Gå til innhold

Betalt pr bilde?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke om dette egentlig er rett tråd for dette innlegget, men prøver alikevel.

Jeg bruker mitt private kamera - Nikon D70s for å ta en del bilder i forb. med teknisk dokumentasjon på jobben.

Lenge har jeg prøvd å påvirke ledelsen til å kjøpe inn et egnet kamera til dette formålet, men ingenting skjer.

Således har jeg nå bestemt meg for å skrive regning på bildene jeg tar - på lik linje med reiseregninger osv. men jeg er litt usikker på hva man kan forlange for et bilde? I løpet av et år tar jeg kanskje 10 - 15 bilder i uka i gjennomsnitt?

Noen som har ideér om hva jeg kan forlange?

Legger med et bilde som ikke er noe fotomesterverk, men som er et av mange typiske bilder jeg tar.

post-104174-1196413239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke sikker på hva du kan forlange, men husk på at de færreste innbo eller reiseforsikringer dekker utstyret ditt når du er på arbeidsplassen og om ikke jobben din forsikrer utstyret ditt, så bør det du forlanger også inneholde en viss risikosum.
Ellers bør du legge inn dekning for en privat forsikring. Koster ikke så mye, rundt 2-300 i året, litt avhengig av verdi og andre avtaler.
Lenke til kommentar
Ikke sikker på hva du kan forlange, men husk på at de færreste innbo eller reiseforsikringer dekker utstyret ditt når du er på arbeidsplassen og om ikke jobben din forsikrer utstyret ditt, så bør det du forlanger også inneholde en viss risikosum.
Ellers bør du legge inn dekning for en privat forsikring. Koster ikke så mye, rundt 2-300 i året, litt avhengig av verdi og andre avtaler.

Utfallet blir uansett det samme, enten du kaller det en risikosum eller dekning av forsikring (som igjen dekker risikoen)

Lenke til kommentar
Utfallet blir uansett det samme, enten du kaller det en risikosum eller dekning av forsikring (som igjen dekker risikoen)
Ja, jeg vet, drev akkurat og la in en liten edit da browseren krasjet...

Det jeg mente, var at han uansett burde skaffe seg en forsikring på kameraet, koster ikke mer enn ca 2-300 kr i året, litt avhengig av verdi på utstyr og andre avtaler.

Jeg ville snakket med sjefen, og enten bedt om en viss månedlig sum til å dekke risiko, samt noko attåt, eller bedt om at jobben kjøpte nytt kamera. Ser demo-bildet i tråden er tatt med en Ixus, dersom det er tilstrekkelig, burde ikke sjefen være særlig smålig. Man får gode kompaktkameraer godt egnet til formålet til under 2000kr. Dersom man skal ta "leie" for kameraet, er i hvert fall 100-150 kr/måned ikke urimelig.

Lenke til kommentar
Pris delt på Gjennomsnittlig levetid på lukker pr bilde? + evt risikotillegg som nevnt over?
Det blir stusselige greier for en D70s... Selv om du var tidlig ute og gav 12000 for kitet, har lukkeren levetid på minst 50000 eksponeringer, så man får ca 15kr måneden med 15 bilder i uken. Gav man 5000 for kameraet, får man slunke 10 øre per bilde - ikke vits å ta betalt for en gang.

Hvis du først skal ta deg betalt, bør det være minst en 100-lapp i måneden. Det dekker en forsikring, og gir deg en pose Twist og en rimelig vinflaske på lønningsdagen (evt. første lørdag etter). Såpass må en bedrift regne med i utstyrskostnader knyttet til driften. Alternativet er jo å bruke tilsvarende beløp på et rimelig kompaktkamera til slike formål, finnes haugen på med egnede modeller til under 2000 kr.

Lenke til kommentar
Legg kameraet hjemme og fortsett å gjør jobben din uten å ta bilder. Går utifra at arbeidsgiver er avhengig av bildene så da burde det ikke ta lang tid til sjefen godkjenner kjøp av et kamera. Privat er privat!

Skulle akkurat til å skrive det samme.

Ikke søren om jeg hadde giddi å dratt mitt kamera frem og tilbake til jobben hver dag, ladet batterier, overført bilder, bekymret meg over om det blir ødelagt/slitt ut/stjålet etc.

Legg det igjen hjemme. Er bildetaking en del av arbeidsbeskrivelsen din har du nok et nytt kamera på skrivebordet i løpet av en uke eller to.

Lenke til kommentar

Takker så meget for alle tilbakemeldinger. Ser at mange resonerer på samme måten jeg gjør sjøl.Jeg har jo i lenger tid irritert meg på at jeg er er så dum å stadig bruker mitt eget utstyr til jobbens formål.Tenkte å legge frem en regning på kr 5 pr bilde tatt siste måned, da jeg denne måneden er oppe ca 180 bilder, noe som er godt over månedssnittet.Det vet jeg vil irritere etpar andre såpass at det nok vil bli innkjøpt kamera ja.Trengs nok helst et speilrefleks med noe lyssterk optikk, eller et meget høykvalitets kompaktkamera. Blir tatt endel bilder av struktur i metalloverflater og sånn.

Lenke til kommentar
Takker så meget for alle tilbakemeldinger. Ser at mange resonerer på samme måten jeg gjør sjøl.Jeg har jo i lenger tid irritert meg på at jeg er er så dum å stadig bruker mitt eget utstyr til jobbens formål.Tenkte å legge frem en regning på kr 5 pr bilde tatt siste måned, da jeg denne måneden er oppe ca 180 bilder, noe som er godt over månedssnittet.Det vet jeg vil irritere etpar andre såpass at det nok vil bli innkjøpt kamera ja.Trengs nok helst et speilrefleks med noe lyssterk optikk, eller et meget høykvalitets kompaktkamera. Blir tatt endel bilder av struktur i metalloverflater og sånn.

Ulempen er jo at de kanskje også vil synes at du er en drittsekk om du plutselig kommer med en faktura.

Er nok bedre å si at du ikke har mulighet/lyst til å ta med ditt eget kamera frem og tilbake hver dag, f.eks fordi du ikke har forsikring på det.

Da kan følgende skje:

1. Du får penger til forsikring

2. De kjøper et firmakamera

3. Det blir ikke tatt noen bilder

Lenke til kommentar
Jeg ville latt være å ta med kameraet mitt.

Hvis jeg skulle tatt bilder for jobben min, så må jobben sørge for utstyret.

Alternativt så skulle jobben betalt for slitasje osv. på kamera, men aller helst så skulle de sørget for kamera.

Støtter og den. om Sjefen er vrang og sier nei til kamera så lar du ditt ligge hjemme. Spør han så har du solgt det, så slipper du den krangelen og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...