Beining Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hei, Jeg er en gutt på 16 som er ca. 180 høy og ca. 90 kilo. Jeg trener på studio 4/5 ganger i uka hvor jeg sykler 24min (oppvarming) og styrke etter det. Prøver å spise litt sunt, men er ikke alltid det går bra for å si det sånn. Men, spørsmålet mitt er egentlig: Satt å så litt på proteinfabrikken.no, i håp om å finne noe som kunne hjelpe med overskydd og kanskje mere muskler. Problemet var bare det at det var så veldig mye forskjellig som jeg ikke skjønnte noe av. Så hadde satt veldig pris på noen kunne ha forklart hva de forskjellige tingene gjør og evt. en liste med ting som ikke smaker så ille. Takker for svar. Haakon Lenke til kommentar
narlzac Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg vet ikke hvordan kostholdet ditt er, men jeg har inntrykket av at du ikke bruker protein- eller karbohyrattilskudd på det nåværende tidspunkt. Stemmer dette? For min egen del ser jeg på det som ytterst viktig med særlig protein- og karbohydrattilskudd særlig rett etter trening fordi jeg da får bedre resultater av min trening (siden jeg da påvirker metabolismen). Metabolismen= - Anabolisme (Vevsoppbyggende) - Katabolisme (vevsnedbrytende) Når jeg trener trener jeg ikke på tom mage siden jeg da vil være i en katabol tilstand (og selv om man vil ha vekk noe fett man har på kroppen så er det musklene som kroppen vel hovedsaklig vil bruke som energikilde (med mindre man trener på morgenen) først.) Etter trening er glykogenlagrene lave, noe som kroppen vil gjøre noe med. Det er da nyttig med karbohydrattilskudd. Dette bør drikkes umiddelbart etter trening, siden kroppen da tar det opp lettere enn hvis du spiser vanlig mat. Dette motvirker katabolisme, siden karboydratene du tar rett etter trening fyller opp glykogenlagrene slik at kroppen ikke bryter ned muskler til å fylle opp glykogenlagrene (siden karbohydrattilskuddet fyller opp glykogenlagrene). Ta også protein etter treing for å fremme muskeloppbygningen. Tror jeg fikk med meg mye bra der. Tror også at alt er riktig, hvis ikke kan jo noen rette på meg Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Foreslår at du skriver opp hva du spiser på en gjennomsnittsdag, slik at du kan få respons på det. Det er ikke noe vits å begynne og dille med tilskudd uten å ha et skikkelig kosthold i bunn først. Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Er egentlig 3 tilskudd som man trenger, resten er dildall (satt litt på spissen) Men -ZMA -Proteiner og kanskje: -Karbs Det jeg holder meg til iafall. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Er egentlig 3 tilskudd som man trenger, resten er dildall (satt litt på spissen)Men -ZMA -Proteiner og kanskje: -Karbs Det jeg holder meg til iafall. Omega 3, 6 og 9 da? Det er klart man får det gjennom fisk, nøtter osv, men er ikke alltid man får i seg tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Hvis man er dårlig til å spise sunt fett er det hvertfall lurt å ta tilskudd av Omega 3. Omega 6 og 9 er det enda lettere å få i seg/produsere nok av enn Omega 3. Men som andre sier; hva du spiser er mye viktigere enn hva slags tilskudd du tar! Endret 6. desember 2007 av Zethyr Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Et proteintilskudd kan du med fordel kjøpe og få i deg i kort tid etter treningen sammen med to bananer. Kjøp gjerne et som er basert på 50/50 myse- og kaseinprotein. Om du ikke kjøper et proteintilskudd kan du koke deg et par egg og drikke litt melk i stedet, kanskje også spise litt tunfisk. Grunnene til at jeg anbefaler et proteintilskudd er følgende: *lett å få i seg *inneholder som oftest alle de essensielle aminosyrene, i tillegg til de aminosyrene kroppen lager selv. Disse er også blandet i et gunstig forhold. *kjappt opptak. *ikke nødvendigvis dyrere per gram protein sett i forhold til "naturlige" kilder. En liten stund etter du har inntatt to bananer (kjappe karbohydrater) og proteinpulver kan du lage deg en gainer bestående av følgende: Rugmel, byggmel eller havremel: 110g Rapsolje: en spiseskje Proteinpulver: burde helst tas sammen med bananer rett etter treningen, men om ikke slenger du oppi 15-20g. Dette blander du med skummetmelk/vann og rister. Smaker ganske greit. Om du er lite lysten på mat eller har dårlig tid kan du også riste deg en tilsvarende shake. Oppskriften jeg har satt opp gir deg et gunstig forhold mellom karbohydrater, fett og proteiner. Den gir deg 500kcal totalt. Synes 4-5 dager i uken med styrketrening høres litt for mye ut. Du kan få bedre effekt av å trene 3 dager. Man,ons,fred er fint. Kroppen burde få 48 timer uten trening til restitusjon (hvile og oppbygging av muskler). Trening bryter bare ned muskelvev for så å sette igang prosesser for gjenoppbygging. Synes også at du sykler litt vel mye for oppvarming. 10 min burde holde og varier gjerne litt mer. Ta et par min lett roing i tillegg til sykling, noen situps og varm opp skuldre med å svaie med armene i sirkler ol. Varm også opp i apparatene du bruker, ta et par reps på 50 og 75% av treningsvekt. Du vil spare mest mulig av glykogenlagrene og styrken til selve treningen. Syklingen forbrenner også en del kalorier som kroppen kunne brukt til oppbygging. Når det gjelder Omega3 så er rapsolje en god kilde, som inneholder 11%. Nå skal det sies at det er mange sorter omega3 og at særlig fisk og nøtter burde inngå i kosten for å få et rikere utvalg av de. Kjøp valnøtter eller mandler f.eks. Omega 6 får du sannsynligvis i deg nok av i kosten, de fleste får i seg litt for mye i forhold til omega3. Forholdet burde være 1:4 Omega3:Omega6. Vanligvis får vi i oss disse i forholdet 1:10. Olivenolje og solsikkeolje inneholder mest omega 6, så det er det ikke vits i å bruke som tilskudd. Spiser du ikke fisk er det fint å kunne ha et tilskudd. Her er det beste Omega3-tilskuddet på pf.no: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3699 PF Omega 3 er rik på de spesielle omega 3 fettsyrene DHA, EPA og DPH. I rapsolje finnes bare ALA, derfor vil kapslene sammen med rapsolje dekke behovet for alle Omega3-fettsyrene. Endret 11. desember 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvor mye gram proteiner innholder en banan i gjennomsnitt? Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 pittepittepittelite Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvor mye gram proteiner innholder en banan i gjennomsnitt?ca 0. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Vel, 1.1%, 2.6g for en banan på 250g http://matportalen.no/matvaretabellen/inde...ogglerowcol=row forresten en fin side Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvorfor er den så populær å spise etter trening? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 For å få karbohydrater kjapt ut i blodet så man kan fylle opp glykogenlagrene igjen. Dette er absolutt smart å gjøre rett etter trening, da det tas opp mye raskere da enn ellers. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Så hvis man ønsker seg opp i vekt, fungerer det å spise mange bananer? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Tja, det fungerer. Men det er ikke noe særlig lurt å spise ting med masse sukker/fruktsukker i til alle døgnets tider. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Du tenker på det å slite ut bukspyttkjertelen, slik at man framprovoserer diabetes? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Ikke bare diabetes, men det også. Å spise sukkerholdig mat alt for ofte er ikke bra i det hele tatt, det har mange negative sider. Blodsukkeret skal ikke være høyt hele tiden, det skal være høyt når det trenger å være høyt. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Aha, var absolutt ikke klar over at frukt kan være fyfy. Men hvor mange ganger i døgnet er fruktspising ok? Endret 13. desember 2007 av dicktator Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er stort sett bananer som er unntaket. Ellers er jo "5 om dagen" en alright huskeregel, altså ingenting i veien med å kjøre på med annen frukt. Men hvis du spiser en banan eller to etter trening så er det toppen Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Okey, takker for avklaringen. Siste dumt spørsmål; Er det OK at jeg spiser en håndfull peanøtter (med skall) hver kveld for å få fettsyrer? Det er vel sunt fett i disse? Også, hvilke type smør bruker du på brød? Er det ikke slik at jo hardere, jo dårligere er det iform av mettetfett? Endret 13. desember 2007 av dicktator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå