Gå til innhold

Swapfil yay or nay? 4GB RAM != nødvendig med swap?


Fredrik-

Anbefalte innlegg

Jeg har slått av swapfila med den tankegangen at det vil være mye mer effektivt å bruke RAM alene. Jeg har 4GB RAM og OSet (Vista x64) bruker atm ikke mer en 900mb.

 

Vil det være noen vits å ha en swapfil med 4GB ram?

 

edit: la til litt i tittelen >_>

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har slått av swapfila med den tankegangen at det vil være mye mer effektivt å bruke RAM alene. Jeg har 4GB RAM og OSet (Vista x64) bruker atm ikke mer en 900mb.

 

Vil det være noen vits å ha en swapfil med 4GB ram?

 

Jeg kjører samme som deg, også uten swapfil. Har enda ikke kommet borti tilfeller der jeg ble bedt om å ha det på, så inntill videre kjører jeg og uten.

 

Sof

Lenke til kommentar

I teorien er det totalt unødvendig med pagefile når man har 4Gb minne og ikke driver med SERIØS videoredigering el.l. Men både Windows og mange programmer/spill forventer at det eksisterer en pagefile derfor er det ikke anbefalt å fjerne den helt. Men den gamle tommelfingerregelen om at man skal ha 1-1,5x installert minne i pagefile kan man gi skikkelig blaffen i :p

Lenke til kommentar
I teorien er det totalt unødvendig med pagefile når man har 4Gb minne og ikke driver med SERIØS videoredigering el.l. Men både Windows og mange programmer/spill forventer at det eksisterer en pagefile derfor er det ikke anbefalt å fjerne den helt. Men den gamle tommelfingerregelen om at man skal ha 1-1,5x installert minne i pagefile kan man gi skikkelig blaffen i :p

 

Hvilken konsekvens har det at et program/spill forventer en pagefile uten at pagefilen eksisterer? Jeg bruker riggen stort sett til spill og har ikke opplevd et eneste problem enda.

Lenke til kommentar
Hvilken konsekvens har det at et program/spill forventer en pagefile uten at pagefilen eksisterer? Jeg bruker riggen stort sett til spill og har ikke opplevd et eneste problem enda.

Sist gang jeg forsøkte meg på å deaktivere pagefilen fikk jeg delvis problemer med at noen programmer nektet å kjøre (fikk feilmelding om at det ikke var nok plass i pagefile). Dessuten gikk PC-en generelt sett tregere når pagefilen var deaktivert. Jeg har derfor inneforstått meg med at det er verdt den lille plassen det tar av en moderne harddisk i dag å opprettholde en liten pagefile. Hvem her har ikke plass til å bruke 256-512Mb av harddisken sin til en pagefile? Kan sikker ha en mye mindre pagefile enn det også men som sagt, jeg har harddisk plass nok så jeg har gitt opp søken etter pagefile-løs Windows.

Lenke til kommentar

Kopierer over et svar jeg hadde i en annen tråd angående dette.

 

 

In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly.

 

Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system.

 

Pagefile svarer ikke til bruken av virtuelt minne. Totalt virtuelt minne svarer til RAM + Pagefile.

 

Windows only assigns space in the pagefile when a virtual memory page must be paged out. Thus the total available virtual memory is approximately the sum of installed RAM and the size of the pagefile(s).

 

Det stemmer at pagefilen brukes litt selv om rammen ikke er full, men det har lite innvirkning på systemytelsen.

 

The operating system uses a small amount of space in the pagefile even when RAM is not exhausted, but in general terms, this is not particularly important. The main thing is that space in the page file will be allocated to virtual memory pages for which no corresponding RAM page is available.

 

 

En perfekt størrelse på pagefile bør være slik at den ved normal bruk aldri blir mer enn 50-70% brukt, noen hevder at pagefile minst må være like stor som minnet slik at det ved en krasj situasjon kan tas en full minnedump til pagefile. Men merk at:

 

# Operating systems such as Windows XP, Windows 2000 and Windows 2003 rarely crash

# A full dump is rarely required to diagnose the cause of system failures. Should a problem be escalated (e.g. to Microsoft Support) and full dump be requested, it is usually a relatively simple matter to reconfigure the pagefile for this specific instance.

# If there is more than 2 GB of RAM, a full memory dump is not possible in any case, so configuring a minimum pagefile larger than 2 GB for this reason is pointless

 

Så dersom du ikke bruker betydelige mengder virtuelt minne trenger ikke pagefile være spesielt større enn 2GB

 

For å finne perfekt pagefile størrelse kan du:

Performance Monitor (Start, Administrative Tools, Performance) is the principle tool for monitoring system performance and identifying what the bottleneck really is. Here's a summary of some important counters and what they tell you.

 

Paging File, %pagefile in use - this is a measure of how much of the pagefile is actually being used

 

This is the counter to use to determine if the pagefile is an appropriate size. If this counter gets to 100, the pagefile is completely full and things will stop working. Depending on the volatility of your workload, you probably want the pagefile large enough so that it is normally no more than 50 - 75% used. If a lot of the pagefile is in use, having more than one on different physical disks, may improve performance.

 

Jeg har selv ikke fått med meg at 16MB pagefile skal være betydelig raskere enn 2GB dersom minnebruken ikke overstiger RAM mengde.

 

Kilde:

http://support.microsoft.com/kb/555223

Og

http://members.shaw.ca/bsanders/WindowsGen...PageFileEtc.htm

Lenke til kommentar

Å ikke ha en vekselfil, setter en effektiv begrensning på hvor mange programmer du kan kjøre. Dessuten, med mindre operativsystemet har en hinsides ræva minnehåndtering, så skal du ikke tape noe på å ha en vekselfil.

 

Ergo: Å ikke ha en swapfil er synonymt med å kaste bort minne.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Dessuten, med mindre operativsystemet har en hinsides ræva minnehåndtering, så skal du ikke tape noe på å ha en vekselfil.

 

Det er vel akkurat det som er tilfelle når det gjelder Vista! Jeg merker flere ganger at Vista prioriterer å cache programmer i minnet som jeg kaanskje vil starte istedenfor å lagre data programmene jeg faktisk bruker jobber med!

 

Det er ubeskrivelig irriterende å sitte på 4gb minne og høre at Vista piner harddisken med swapping!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...