Gå til innhold

GameSpot-redaktør sparket pga Kane & Lynch-omtale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temmelig drøyt hele det er altså, saken tar jo helt av. Det blir spennende å se som vil skje med Gamespot etter hvert, vanskelig får de det uansett.

Hvis de kommer ut med en forklaring rundt avtredelsen som ikke innebærer snusk, er det ingen som kommer til å tro på dem. Og hvis de innrømmer at det har vært snusk får vi det bare bekreftet. Uansett taper Gamespot. Det eneste er hvis Gerstmann selv kommer med en forklaring, men da blir det vel at han er bundet av en kontrakt og trues med søksmål hvis sannheten kommer frem.

Hele greia er jo en katastrofe businessmessig for Cnet og Gamespot.

Lenke til kommentar

Tror faktisk GS hadde tjent på å fortelle grunnen og heller ta rettsaken og evt. bot enn å la frafallet av faste lesere/betalere fortsette i det tempoet det gjør nå.

Det vil jo vel og merke være hvis det er noe Jeff har gjort galt som er grunnen.

Slik jeg ser det er uttalelsen til GS et desperat og dårlig forsøk på å la situasjonen gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Vel gamespot sier jo i en nyhetspost at alt vi har hørt er tull, men de kan ikke si den egentlige grunnen til at han sluttet...

Og det er heller ingen som tror på den svake posten til Gamespot, de kan heller forklare hvorfor video reviewen var fjernet(den slaktet spillet), og hvorfor den skriftlige reviewen var blitt forandret, og hvorfor Jeff sa i et intervju at det var sjokkerende for han å miste en jobb han har hatt i 11(?) år...

Nytter ikke å gi oss en liten artikkel der det ikke sies noe som helst som skal overbevise oss at Gamespot ikke er påvirket av hvilke reklamer de har på hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Eneste plausible grunnen jeg kan se som ikke innebærer snusk er at Gamespot vil endre imaget sitt, og derfor fant ut de ville sparke Jeff. Men hvorfor de gjorde det så plutselig gjenstår å finne ut, men tidspunktet er åpenbart pga. det er en tørke i spillutgivelser nå til januar/februar.

Men tbh syntes jeg cnet og gamespot gjør en stor feil. De har markedsposisjon som en av de sterkeste spillportalene, spesielt for hardcore gamere, og den har de/er de i ferd med å ødelegge.. og det bevisst. Fordi de vil ha et mer "familievennlig" image.

Lenke til kommentar

Det kan jo faktisk være at de har hatt en personalsak med Jeff gående i lengre tid, at han har fått flere advarsler for ... graverende forhold, hva nå enn det kan være. Og at ledelsen til slutt så seg lei på manglende samarbeidsevne og låste kontoret hans.

Men. Jeg kan liksom ikke helt tro noe sånt heller. Det er jo flere anmeldere hos GameSpot som er sjokkert over det som har skjedd, og til og med anbefaler folk å si opp Total Access'en sin. Alex Navarro har en ganske interessant analogi i bloggen sin:

Remember SimCity? Remember what a joy it was to build up a fully functioning, living, breathing city, full of life and wonderment? Then, at some point down the road, after you've built up your city to the peak of its productiveness, you'd start mashing the disaster button and a wide variety of tornadoes, earthquakes, and fake Godzillas would come tromping through, laying firey waste to every bit of what you'd worked so painstakingly to create?

Yeah. It's a little bit like that. Except someone hit the disaster button for me.

(Mine uthevelser)

Han sier altså at man har brukt lang tid på å bygge opp GameSpot til et flott nettsted og en fantastisk arbeidsplass. Så plutselig kommer det en eller annen løk og ødelegger alt det gode de har bygget opp. Alt det fantastiske er borte. Da er det mer enn en personalsak med Jeff! :mad:

Lenke til kommentar
Var det ikkje han som ga K&L dårligere karakter pga. banning?

Han trakk ned litt fordi manuset var overdrevent dårlig, mye feilplassert banning. Da blir det bare en parodi på drittsekkholdninger. Han trakk ned fordi styresystemet var for dårlig, dårlige kampsituasjoner og diverse annet.

Lenke til kommentar
plutselig kommer Josh Larson og ødelegger alt det gode de har bygget opp

Fixed :)

Synes forøvrig det er ganske ironisk at Josh Larson ikke har fått sparken så det uler etter (så vidt jeg vet hvertfall). Såpass uproffesjonell oppførsel ser man ikke hver dag.

Lenke til kommentar

Ah, derfor. I så fall setter det ting litt mer i perspektiv for min del. Må inrømme at jeg ikke har hatt noen interesse av å lese anmeldelsen i det hele tatt, spillet var ikke interessant, og nå er det for sent, siden den er endret.

"Go over there!"

"Fuck yes fucking sir!"

Høres ikke spessielt bra ut.

Lenke til kommentar
plutselig kommer Josh Larson og ødelegger alt det gode de har bygget opp

Fixed :)

Synes forøvrig det er ganske ironisk at Josh Larson ikke har fått sparken så det uler etter (så vidt jeg vet hvertfall). Såpass uproffesjonell oppførsel ser man ikke hver dag.

Hehe, ja, han har nok ikke bidratt positivt, nei. Han blir ikke akkurat omtalt i positive ordlag fra "insideinformasjonen". Men jeg er fremdeles utikker på om det var han som trykket på "disaster button". Jeg tror heller han var "the fake Godzilla", og at det var noen andre, noen høyere opp, som hentet han fram.

Lenke til kommentar

IO interactive er nok uskyldig i de flestes øyne og slipper nok unna det verste. De har jo tross alt ikke kontroll over markedskommunikasjonen som Eidos (utgiveren) tar seg av for dem. Men Eidos, Gamespot og Cnet sitter nok ganske dypt i det ja. Tror ikke det nytter å "la saken dø ut" i dette tilfellet. Spesielt ettersom det virker som om ansatte vurderer å si opp, og medlemmer som oppfordres av skribenter til å kansellere sine abonnementer. Hele sittuasjonen er en markedførers verste mareritt. At Cnet og Gamespot ikke har beklaget saken på det sterkeste viser hvor lite forberedt de var på situasjonen, og hvor ignorante de har vært.

Det spiller ingen rolle om medias og internettbrukeres inntrykk av saken er korrekt eller feil. Det som teller er hva leserene deres tror. Og akkurat nå står teorien om at Jeff fikk fyken pga Eidos trykk med tanke på sine tunge annonsering på siden. Om leserne og internettbrukerne ønsker å tro dette gjør de det, uavhengig av hvilke dumme presseutalelser Eidos og Gamespot kommer med. Om leserne har mistet troen på Cnets og Gamespots kredibilitet hjelper det ikke å komme med unnskyldninger som alle har vanskelig for å tro på.

Tviler ikke på at en rekke markedsførere sitter og rister oppgitt på hodet. Gamespot og Cnet gjør nettopp det motsatte av hva de skulle ha gjort. En av de første og mest viktige tingene jeg lærte i markedsføringsfaget (spesielt i bedriftsmarkedsføring) var at det å tale "den svake part" og kunden imot, spesielt i media, var et reneste selvmord. Dette tror jeg også de fleste her forstår. Det er som med bedrifter som havner i TV2 hjelper deg, hvorpå de blånekter for alt sammen og nekter å etterkomme kundens krav. Det gir så dårlig PR at skaden kan være så godt som uopprettelig. Derimot om de hadde etterkommet alle kundens krav hadde folk fått et godt inntrykk av bedriften, og de ville fått god PR. Om Gamespot og Cnet hadde innrømmet saken i leserenes favør, uavhengig av om leseren har rett eller ikke, hadde de spart seg for masse negativ PR og et dalende leser/kunde-antall.

Det at spillsider og forøvrig alle andre media-selskaper styres av markedskrefter er da ingen nyhet? Hele USA styres jo av markedskrefter. Så får man heller vurdere om det er en god eller dårlig ting. Store bedrifter har utrolig stor innflytelse på aviser og media i USA, rett og slett makt. Jeg er sikker på at Gamespot/Cnet ikke er alene om det. Jeg håper og tror forholdene i Norge ikke er like ille enda. Gamer.no virker hvertfall ganske nøytral og er ikke redd for å slakte spill, samt benytte seg av hele karakterskalaen. Men om jeg noensinne finner ut at gamer.no sensurerer sine omtaler på forespørsel fra annonsører blir jeg ikke glad.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det er godt mulig Larson har handlet på ordre fra noen høyere opp i CNET, men han har jo vært forferdelig klumsete uansett da. Samtidig som han er business og marketing utdannet, så klarer han ikke å rydde opp i problemet på en diskrét og skikkelig måte.

Det virker som han har latt seg provosere av Jeff såpass mye at han har bestemt seg for å "lære ham en lekse". Dvs. å uten noen synlig forvarsel låse ham ute av kontoret sitt og la vaktene kaste ham ut av bygningen.

Hvis han hadde vært litt smartere, så hadde han klart å innse at en person som Jeff, som nyter stor popularitet og har vært en nøkkelperson i 11 år, bør leies pent til båten istedenfor å sparkes av brygga.

Istedenfor sitter CNET igjen med GS ansatte som føler seg truet av lite forsonende oppførsel og abonnenter i harnisk, samtidig som en viktig kunde har fått et skjemmende sår på sin offentlige profil.

Jeg mener; selv om ikke ledelsen liker mannen, så burde de jo hvertfall late som offentlig, særlig når det gjelder saker der man burde innse at man står svakt mht. moralske aspekter.

Kanskje Larson bare er syndebukken her. Det er jo umulig å si uten bedre informasjon. Men, det er merkelig at CNET har klart å håndtere saken så utrolig dårlig. Man får liksom følelsen at de kun er grådige og ikke har filla peiling på hva de driver med.

Min teori akkurat nå: Jeff og Josh er begge to "loose cannons" som braket sammen. Josh vant det første slaget, men Jeff vant krigen. Sin egen personlige krig hvertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...