Delvis Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Regner med dette er et politisk anliggende.. Det har kommet fram at Norsk skole ligger på et bunnnivå i Europa. Og det forundrer ikke, når man hører om hvordan tilstandene er (er det sosialistenes skyld dette?) Elever kan hverken lese eller skrive skikkelig sies det. Er av den oppfatning at Norsk skole har alt for lite disiplin, og at lærerne er for tamme. Er karakterer borte nå? Det er ikke bra etter min mening. Dette tror jeg er viktig. Vi må få mer orden og displin, ikke kaos og forfall Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Og det forundrer ikke, når man hører om hvordan tilstandene er (er det sosialistenes skyld dette?) Nå er jeg ikke mye objektiv () men jeg vil så absolutt påstå det. De er alt for opptatt av "ansvar for egen læring" og det våset. Når 90% av skoleelevene, hvis de kunne gjøre akkurat slik de ville, foretrekker å bråke i timene, ikke følge med i timene, og gjøre alt annet enn skolearbeid sier det seg selv at det er lite effektivt at de selv skal ha ansvaret. Som du sier - mangel på disiplin er det største problemet. Inkompetente lærere er nok også et problem. Lærere får lite eller ingen etterutdanning, og det sier seg selv av etter å ha jobbet som lærer i 30-40 år så har nok en del falt ut, for ikke å snakke om alt det nye som man ikke lærte for 40 år siden. Etterutdanning og jevnlig kontroll av lærernes kompetanse må også til. Det er jo latterlig at de som skal vurdere elevenes kompetanse ikke blir vurdert selv. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Og det forundrer ikke, når man hører om hvordan tilstandene er (er det sosialistenes skyld dette?) Nå er jeg ikke mye objektiv () men jeg vil så absolutt påstå det. De er alt for opptatt av "ansvar for egen læring" og det våset. Når 90% av skoleelevene, hvis de kunne gjøre akkurat slik de ville, foretrekker å bråke i timene, ikke følge med i timene, og gjøre alt annet enn skolearbeid sier det seg selv at det er lite effektivt at de selv skal ha ansvaret. Som du sier - mangel på disiplin er det største problemet. Inkompetente lærere er nok også et problem. Lærere får lite eller ingen etterutdanning, og det sier seg selv av etter å ha jobbet som lærer i 30-40 år så har nok en del falt ut, for ikke å snakke om alt det nye som man ikke lærte for 40 år siden. Etterutdanning og jevnlig kontroll av lærernes kompetanse må også til. Det er jo latterlig at de som skal vurdere elevenes kompetanse ikke blir vurdert selv. Det er faktisk veldig viktig å ha ansvar for egen læring. F.eks. i USA så eksisterer det ikke og det ender med at de fleste dropper ut og blir veldig dumme. Det bør ha er en blanding hvor man har disiplin, men man har ansvar for egen læring også. De mest suksessfulle skolesystemene som ikke er basert på frykt har slike systemer. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Skolen i Norge er dårlig. Det fremgår gang på gang av ymse undersøkelser, og er egentlig ikke noe å diskutere. Det interessante er hvorfor det er blitt slik, og hvordan kvaliteten skal høynes. Det er nok flere årsaker til forfallet. Manglende disiplin er sikkert en av dem, men jeg vet ikke om det er den viktigste. Personlig er jeg overbevist om at den lave kvaliteten i stor grad skyldes lærerne og pedagogiske moteluner. Alle som har vært elever - dvs. alle av oss - har erfart at læringen er veldig avhengig av hvem som er lærer. Noen lærere var flinke og inspirerende, andre var dårlige og lei av faget. Jeg tror man må skille mellom lærerne på vgs. og i grunnskolen. På vgs. har vel lærerne mer faglig tyngde enn lærerskolen (de har typisk master eller bachelor i et eller annet fag), og mange har vel merket at lærerne på vgs. generelt er bedre enn dem på ungdomsskolen. For å bli vanlig grunnskolelærer i dagens Norge kreves det egentlig veldig lite. Man kommer vel inn på lærerskolen med 2-3 i snitt fra vgs. For et par år tilbake ble det innført visse karaktergrenser - man måtte ha 3 (eller var det 4?) i visse fag som norsk og engelsk. Da ble det ramaskrik blant lærerskoleelevene, som gikk i tog og demonstrerte. Det tror jeg sier en del om hvor gode de selv var da de gikk på vgs. Siden kravene er så lave, får en faktisk skoletapere som lærere. Man behøver ikke være et geni for å forstå at det ikke er lurt. Jeg tror mange velger lærerutdanningen dels fordi de simpelthen ikke kommer inn på annet/klarer tyngre fag, og dels fordi lærerutdanningen faktisk er plankekjøring. Lærerstudentene leser visst minst blant studentene i Norge. Jeg har selv møtt folk som begynte på lærerskolen nettopp fordi det var så lite krevende. Og med den temmelig lave statusen yrket har, er det mange av de flinke som heller velger andre utdannelser, mens læreryrket i betydelig grad blir forbeholdt de umotiverte og faglig svake. Dette er ikke bare spekulasjoner fra min side. Det er ikke så mange årene siden jeg selv gikk på skolen, og jeg husker veldig godt at de nyutdannede lærerne generelt var langt dårligere enn de som utdannet seg for noen tiår siden. De var ofte giddesløse og umotiverte, det faglige var nærmest et onde som fulgte med jobben. Og enkelte av de ferske lærerne var på et lavere intellektuelt og kunnskapsmessig nivå enn de flinke elevene. Og det var på ungdomsskolen! Man skal ikke skjære alle over én kam. Selvfølgelig er det mange av lærerne som er dyktige og motiverte til å lære bort ting til elevene. Men problemet er at det utvilsomt er mange som ikke er det. Skal man gjøre skolen god igjen, må man etter min mening skjerpe kravene til å komme inn på lærerskolen. Krev minst 4 i snitt. Da ville man luke ut skoletaperne, og det ville øke statusen og i neste omgang lokke flere av de flinke til yrket. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det er faktisk veldig viktig å ha ansvar for egen læring. F.eks. i USA så eksisterer det ikke og det ender med at de fleste dropper ut og blir veldig dumme. Det bør ha er en blanding hvor man har disiplin, men man har ansvar for egen læring også. De mest suksessfulle skolesystemene som ikke er basert på frykt har slike systemer. Klart at at elevene også får ansvar kan være en god ting, men når de ikke viser ansvar, hvorfor gi dem ansvar? Elever som viser ansvar og innsatsevne kan bli gitt ansvar, men det må allikevel være klart at læreren bestemmer. Lenke til kommentar
embark Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Kanskje spanskrøret må taes i bruk igjen...? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Kanskje spanskrøret må taes i bruk igjen...? Jeg vil tippe det var ironisk? Jeg befinner meg omtrent i aldersgruppen denne nyeste undersøkelsen gjelder. Jeg vil, uten å gå inn for å skryte, påstå at jeg er et skolelys i forhold til mange andre, men jeg vil likevel ikkje si at jeg er så mye smartere enn de fleste. Motivasjon er nok det største problemet her. De fleste kunne karret seg over 4 i snitt, om de bare hadde gått inn for det. Og som også nevnt; Lærere. Jeg har vært heldig med lærerene mine, men virkelig, når du hører om elever som er smartere enn lærerene? Når det gjelder disiplin, så lærer i alle fall jeg mye mer med en lærer som gir meg friere tøyler. Jeg føler ikkje for å gjøre noe særlig, når alt lærerene gjør er å være streng. Det er rett og slett morsommere å lære når du faktisk har lærere som gir deg litt ansvar, kanskje skryter litt når du får til ting, og, ikkje minst, har en interesse for sitt eget fag. Endret 30. november 2007 av Pusur1993 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Godt poeng Pusur. Som 10. klassing, kan vel jeg også regnes innenfor denne gruppen. Anyways. På skolen min, ser jeg tydelig forskjell på lærerene. Og jeg har vel egentlig funnet ut at det er ikke kompetansen til læreren som har mest å si. De lærerene som kanskje fikk 5 og 6 i matte på u. skolen og vgs, er ikke nødvendigvis de beste til å lære bort. Jeg har hatt flere lærere som vet og kan mye, men de har aldri klart å lære meg noe. (egen læring der gitt, yay) Mens andre lærere, som kanskje ikke gjorde det like bra på skolen. Er blant de beste lærerene jeg har hatt. De er positive, gir meg positiv respons når jeg gjør noe bra, og sier i fra på en ok måte, hvis det er noe jeg gjør feil. En annen viktig ting med en lærer er at h*n ikke er lei av jobben sin. Har også noen av de på skolen. Som for det meste gir negativ kritikk til alt, uansett hvor bra man måtte gjøre det. Og da sier det seg vel selv at elever ikke gidder å gjøre det bra? Ellers tør jeg å påstå at ansvar for egen læring er viktig. På skolen vår fungerer vel egentlig dette greit, da vi pleier å ha tester etter hvert kapittel, for å sjekke at vi kan alt sammen. Hvordan vi jobber, blir da egentlig uvesentlig, men læreren er alltid der, og kan hjelpe oss, om det er noe. Synes vel også det blir feil, å si at det er elevenes feil. Siden det som oftest er læreren som ikke inspirer til å lære. Og her har egen læring IKKE noe å si. For om en lærer er grinete og negativ til det du gjør, mister du nok lysten til å gå inn for å gjøre det bra, uansett. Det var det jeg hadde og si. mrbjoern Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg skylder på foreldrene, jeg. De har gjort at dagens ungdom (stort sett) er noen bortskjemte kuker som ikke har møtt motgang eller konsekvenser i livet. Selvfølgelig blir det deprimerende for en utplassert lærerstudent å prøve å lære bort noe til sånne snolker, og selvfølgelig får ikke elevene noe ut av en uengasjert lærer. Selvfølgelig burde bare kremen av kremen være lærere, men når lønnen og arbeidsforholdene er slik de er, så er det ikke rart at disse fløtebaserte menneskene sikter høyere. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Jeg skylder på foreldrene, jeg. De har gjort at dagens ungdom (stort sett) er noen bortskjemte kuker som ikke har møtt motgang eller konsekvenser i livet. Ja det tror jeg du har mye rett i. Virker som unge ikke har særlig oppdragelse, og at folkeskikk og høflighet nærmest er fy fy. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 men virkelig, når du hører om elever som er smartere enn lærerene? Ganske ofte? Lenke til kommentar
parleur Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg skylder på foreldrene, jeg. De har gjort at dagens ungdom (stort sett) er noen bortskjemte kuker som ikke har møtt motgang eller konsekvenser i livet. Ja det tror jeg du har mye rett i. Virker som unge ikke har særlig oppdragelse, og at folkeskikk og høflighet nærmest er fy fy. Håper ikke dere snakker for alle ungdommer nå. Dere kan ikke dømme alle vettu. Det som er problemet er for slappe lærere. Jeg håper at litt mere liberalistiske partier endre på dagens skole. Slik som den er bygd opp i dag holder ikke. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det som er problemet er for slappe lærere. Antagelig er problemet mer komplekst enn som så. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Det største problemet ville jeg tro er folks holdninger. De aller fleste elevene, inkludert meg selv, er rett og slett rimelig late og gidder ikke gjøre lekser. Og litt for mange av timene blir rett og slett pratetimer. Mye av problemet kan nok lærerne og skoleledelsen ta æren for. Hadde man gått innfor at nå skal lekser skjekkes, fravær føres og det skal arbeides i timene, samtidig som man hadde gitt elevene mer ansvar for egen læring sånn at elevene faktisk hadde følt litt mer ansvarsfølelse hvis de gjorde det dårlig eller ikke forstår ting tror jeg folk hadde arbeidet mye bedre. Det hadde selvfølgelig ført til at folk ikke hadde trivdes like godt på skolen. Men i og med at den norske skolen er en av de skolene i verden elevene trives best, tror jeg ikke det ville skade spesielt mye. Et annet stort problem er selvfølgelig lærerne. Det sier seg selv at skoletapere ikke egner seg spesielt bra som lærere. Men hva gjør man med problemet? Sier vi trenger flere lærere og håper folk blir fristet av det? Hvis vi skal ha gode lærere må vi også gjøre noe får å rekrutere folk. Det må rett og slett bli mer attraktivt å være lærer. Men da må kravene øke og lønningene stige vesentlig. Finland er f.eks. et land hvor kvaliteten på lærerne er langt bedre og man må ha mye lengre utdannelse for å bli lærer. Finland ligger tilfeldigvis også langt oppe på internasjonale kunnskapsundersøkelser. For å gjøre det litt mer attraktivt å bli lærer tror jeg det også kunne være en god i det å la lærerne slippe å være sosialarbeidere! Det er ikke lengre enn siden i går mattelæreren min fortalte oss at han hadde fått ny jobb. Ikke fordi han ikke likte å være lærer, men fordi han være lei å måtte pass på elevene og drive med alt annet enn å lære bort. Han anbefalte oss også for all del å prøve å unngå læreryrke. En annen idé for å forbedre skolen kan også være å bruke mindre tid på totalt unyttige ting. Et godt eksempel er norsk. Norsk er det faget man har mest på videregående. Faktisk hele 14 uketimer til sammen på 3 år. Til sammenligning må man ha 5 uketimer engelsk og minst 8. uketimer. Altså har man 3 ganger så mye norsk som engelsk! Men hva lærer man? Jo, omtrent ikke noen verdens ting nyttig. Istedfor å bruke masse tid på litteraturhistorie og sidemål som det faktisk finnes meget gode oversettelesprogrammer for hvis noe faktisk skal være på nynorsk/bokmål. Hvorfor ikke bruke tiden på noe mer fornuftig? Istedenfor kunne man jo halvparten av lærebøkene til nynorsk slik at elevene fikk sidemålet gjennom på den måten. Da hadde man også sluppet å måtte oversette alle bøker både til nynorsk og bokmål. Og rettskrivningen og sjanger lære kunne vært integrert i rapporter og oppgaver man skriver i andre fag. I tillegg er en annen trend jeg merker at alt absolutt skal være på data? Hvorfor det? Får man noe mer ut av læringen om den skjer på data? Istedenfor å absolutt skulle bruke 10 000 kroner på hver elev for at de skal få egen laptop. Hvorfor ikke bruke det på noe mer fornuftig istedenen? Det eneste man gjør lærer på pc-ene på skolen er jo faktisk å skrive og det gjør 99 % av alle unge uansett hele tiden, og med et par timer i en gang i mellom ville jeg tro resten også opparbeider seg nok datakompetanse til å bruke det senere i livet. Regjeringen har blitt helt lamslåtte av at alle absolutt skal ha like muligheter at det å faktisk tilføre elevene kunnskap blir nedprioritert gang på gang på gang. Regjeringen tror tydeligvis at elevene blir flinke bare de får opplæring i hvordan man bruker en kalkulator og datamaskin! Noen forslag til forbedringer: Fokus på IKT, ikke kunnskap Fjern mesteparten av norsken La halvparten av lærebøkene være på nynorsk og kutt vekk sidemålsundervisningen Sure lærere Lærere som krever noe av elevene Lærere som følger reglene og skriver anmerkninger Mer ansvar for egen læring La eksamen og årsprøver telle mer (sånn at elevene pugger for å lære og ikke for å huske ting til neste prøve) Gjør det attraktivt å bli lærerØk lønningene La lærerne være lærere, ikke sosialarbeidere Øk kravene Krev at lærerne har mer utdannelse [*]Spark dårlige lærere og etterutdann dem! Endret 1. desember 2007 av JonT Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Kanskje spanskrøret må taes i bruk igjen...? Spanskrøret - Linjeforening for lærerutdanning med master i realfag. Min erfaring med den norske skole er at alt for mye tid går bort grunnet "hurra så morsomt alt skal være"-undervisning a là prosjektarbeid, film, fremføringer og lignende. Det er altfor lite fokus på den gode gamle tavleundervisningen som bygger på teoretisk kunnskap. Jeg har selv undervist i klasser på videregående skole her i Trondheim og ble en smule sjokkert over den teoretiske kunnskapen til elevene. De aller fleste var hjelpesløse da jeg fortalte de at de skulle prøve å regne uten (den fantastiske Ti-8x) kalkulatoren sin. Den eneste personen i klassen som tok oppgavene på strak arm var en utvekslingsstudent fra Thailand. Det er jaggu ikke rart at de aller fleste norske elever får en aha-opplevelse når de begynner på universitetet/høyskolen. Nordmenn er forresten verdensmestre i å sy puter under armene på ungene. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Når det gjelder disiplin, så lærer i alle fall jeg mye mer med en lærer som gir meg friere tøyler. Jeg føler ikkje for å gjøre noe særlig, når alt lærerene gjør er å være streng. Det er rett og slett morsommere å lære når du faktisk har lærere som gir deg litt ansvar, kanskje skryter litt når du får til ting, og, ikkje minst, har en interesse for sitt eget fag. Du har et poeng - men som du selv sier så har du motivasjon, du tar ansvar. Men hvis motivasjonsløse slappfisker blir gitt alt ansvaret, så blir jo ikke mye gjort? Uansett - det går fint an for lærere å gi ansvar og være morsom og grei, men samtidig ha respekt. Men dessverre har jeg kun hatt et fåtall lærere som klarer å kombinere disse; de fleste er enten så strenge og irrasjonelle at de mister all respekt, eller så tar de for lett på det, slik at også de mister respekt fra elevene. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 men virkelig, når du hører om elever som er smartere enn lærerene? Ganske ofte? "Når du hører", ikkje "når hører du". Mulig jeg formulerte meg dårlig, eller bare skrev hva jeg tenkte, men poenget mitt var altså at det er ganske sjokkerende, og viser hvor dårlig kvalitet det er på enkelte lærere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Spanskrøret - Linjeforening for lærerutdanning med master i realfag. Min erfaring med den norske skole er at alt for mye tid går bort grunnet "hurra så morsomt alt skal være"-undervisning a là prosjektarbeid, film, fremføringer og lignende. Det er altfor lite fokus på den gode gamle tavleundervisningen som bygger på teoretisk kunnskap. Jeg har selv undervist i klasser på videregående skole her i Trondheim og ble en smule sjokkert over den teoretiske kunnskapen til elevene. De aller fleste var hjelpesløse da jeg fortalte de at de skulle prøve å regne uten (den fantastiske Ti-8x) kalkulatoren sin. Den eneste personen i klassen som tok oppgavene på strak arm var en utvekslingsstudent fra Thailand. Det er jaggu ikke rart at de aller fleste norske elever får en aha-opplevelse når de begynner på universitetet/høyskolen. Nordmenn er forresten verdensmestre i å sy puter under armene på ungene. Problemet med tavleundervisning er at mange lærere er utrolig dårlige på det, og at moderne klasserom ikke er bygd slik at tavla skal brukes noe særlig. Har bare hatt to lærere som fikk til, for meg, å gjøre tavleundervisning bra og det var på en gammel skole. Prosjektarbeid bør avskaffes snarest, for det resulterer ALLTID i at en gjør alt og alle de andre gjør ikke en skit. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Prosjektarbeid bør avskaffes snarest, for det resulterer ALLTID i at en gjør alt og alle de andre gjør ikke en skit. Er enig i det. Enten gjør en alt, eller så gjør ingen en dritt. Syns også at man godt kan kutte ned på alt gruppearbeidet. Selvfølgelig er det morsomt men man lærer lite av det. I alle fall i den klassen jeg går i. Endret 1. desember 2007 av Mynotir Lenke til kommentar
Thend Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Look to Finland. Der har f.eks. alle lærerne mastergrader, dvs. de er spesialiserte lektorer og ikke slike litt av hvert-allmennlærere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå