Furyfax Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Den Store Gigabyte P35 DQ6 Tråden Har ikke sett en egen tråd for Gigabyte P35 DQ6 hovedkortet, derfor tenkte eg at eg skulle lage en. Slik at me kan stille spørsmål og gi hverandre råd angående dette hovedkortet. Billigste pris på hovedkortet i prisguiden Generell info om kortet: Produkttype Hovedkort Produktformfaktor ATX Bredde 30.5 cm Dybde 24.4 cm Kompatible prosessorer Core 2 Duo, Core 2 Quad 64-bit prosessorkompatibilitet Ja Prosessorsokkel LGA775 Socket Multi-Core-støtte Dual-Core / Quad-core Brikkesett type Intel P35 Express / Intel ICH9R Maks. databushastighet 1333 MHz Diskkontroller ATA-100, Serial ATA-300 (RAID) Prosessor Installert antall (maks støttet) 0 ( 1 ) Minne Støttet RAM-teknologi DDR II SDRAM RAM installert (maks) 0 MB Støttet RAM-hastighet PC2-6400, PC2-5300 RAM-egenskaper To DDR-kanaler Lyd Lydutgang Lydkort Tilpassede standarder Digital Theater Systems (DTS) Telekommunikasjon / Nettverkstilknytning Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Realtek RTL8111B - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet Egenskaper Maskinvarefunksjoner Varmerørschipsetavkjøling, Quad BIOS Ekspansjon / Tilkoplinger Ekspansjonsspor 1 prosessor - LGA775 Socket 4 minne - DIMM 240-pin 1 PCI Express x16 1 PCI Express x16 ( x4-modus ) 3 PCI Express x1 2 PCI Lagergrensesnitt Intel ICH9R : ATA-100 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er) Intel ICH9R : Serial ATA-300 - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 Serial ATA-300 - 2 Enhet(er) Grensesnitt 4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A 1 x IEEE 1394 (FireWire) - 6 pin FireWire 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25) 1 x seriell - RS-232 - 9-pin D-Sub (DB-9) 1 x lyd - line-In - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm 1 x mikrofon - inngang - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - utlinje (sidesurround) - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - utlinje (bak) - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - linjeutgang (senter/sub-basshøyttaler) - stereo minijack 3,5 mm 1 x mus - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil) 1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil) 1 x lyd - SPDIF-utgang - RCA Tilleggskontakter (valgfritt) 2 x IEEE 1394 (FireWire), 8 x Hi-Speed USB Diverse Kabler inkludert 4 x Seriell ATA-kabel 1 x IDE-kabel 1 x diskettkabel 2 x Seriell ATA intern til ekstern kabel Windows Vista Certified for Windows Vista Tilpassede standarder RoHS Her er tester av hovedkortet: Techspot PCStats Virtual-hideout Boot Daily Regner med det finnes en hel mer tester der ute. Det finnes to revisjoner av hovedkortet; Rev1.0 og Rev1.1, er etter hva eg vet bare små endringer slik at flere luftkjølere skal passe hovedkortet. Men ser på Gigabyte sine sider at de linker til 2 sider når det gjelder bioser til hovedkortet. Link til nyeste offisiell bios: GA-P35T-DQ6 (rev. 1.0) GA-P35T-DQ6 (rev. 1.1) Da håper eg diskusjonen starter.. Endret 30. november 2007 av Furyfax Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Dette var jo akkurat det jeg lette etter Fury ......litt synd at den ikke var full av nyttige tips og triks enda, men håper det kommer. Kan forøvrig komme med en erfaring i forhold til dette kortet med en gang. jeg kjører revision 1.0 og har dette i et Tt Mozart Tx Cube.....har med andre ord veldig god plass. Men det er en ting man bør være obs på i forhold til denne kombinasjonen. Jeg måtte modifisere en av kabinettviftene for å få plass til HKet. Grunnen til dette er den enorme mengden med kjøleribber på kortet, og plasseringen av disse helt ut i kanten av kortet. En av kabinettviftene.....som forøvrig bør stå netopp der den står for maks kjøling av disse ribbene, kom i inngrep med kobberet. Måtte derfor kutte bort litt av viftens "casing" og litt av selve viftebladene. Jeg kunne selvfølgelig ha flyttet vifta, men utifra hva jeg antar er den beste posisjon for optimal kjøling, så valgte jeg denne løsningen. For øvrig må jeg så langt si meg godt fornøyd med kortet. Jeg har derimot ikke begynt å overklokke enda, og er veldig interressert i erfaringer rundt dette. edit : hvis man ser på bildet i OP så oppsto problemet med viften i forhold til de kjøleribbene rett ovenfor der hvor det er stanset ut "Silentpipe" Endret 1. desember 2007 av Brede_Skapstroppen Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Er det eg som er blind, finner ingen plass man stiller timingsene på minnebrikkene i biosen. Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Vet ikke hvordan det er på dette hket, men på mitt Gigabyte kort må jeg trykke CTRL+F1 i BIOS for å få frem "avanserte" klokke innstillinger. Prøv det! Endret 7. desember 2007 av Knugo. Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Er det noen som har noen bios erfaringer.. hvilken er mest stabil.. best klokker etc ? Lenke til kommentar
foxtrott Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Er det noen som har noen bios erfaringer.. hvilken er mest stabil.. best klokker etc ? Hvis du tenker på versonene så har jeg verson 1.0 og er meget godt fornøyd med klokking. er det beste kortet jeg har hatt for klokking=) Lenke til kommentar
skinnbert Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Bra at jeg så Gigabyte P35 DQ6 tråden! Driver akkurat nå å bygger en pc med dette hk. Har to identiske western digital 250 Gb disker som jeg skal bruke. Etter det jeg har lest vil det beste være å sette dem i et Raid 1 oppsett. Litt "grønn" på dette, er det noen erfaringer ang. tilkobling/lasting av drivere/i bruk osv. Skal bruke en Intel core2 Quad cpu og 2 Gig DDR3 minne. Konner til å kjøre Vista ultimate på maskinen. Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Er det noen som har noen bios erfaringer.. hvilken er mest stabil.. best klokker etc ? Hvis du tenker på versonene så har jeg verson 1.0 og er meget godt fornøyd med klokking. er det beste kortet jeg har hatt for klokking=) Jeg har også v 1.0.. skal vist ikke være noen annen forskjell enn at det er mindre kjøle ribber. Hvilken bios bruker du og hvor mye klarer du og klokke ? Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Bra at jeg så Gigabyte P35 DQ6 tråden!Driver akkurat nå å bygger en pc med dette hk. Har to identiske western digital 250 Gb disker som jeg skal bruke. Etter det jeg har lest vil det beste være å sette dem i et Raid 1 oppsett. Litt "grønn" på dette, er det noen erfaringer ang. tilkobling/lasting av drivere/i bruk osv. Skal bruke en Intel core2 Quad cpu og 2 Gig DDR3 minne. Konner til å kjøre Vista ultimate på maskinen. Det kommer annpå hva du vil med raiden.. Raid 0 så får du 500gb med plass.. men ingen sikkerhet. Raid 1 så speiler du diskene slik at du bare har 250gb men du har sikkerhet.. hvis an av diskene dør så er d bare å hive den ene og sette inn en ny. Raid 0 er raskere enn raid 1. Er på tynn is nå men jeg tror disker i raid 0 gir ytelses økning framfor bare en disk. Endret 18. desember 2007 av Espen_^ Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Eg er også nysgjerrig på hvilken bios folk bruker og hvilke erfaringer de har med de forskjellige? Selv har eg F4 (tror eg den hette) og med denne oppnår å overklokke en E6850 til 3.9GHz stabilt. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Eg kan gi min forelopige input om kortet. Eg er bortreist og har forelopig ikkje kome lenger enn til aa montere alt i kabinettet og starte opp. Monteringsmessig har eg litt info for dei som skal sette paa spesielle prosessorkjolarar: Eg har vannkjolt prosessor, med Apogee GTX blokk. Denne passer fint, men eg maatte modifisere baksida av kortet. -Les vidare lenger nede. Om prosessorkjoleren skal monterast med eit "bakstykke" bak hovedkortet, maa en demontere ein kobberkjoler pa baksida. Det er ikkje plass til baade denne og bakstykket til prosessorkjoleren bak hovedkortet. Dette er greitt nok, men vaer forsiktig med skruane og dei medfolgande mutterane som folg med naar du skal sette dette samme igjen uten kobberkjoleren. Eg drog skeiv minst en mutter, og endte med aa maatte sage av kobberkjoleren, slik at mest mulig av denne fortsatt kunne settast paa igjen. Synd at eg ikkje tok bilde. Skal gjere det dersom eg demonterer igjen. Kjolesystemet paa kortet virkar overbevisande. Dessverre blirdet i mitt kabinett litt knapp plass i bakkant mellom kjoleribbene og vifta, slik at det ikkje er plass til baade radiator og vifte. Eg leikar med tanken paa aa sette radiatoren paa utsida. Vifta er det plass til inne. Ellers kan eg seie at kortet tok 4x2GB Geil Black Dragon uten aa blunke. Skal komme tilbake med meir erfaringar om hastighet etc. etter eit par veker. Endret 2. januar 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå