Gå til innhold

Skolevesenet i forfall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet med tavleundervisning er at mange lærere er utrolig dårlige på det, og at moderne klasserom ikke er bygd slik at tavla skal brukes noe særlig. Har bare hatt to lærere som fikk til, for meg, å gjøre tavleundervisning bra og det var på en gammel skole.

 

Prosjektarbeid bør avskaffes snarest, for det resulterer ALLTID i at en gjør alt og alle de andre gjør ikke en skit.

På min skole så driver alle lærerene med tavleundervisning omtrent hele tiden. Vi har nesten ikke prosjektarbeid eller gruppearbeid og i de fleste fag har vi det ikke. Det går greit det.

 

Skolen min er sannsynligvis den beste i Norge hvis man ser bort i fra UWC i Fjaler.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jepp. Les: slappe og dekadente elever, bortskjemt og ødelagt av velferd og sy-pute-under-armer mentalitet.

Den var vel bare "litt" generaliserende?

 

Men ja, mange på min alder er sånn, men det er vel strengt tatt ikke dems feil. Siden de har foreldre som gir ungene alt de peker på...

Lenke til kommentar

Det blir galt å klandre elevene. Er elevene slappe og uinteresserte, er det noe galt med undervisningen.

 

Tavleundervisning er trolig et fremragende forslag. Ha en kunnskapsrik og dyktig person som formidler sin kunnskap om et eller annet fag på en ordentlig måte. Dette er selvsagt betinget av at læreren er flink, og det er vel her mye av problemet med norsk skole ligger. Så kan man i tillegg gi elevene trening, f.eks. ved å skrive stiler og gjøre oppgaver.

 

I gamle dager var det slik undervisningen foregikk, og det er vel liten tvil om at elevene på den tiden var på et høyere nivå enn elevene i dag (med unntak av i engelsk, da). Jeg kom over noen stiler og matteoppgaver fra 60-tallet, og ble ganske imponert, egentlig.

 

Men av en eller annen uforståelig grunn er dette "gammeldags" og politisk ukorrekt. Man skal f.eks. ikke pugge, selv om det er vanskelig å lære tysk eller historie uten nettopp pugging.

 

Som student kan jeg forresten si at universitetsstudiene minner ganske mye om skolen slik den var i gamle dager: Vi har forelesninger, hvor en professor holder en enetale i et par timer mens vi hører på og noterer underveis. Så leser vi side etter side i bøkene våre og skriver øvingsoppgaver. Og det er en veldig enkel og effektiv måte å lære ting på.

Lenke til kommentar
Som student kan jeg forresten si at universitetsstudiene minner ganske mye om skolen slik den var i gamle dager: Vi har forelesninger, hvor en professor holder en enetale i et par timer mens vi hører på og noterer underveis. Så leser vi side etter side i bøkene våre og skriver øvingsoppgaver. Og det er en veldig enkel og effektiv måte å lære ting på.

 

Forskjellen er vel at du er litt eldre og mer oppegående enn den jevne fjortis. Har du valgt deg inn på høyskole, har du gjerne en interesse for et spesifikt emne, og da er det selvfølgelig spennende å høre på en kunnskapsrik person fortelle om dette. Det er også vesentlig lettere og mer givende for denne personen å undervise mennesker som:

1) holder kjeft når h*n snakker

2) ikke møter til timen når de ikke vil

3) ikke består av 50/50 kviser og hårvoks

4) er oppegående nok til å spørre gode spørsmål og utfordre kunnskapen

 

Litt av problemet er nok at ungdom føler at skolen er et unødvendig ork. Norsk er et døende språk, så hvorfor lære det når engelsk kommer til å ta over? Ingen bruker nynorsk med mindre de må. Matte trenger man aldri i dagliglivet, og når man gjør det, har man kalkulator på mobilen. Engelsk lærer man nok av via media. Tysk/fransk er det bare tyskere og franskmenn som bruker, og engelsk kommer til å p0wne dem så salig om noen år. Når en stor prosentandel av elevene sitter med slike holdninger, og i tillegg må møte til timene, så er det ikke rart at de er et forstyrrende element i klasserommene.

 

Igjen, en ond sirkel, men personlig vil jeg si at det er dagens foreldre som bør få litt pepper. Det LarsP sier er jeg i grunn ganske enig i, for mye skjer på elevens premisser.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg prøve å svare som en av disse "unge og dumme".

Jeg merker selv at undervisninga for min del ikke holder mål i diverse fag, som norsk og historie. I disse timene så er det ren gjentagelse fra boka som en som har gått 2 år på lærerskolen kunne gjort like bra, eller en annen fra klassen. Dette er jo så lite inspirerende at jeg kan gå å legge meg. Sitte der og høre på "blabla nyrealismen, LES I BOKA!" i to timer for så å få oppgave å analysere en tekst man finner på internett (jada, puter her) er jo ikke akkurat motiverende.

I realfagene og religion har jeg (personlig) vært heldig med lærerene og de får meg til å motivere meg og lære det, og ikke minst forstå, noe som ikke kreves i andre fag hvor lærern sluker rått at man har skrevet 9 sider om føydalsamfunnet som man overhodet ikke kan.

 

I tillegg så er det så lett å slippe unna, alt foregår jo på våre (elevenes) prinsipper, for eksempel at det er 19,5 grader i klasserommet, noe som fjortissjentene synes er såååå kaldt at de fryser halvt ihjel og derfor så er det jo umulig å ha undervisning.

Og tilbake til disse fjortissene som jeg er så uheldig å komme i klasse med, de syter jo hele fuckings tia, alt er galt! Er ikke skriften til lærern så veldig fin så skal de på død og liv sitte bakerst i klasserommet og snakke med venninende (ja, flertall) og syte over at de ikke får med seg noe av den allerede uinteresante undervisninga.

 

Ansvar for egen læring, kunne like gjerne fått pensumet og hatt en jobb istedet for skolen og tatt eksamen i fagene....

 

Og ja, Gud glemte å gi meg språkegenskaper :wee:

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Må vel si meg enig i at skolesystemet her til lands er dårlig. Vil spesielt nevne barneskolen. Der var det bare lesing fra boka og lærerne kunne ikke noe mer utover det som stod i boka. Engelsklæreren jeg hadde kunne ikke engelsk en gang. Hun sa "børsday" i stedet for birthday. Det holder ikke mål for meg i hvert fall.

 

På ungdomsskolen har det blitt bedre, men ikke bra nok. Tror vi trenger mere disiplin. Dessuten er jeg lut lei av gruppeoppgaver og andre prosjekter. Virker som om lærerne ikke gidder å undervise oss og heller gir oss en prosjektoppgave som vi kan holde på med.

 

Og hva er egentlig vitsen med all denne kunnskapen? Jeg skjønner jo at en trenger å kunne grunnleggende matte og å lese og skrive for å greie seg nogenlunde i det daglige liv. Men hvilken nytte har man av å kunne atomteorien hvis man vil bli søppeltømmer? Synes egentlig at de mer spesifikke emnene i fagene kunne ventet til vi faktisk lærer de fordi vi har lyst til å lære de, og ikke fordi vi må. Ikke at jeg har noen problemer med å lære alt dette, men tror kanskje ikke elever flest helt ser vitsen i all denne spesifikke kunnskapen som vi lærer på skolen. Jeg synes det heller burde vært mer valgfrihet.

 

En annen ting er KRL-faget. Hva skal vi med kunnskap om Bibelen for? Synes vi heller burde ha gjort om KRL-faget til et fag der man lærer litt generelt om verdensreligionene og litt mer filosofi.

Endret av Tinmar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men hvilken nytte har man av å kunne atomteorien hvis man vil bli søppeltømmer?

Er så UTROLIG LEI AV DET ARGUMENTET. Det er noe som heter allmennkunnskap, slik at man kan forstå hvordan verden er bygd opp av, og det er for å "teste" interessen. Hvordan kan du vite at du ikke interesserer deg for atomer og slikt om du aldri har hørt om det, eller fått opplæring i basisen?

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Tinmar her. Barneskolen var complete waste off time! Ungdommsskolen var litt bedre, men nå går jeg i 1. på vgs, og her er det så og si bare gruppearbeid! Den idioten som fant på å sette flinke/motiverte elever sammen i grupper med dårlige/umotiverte elever skulle ha blitt buret inn på livstid!

 

Og hvis vi skal se litt på fagene vi har, har jeg personlig veldig lite nytte av ca halvparten. Vi hadde geografi-prøve for en stund siden, og da begynner jeg å lure. Kommer jeg noen gang til å ha nytte av å kunne forskjellen på en avsetningsbergart og dypbergart? Svaret er nei!, jo mindre jeg skal bli geolog, noe som overhodet aldri har vært aktuelt.

Og i norsktimen senere på dagen skulle vi lære om filmanalyse... Trenger jeg egentlig noe å si noe om dette? Noe så unødvendig skal du lete lenge etter! Jeg skal da for svingende ikke bli noen film-resigør!

 

Det norske skolesystemet er helt gjennomsyret av den sosialistiske ideologien! Her er det ikke lov å være flinkere enn andre!

Lenke til kommentar
Men hvilken nytte har man av å kunne atomteorien hvis man vil bli søppeltømmer?

Er så UTROLIG LEI AV DET ARGUMENTET. Det er noe som heter allmennkunnskap, slik at man kan forstå hvordan verden er bygd opp av, og det er for å "teste" interessen. Hvordan kan du vite at du ikke interesserer deg for atomer og slikt om du aldri har hørt om det, eller fått opplæring i basisen?

 

Skjønner deg godt, men dette er 4. årdet vi har om atomer og molekyler og lignende, og jeg er enda ikke blitt særlig interessert, selv om jeg alltid på 5 eller 6 i naturfag;) Poenget er at når man ikke er interessert i noe, burde man kunne velge det vekk. Å ha et fag man er totalt uinteressert i resulterer bare i to ting: dårlig motivasjon og skole forakt.1

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Tinmar her. Barneskolen var complete waste off time! Ungdommsskolen var litt bedre, men nå går jeg i 1. på vgs, og her er det så og si bare gruppearbeid! Den idioten som fant på å sette flinke/motiverte elever sammen i grupper med dårlige/umotiverte elever skulle ha blitt buret inn på livstid!

 

Og hvis vi skal se litt på fagene vi har, har jeg personlig veldig lite nytte av ca halvparten. Vi hadde geografi-prøve for en stund siden, og da begynner jeg å lure. Kommer jeg noen gang til å ha nytte av å kunne forskjellen på en avsetningsbergart og dypbergart? Svaret er nei!, jo mindre jeg skal bli geolog, noe som overhodet aldri har vært aktuelt.

Og i norsktimen senere på dagen skulle vi lære om filmanalyse... Trenger jeg egentlig noe å si noe om dette? Noe så unødvendig skal du lete lenge etter! Jeg skal da for svingende ikke bli noen film-resigør!

 

Det norske skolesystemet er helt gjennomsyret av den sosialistiske ideologien! Her er det ikke lov å være flinkere enn andre!

Ja, huff, hvorfor kunne de ikke bare sendt oss på universitet i en alder av 12? Tenk all den unyttige kunnskapen timene sløses bort på når vi kunne lært virkelige nyttige ting alt etter interesse.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Tinmar her. Barneskolen var complete waste off time! Ungdommsskolen var litt bedre, men nå går jeg i 1. på vgs, og her er det så og si bare gruppearbeid! Den idioten som fant på å sette flinke/motiverte elever sammen i grupper med dårlige/umotiverte elever skulle ha blitt buret inn på livstid!

 

Og hvis vi skal se litt på fagene vi har, har jeg personlig veldig lite nytte av ca halvparten. Vi hadde geografi-prøve for en stund siden, og da begynner jeg å lure. Kommer jeg noen gang til å ha nytte av å kunne forskjellen på en avsetningsbergart og dypbergart? Svaret er nei!, jo mindre jeg skal bli geolog, noe som overhodet aldri har vært aktuelt.

Og i norsktimen senere på dagen skulle vi lære om filmanalyse... Trenger jeg egentlig noe å si noe om dette? Noe så unødvendig skal du lete lenge etter! Jeg skal da for svingende ikke bli noen film-resigør!

 

Det norske skolesystemet er helt gjennomsyret av den sosialistiske ideologien! Her er det ikke lov å være flinkere enn andre!

Ja, huff, hvorfor kunne de ikke bare sendt oss på universitet i en alder av 12? Tenk all den unyttige kunnskapen timene sløses bort på når vi kunne lært virkelige nyttige ting alt etter interesse.

 

Å skulle gå på skole for å vente på å bli gammel nok til å studere er vel den dårligste løsningen man kan tenke seg!

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Tinmar her. Barneskolen var complete waste off time! Ungdommsskolen var litt bedre, men nå går jeg i 1. på vgs, og her er det så og si bare gruppearbeid! Den idioten som fant på å sette flinke/motiverte elever sammen i grupper med dårlige/umotiverte elever skulle ha blitt buret inn på livstid!

 

Og hvis vi skal se litt på fagene vi har, har jeg personlig veldig lite nytte av ca halvparten. Vi hadde geografi-prøve for en stund siden, og da begynner jeg å lure. Kommer jeg noen gang til å ha nytte av å kunne forskjellen på en avsetningsbergart og dypbergart? Svaret er nei!, jo mindre jeg skal bli geolog, noe som overhodet aldri har vært aktuelt.

Og i norsktimen senere på dagen skulle vi lære om filmanalyse... Trenger jeg egentlig noe å si noe om dette? Noe så unødvendig skal du lete lenge etter! Jeg skal da for svingende ikke bli noen film-resigør!

 

Det norske skolesystemet er helt gjennomsyret av den sosialistiske ideologien! Her er det ikke lov å være flinkere enn andre!

Ja, huff, hvorfor kunne de ikke bare sendt oss på universitet i en alder av 12? Tenk all den unyttige kunnskapen timene sløses bort på når vi kunne lært virkelige nyttige ting alt etter interesse.

 

Å skulle gå på skole for å vente på å bli gammel nok til å studere er vel den dårligste løsningen man kan tenke seg!

Å lære seg almennkunnskap før man er moden nok til å nærme seg en viten om hva man vill er ikke dum.

Lenke til kommentar

Hmm... gidd å quote så mye. :p

 

Men så at gruppearbeid ble nevnt over her...

Vi har dramaprosjekt på skolen nå, (får for øvrig alt for lite tid på skolen, til å jobbe med det) men der ble vi satt sammen i grupper, hvor det var minst én som var "skoleflink" på hver gruppe. yay... -.-' Vil vel si at det er større sjanse for at de 3 andre på gruppa som er "useriøse" ødelegger for den som er seriøs, enn at den ene som er "seriøs" løfter gruppa. Uansett blir det feil, at en elev skal stå for andres læring ><

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Tinmar her. Barneskolen var complete waste off time! Ungdommsskolen var litt bedre, men nå går jeg i 1. på vgs, og her er det så og si bare gruppearbeid! Den idioten som fant på å sette flinke/motiverte elever sammen i grupper med dårlige/umotiverte elever skulle ha blitt buret inn på livstid!

 

Og hvis vi skal se litt på fagene vi har, har jeg personlig veldig lite nytte av ca halvparten. Vi hadde geografi-prøve for en stund siden, og da begynner jeg å lure. Kommer jeg noen gang til å ha nytte av å kunne forskjellen på en avsetningsbergart og dypbergart? Svaret er nei!, jo mindre jeg skal bli geolog, noe som overhodet aldri har vært aktuelt.

Og i norsktimen senere på dagen skulle vi lære om filmanalyse... Trenger jeg egentlig noe å si noe om dette? Noe så unødvendig skal du lete lenge etter! Jeg skal da for svingende ikke bli noen film-resigør!

 

Det norske skolesystemet er helt gjennomsyret av den sosialistiske ideologien! Her er det ikke lov å være flinkere enn andre!

Ja, huff, hvorfor kunne de ikke bare sendt oss på universitet i en alder av 12? Tenk all den unyttige kunnskapen timene sløses bort på når vi kunne lært virkelige nyttige ting alt etter interesse.

 

Å skulle gå på skole for å vente på å bli gammel nok til å studere er vel den dårligste løsningen man kan tenke seg!

Du vet ikke hva du er interesert i når du er 12 år gammel. Du tror kanskje du vet det, men som oftest så vil du forandre mening senere. Undersøkelser har vist at hvordan du er som ungdom/ung voksen kommer til å ligne veldig på hvordan man vil bli når man blir eldre, mens det er langt ifra saken når man er 12 år gammel. På den tiden så hadde jeg lyst til å bli advokat, men den ideen har jeg totalt slått fra meg nå.

 

Siden man ikke vet hva man kommer til å bli interesert i og man har ikke lært nok til å finne det rette temaet så vil mange velge feil valg om man skal spesialisere seg på den alderen. Da kaster man mye tid på å lære masse om et tema man ikke er interesert i hele tatt. Å ha nok almennkunnskap former deg også til et bedre menneske ved at man blir mer reflektert.

 

Allikavel så er det lurt med gradevis spesialisering. Dette driver vi ikke med nok i Norge og du må dra til utlandske eller internasjonale systemer for å finne slik spesialisering. Jeg går i andre klasse på IB og jeg har ikke et tredjespråk, historie, samfunnsfag og KRL. Derimot så kan jeg sannsynligvis mer enn den vanlige universitetselev som studerer matte siden jeg spesialiserer i realfag og spesielt i matte. På norsk skole på det vanskligste nivået i matte så lærer du aldri om Matrices og dermed ikke vektorer i tredje dimisjon, complekse tall, lite om transformeringer og hvordan tegne og løse tredjegradsligninger og høyere. Pluss masse emner som er for vansklige for almenn som f.eks. multivarible calculus.

 

I Norge så har vi mange basisfag og så har man noen få timer som man kan velge fritt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Man vet ikke hva man vil bli når man er ferdig på barneskolen, der lærer man allmenn kunnskap. Men på ungdommsskolen deriomt, begynner man å få en anelse. Derfor er det unødvendig å lærer om atomer og molekyler i 8., 9. og 10. klasse! Allerede i 8. vet de fleste hvilke fag de liker og ikke liker!

Lenke til kommentar
Man vet ikke hva man vil bli når man er ferdig på barneskolen, der lærer man allmenn kunnskap. Men på ungdommsskolen deriomt, begynner man å få en anelse. Derfor er det unødvendig å lærer om atomer og molekyler i 8., 9. og 10. klasse! Allerede i 8. vet de fleste hvilke fag de liker og ikke liker!

Ja, det gjør de. Det er ikke sikkert at dette meningen kommer til å forbli det samme. Sannsynligvis så forandrer de mening og går for noe annet. Undersøkelser har vist at hvordan du er som ungdom/ung voksen kommer til å ligne veldig på hvordan man vil bli når man blir eldre og man vil da velge mye bedre når man er eldre. Da slipper vi at 70% bestemmer seg for en linje som de kommer til å mislike og kaster bort mye tid på å gå dypt inn i et emne de ikke kommer til å bruke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg mener hvertfall at man er skikket til å ta et slikt valg når man er ferdig med 8.- eller 9. klasse. Å skulle vente til 2. klasse på vgs er for meg helt uforstålig. Jeg tror bestemt at de fleste ville ha stått ved et evt valg i 9. klasse, og dermed fått en mye bedre kompetanse innenfor et visst fagfelt enn idag. Det fåtallet som evt skulle mislike valget sitt, får da revurdere sitt valg.

Endret av Chriss91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...