene siden da har alle likt grunnlag.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

:nei:

Norge har (under skiftende regjeringer) brukt 30 år på å skvise ut de dyktige lærerne fra skoleverket.

Kanskje de dyktige lærerne var for selvbevisste i visshet om sine egne kunnskaper, slik at politikernes avindsjuke slo inn og ga seg utslag i lærerhatet?

Dette har jeg ikke tenkt så mye på.

Jeg tenker det vil ta 30 år å bygge opp det man nå har brukt 30 år på å rive ned.

Selvbevisste og selvstendige aktører i samfunnet er veldig irriterende for maktmennesker, men uten disse egenskapene i skoleverket vil det faglige fordampe sammen med opposisjonen.

Man har nå ett relativt lydig og underdanig lærerkorps i Norge.

Men som jeg sa...

:roll:

Lenke til kommentar

Nå er det slik at første året på skolen er et slags "lekeår". En lettvint start på skolen. Dette er helt tullete. Skal vi først vende oss til at skolen er en lek, og deretter begynne med læring? Det er synd, fordi som små barn er vi nysjerrige og kunnskapstørste. En 10. klassing i dag er ikke på skolen først og fremst for å lære. De vil leke, skravle, flørte osv. Dette skjer også i timene.

Begynn rett på læringen, og slå litt hardere ned på eventuelle bråkmakere.

Lenke til kommentar

Sånn eg huskar det, so var kristelege lærarar verre enn dei forholdsvis fornuftige SV folka. Sei kva du vil om SVarar, dei prøvar ikkje å gje ungane dårleg samvittigheit fordi Jesus døde på korset for våre synder...

Eg skulle ønskt at det var meir fokus på læringsteknikkar.

Lenke til kommentar

Norsk skole på et bunn-nivå i Europa? Etter hva jeg har forstått ligger vi ganske gjennomsnittlig til. Det som derimot er problemet er vel at det er så stor spredning i elevenes ferdigheter.

Når nabolandene gjør det bedre enn oss har man jo naturlig nok sett på hva de gjør annerledes enn oss. Problemet er bare at de ikke gjør så veldig mye annerledes.

Jeg tror det blir feil å legge skylden på elever og lærere. Skylden må jo ligge på samfunnet slik det er i dag. Lærerne tjener ganske dårlig i forhold til sin lange utdanning. Dette gjør jo at yrket ikke er attraktivt for mange av de flinke. Noe som igjen fører til at det blir lettere å komme inn på allmennlærerutdanningen. Noe som igjen, i mange tilfeller, nok gir dårligere lærere og mindre flinke elever. Dette har blitt en ond sirkel. Det hjelper heller ikke at dette også fører til at lærernes status går ned. De flinkeste menneskene vi har vil kanskje ikke bli lærere pga statusen og den nevnte lønnen. Nå som lærerne har lav status i samfunnet er det ikke lenger slik at foreldrene til elevene ser opp til lærerne. Dette smitter jo gjerne også over på barna. Det at lærerene ikke har den respekten de hadde før har nok bare gjort verdens viktigste jobb vanskeligere.

Vi må forbedre lærernes status i samfunnet ved å gi dem mer lønn. Dette vil da føre til at yrket blir attraktivt og at stadig flere vil bli lærere. Kamp om plassene på allmennlærerutdanningen er noe vi vil ha!

Jeg tror også det er et poeng at vi er for snille i dagens skole. Det er ikke alt i livet som er en lek. Noe skolen også bør gjennspeile. Jeg sier ikke at lærerne skal slå elevene, men disiplin er utvilsomt mangelvare i dagens skole.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Testene er så og si verdiløse. Norske elever blir testet i ting de ikke har hatt om når skolene blir sammenlignet. Legg til å mange av elevene ikke tar dem serriøst da de ikke teller på karakterkortet og bare skribler noe fort for å få gå tidligere og man ser hvor lite testene har for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...