Gå til innhold

GameSpot-redaktør sparket pga Kane & Lynch-omtale

Anbefalte innlegg

Link

GameSpot-forum

Eidos

Eidos-forumet blir spammet ned av alt slags vederstyggelighet, klikk på egen risiko.

Saken går visstnok på at Jeff Gerstmann hos GameSpot fikk sparken fordi Eidos truet med å trekke en reklame-kontrakt med GS på bakgrunn av totalslakten Kane & Lynch fikk på siden.

GameSpot/CNet svarte med å gi anmelderen sparken. Anmeldelser kan kjøpes, med andre ord. : (

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kortsiktig tenking. Spillanmeldelser er god reklame for spillene. En god anmeldelse på GameSpot betyr kjempesalg. Dette forutsetter imidlertid at folk har lit til anmeldelsene. Dersom disse kan kjøpes, vil ikke folk stole på dem lenger og en god score vil ikke gi salg. Hele systemet vil falle sammen.

Forøvrig er det synd hvis Kane & Lynch ikke er bra ettersom IO-interactive har en høy stjerne hos meg etter Hitman-spillene. Har hørt rykter om at de er lei av å lage Hitman, og ikke vil lage flere. Dette er synd, for jeg tror det fortsatt er rom for flere uten at det blir ren "melking"

Lenke til kommentar

Jeg syns det er uheldig å spekulere i det ene rundt denne saken før alle offisielle fakta er fremlagt av de involverte partene. Denne tråden feiler allerede på overskriften i så måte.

At et eller flere medier har fått bekreftet at redaksjonssjef Jeff Gerstmann ikke lenger jobber i GameSpot er en ting. Det er imidlertid ingenting som er offisielt rundt bakgrunnen for hans avskjed, og dermed er det egentlig ingenting som er spesielt oppsiktsvekkende i denne saken akkurat nå.

Jeg er imidlertid like spent som alle andre på å høre fortsettelsen av denne saken.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med TST, selv om omstendighetene gjør at det er veldig sansynlig at han fikk fyken på grunn av annmeldelsen.

Jeg derimot har aldri egentlig sett så nøye på annmeldelser av spill, jeg kjøper det jeg synes ser intressant ut. Dette har også gjort at jeg har kjøpt endel elendige spill i min gamer karriere! ;)

Lenke til kommentar
Jeg syns det er uheldig å spekulere i det ene rundt denne saken før alle offisielle fakta er fremlagt av de involverte partene.

At et eller flere medier har fått bekreftet at redaksjonssjef Jeff Gerstmann ikke lenger jobber i GameSpot er en ting. Det er imidlertid ingenting som er offisielt rundt bakgrunnen for hans avskjed, og dermed er det egentlig ingenting som er spesielt oppsiktsvekkende i denne saken akkurat nå.

Jeg er imidlertid like spent som alle andre på å høre fortsettelsen av denne saken.

Såvidt jeg vet er det bekreftet at han har blitt sparket, men når det kommer til grunnen får vi "No comment".

Er kanskje bare jeg som syns "No comment" er latterlig å si, hvorfor? Det framstår som åpenbart hva svaret er. "Har du drept vedkommende?" Finnes det to svar, "nei" og "ingen kommentar", hvorfor si ingen kommentar om man er uskyldig?

Syns i alle fall det lukter råttent lang vei, jeg var ikke alltid enig med Jeff sine reviews. Men han var ærlig, og hadde en egen personlig stil som gjorde at han lett stod ut fra mengden. Akkurat som visse anmeldere på gamer.no ;)

Lenke til kommentar

I Norge skal vi i alle fall i prinsippet ikke ha dette problemet på grunn av prisippet om redaktøransvar og redaksjonell uavhengighet. Men det er klart at det er vanskelig for enhver å snakke negativt om en viktig inntektskilde (dvs. annonsør). Vet for eksempel ikke hvor pop det hadde vært å snakke negativt om komplett for de fleste norske spillmedier.

Uansett, har jeg hittil vært ganske fornøyd med GameSpot. Spillgigantene har fått sitt pass påskrevet om de har laget noe dårlig. EAs spill har for eksempel blitt slaktet gang på gang.

Faktisk så mener jeg spillanmeldelser fungerer ganske bra sammenliknet med filmanmeldelser. Som regel er jeg (og de fleste jeg kjenner) enige i de fleste spillanmelderser, mens filmanmeldelser aldri kan brukes som veiledning

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det bekreftet at han har blitt sparket, men når det kommer til grunnen får vi "No comment".

Du vet det fordi noen andre medier har skrevet det at han er det, eller fordi du har snakket med GameSpot eller Jeff selv? Det er ofte slik at oppsigelsesgrunn er en taushetspliktig greie for begge parter, og da er det ikke stort mer å si enn "ingen kommentar".

Husk: Han kan ha blitt sparket, eller gått selv, uten at det har noe med Eidos-presset å gjøre. Kanskje han valgte å gå selv fordi dette ikke er første gang han har følt press fra utgivere, og ikke ønsker å jobbe under slike forhold? Eller kanskje det ligger helt ande årsaker bak. Det er ikke i min interesse å spekulere i dette, men det er viktig å ikke se svart/hvitt på denne saken.

De som som ikke har førstehåndsinformasjon om sakens gang bør opptre varsomt i sine uttalelser.

Lenke til kommentar

Ja, filmmediet er noe mer subjektivt slik jeg ser det.

Uansett om det er ulovlig eller ikke, så er det dessverre umulig å bevise om det har blitt lagt føringer fra utgiver. Men når f.eks. Lair får 9/10 fra diverse blader som har fått "exclusive review", så kan man begynne å lure...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Litt off-topic for å kommentere innlegget over. Jeg er ikke særlig fornøyd eller tilhenger av Gamespot. Karakterskalaen deres går fra 6.0 til 10. Dette er jo helt uten mål og mening da jeg nekter å tro at alle spill som gis ut er over middels gode. Selve innholdet i omtalene er noe bedre. Men det er jo tydelig at Gamespot lever av å gi gode omtaler til spill, så annonsørene blir fornøyde.

On-Topic: Man må ikke begynne å spekulere for tidlig i denne saken. Det er ingen offisielle uttalelser som eksplisitt sier at han er sparket pga omtalen. Men det kan jo godt vise seg å være sant. Synes uansett det er litt ugler i mosen i denne saken. Man kan jo bare lure på hva som skjer framover.

Lenke til kommentar

Du vet det fordi noen andre medier har skrevet det at han er det, eller fordi du har snakket med GameSpot eller Jeff selv? Det er ofte slik at oppsigelsesgrunn er en taushetspliktig greie for begge parter, og da er det ikke stort mer å si enn "ingen kommentar".

Husk: Han kan ha blitt sparket, eller gått selv, uten at det har noe med Eidos-presset å gjøre. Kanskje han valgte å gå selv fordi dette ikke er første gang han har følt press fra utgivere, og ikke ønsker å jobbe under slike forhold? Eller kanskje det ligger helt ande årsaker bak. Det er ikke i min interesse å spekulere i dette, men det er viktig å ikke se svart/hvitt på denne saken.

De som som ikke har førstehåndsinformasjon om sakens gang bør opptre varsomt i sine uttalelser.

Er selv ikke 100% fastlåst i min mening, men det har vært gamespot ansatte som har uttalt det. Ikke be meg finne fram til link, vær så snill. Trådene vokser raskere enn jeg kan lete gjennom. Men det virker rart at Cnet og eidos skulle gjort dette, det trengs ikke mye tankekraft til å finne ut at dette gjør vondt verre.

Eidos forumet var i alle fall en befestet binge uten like før det gikk ned, kanskje like så greit. Var jo redd for å gå inn i enhver tråd.

Lenke til kommentar

Gamespot fjernet video omtalen av spillet. Det var ikke noe galt med karakteren, men måte Jeff Gerstmann sa det på. Se vidoen som ble sensurert her.

Jeg siterer en blogger:

The quality of the video review, while still pretty professional, had a tense and hurried look about it. One could imagine that this video was done as a last hurrah, a big F-U to the bigwigs. Watch it and listen to his voice. The audio seems like it wasn't coming through especially well almost like he produced it in a very rushed manner. Its highly possible that this firing was a long time coming. We may never truly know the whole story.

Les hele bloggen @ gamespot her.

Endret av Anthropod
Lenke til kommentar

Enig i det, men dersom saken ikke skal diskuteres fordi man ikke har førstehåndsinformasjon, vil jo saken ikke ikke bli diskutert, og sannheten vil ikke komme fram. Det er ingen automatikk i at det blir satt i gang en uavhengig gransking av dette, og ofte er det en debatt preget av halvsannheter som trigger en gransking.

Uansett er det på tide med en debatt om spillanmelderes uavhengighet. Utgivermarkedet begynner nå å bli dominert av noen få store aktører som Eidos og EA, som har ganske mye makt. Spillbransjen er en av de bransjene hvor anmeldelsene har ganske mye å si for hvilke spill man velger å kjøpe. Hvis disse får for stor inflytelse på spillmediene, betyr ikke dette bare at folk vil kjøpe spill de ikke vil ha, men at andre utgivere vil presses mer ut og at vi til slutt får dårligere spill.

Å få satt dette på dagsorden bidrar til å hindre at utgivernes makt benyttes på en skadelig måte.

Lenke til kommentar

Den videoen som Anthropod linket til var da voldsomt krass i forhold 6/10. i alle fall det jeg hørte(sitter på jobb uten de helt store høytalermulighetene).

Utifra det jeg hørte burde heller karakteren vært ett poeng eller to lavere. Og det er kanskje her div uenigheter begynner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...