tacomodo Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Er grønn på det her, men prøver lære meg litt så jeg spør. Hvorfor får jeg i Ubuntu startet et program ved å gå til /home/meg/Div/emesene/ og skrive ./emesene, men ikke ved å lage et ikon i menyen som peker til akkurat det samme? Når jeg trykket på snarveien jeg har laget så skjer det absolutt ingenting. Der hvor man velger "command" når man lager snarveien, går det ann å få den til å gjøre flere ting på en gang? Kanskje jeg kunne fått skrevet inn "cd /home/meg/Div/emesene/ ; ./emesene" ? Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvorfor får jeg i Ubuntu startet et program ved å gå til /home/meg/Div/emesene/ og skrive ./emesene, men ikke ved å lage et ikon i menyen som peker til akkurat det samme? Når jeg trykket på snarveien jeg har laget så skjer det absolutt ingenting. Prøv å legge inn "sh home/meg/Div/emesene/emesene" som kommando. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Hvorfor får jeg i Ubuntu startet et program ved å gå til /home/meg/Div/emesene/ og skrive ./emesene, men ikke ved å lage et ikon i menyen som peker til akkurat det samme? Når jeg trykket på snarveien jeg har laget så skjer det absolutt ingenting. Prøv å legge inn "sh home/meg/Div/emesene/emesene" som kommando. Trippelsjekket at path'en er riktig, og prøvde med sh foran. Fremdeles no go Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 det burde fungere ved å skrive inn ./home/meg/Div/emesene/emesene "sh home/meg/Div/emesene/emesene" <-- Denne burde også fungere, men du må legge til en / forran home, altså: /sh home/meg/Div/emesene/emesene Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 En måte å finne ut hvilke kommando ikonet ditt skal ha er å høyreklikke på startmenyen, velg endre på den, gå til det aktuelle programmet hvor du velger propterties. Du kan da se hva som står som kommando, som du kan kopiere i ditt ikon(ev. hvis du trenger det i andre sammenhenger som til «sessions»). Enda enklere er det å gå til startmenyen og bare trekk ikonet du ønsker ned på skrivebordet. Det jeg ikke vet er hvorfor jeg kan starte feks. VLC med kommandoen vlc, mens den i startmenyen har kommando; wxvlc %F. Hva er forskjellen her vet jeg ikke. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Funker ikke med /sh path eller sh /path. Kan jo dra ikonet ned til skrivebordet, men hva er poenget med det? Det er et ikon jeg har lagt til selv, og prøver å få "command" linjen inni ikonet til å starte programmet som det gjør om jeg bruker terminal. Nei, det her blir jeg ikke klok på. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Her var det mange rare svar. sh kan ihvertfall ikke brukes hvis det er snakk om en binærfil og ikke et script. @taco: Det er ikke et felt der du lager snarveien som ber deg om å spesifisere "working directory" eller noe sånt? (er KDE-bruker, så har ikke mye peil på Gnome). Da må isåfall det fylles ut med path ( /home/meg/Div/emesene/), mens command skal være /home/meg/Div/emesene/emesene Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Type, name, command og comment er det eneste å skriv inn, så det er ikke så mye man kan gjøre galt her. Type står "Application", name "bskbladkf", command "/path/til/emesene/emesene", comment "bagksjdg". That's it. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Dette var rare greier. Dumt spørsmål kanskje, men du har skrevet path helt riktig, med små og store bokstaver og det hele? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Dette var rare greier. Dumt spørsmål kanskje, men du har skrevet path helt riktig, med små og store bokstaver og det hele? 100% sikker, var første jeg sjekket (og har fortsatt å sjekke hele veien). Til og med tatt copy/paste fra "pwd" Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Prøvd om det funker å lage snarvei til noen andre programmer, da? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Er ikke så godt kjent at vet om noen andre programmer her ... Dette var en jeg lastet ned, pakket ut på området mitt, og kjørte fra prompt hvor det fungerte. Har også sett på de andre programmene som ligger inne og det later til å være gjort på samme måte, bare med noen %dittogdatt i ny og ne etter selve ...exe.. filen? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 er det et windows progg? Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Her var det mange rare svar. sh kan ihvertfall ikke brukes hvis det er snakk om en binærfil og ikke et script. Hehe, sorry. Det var noe banalt som jeg burde visst... Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg hadde noe av det samme problemet som du har, dog ikke helt det samme. Løsningen som fungerer for meg er å kjøre emesene/Controller.py direkte. Først må du finne ut hvor denne filen ligger så redigere du "command" feltet på iconet du bruker. Du har installert emesene under /home/brukernavn jeg har den under /usr/share. Hos meg ser derfor kommandoen slik ut python /usr/share/emesene/Controller.py Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Hvis du har installert Emesene skulle det bare være å lage en oppstarter hvor det står "emesene", da vil oppstarteren søke i /usr/bin for programmet emesene, og starte det. Red.: Ser at du bare lastet ned noe til skrivebordet og kjørte det. Hvis du har Ubuntu kan du gå på Emesene sine sider og laste ned en deb-pakke, den installerer og gjør alt for deg. Endret 30. november 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Er det slik at i Ubuntu så funker det å høyreklikke .deb pakker og ta "install" så dukker den opp på "startmenyen" av seg selv? Uansett - Det MÅ da gå ann å lage ikonet selv om man klarer kjøre det fint fra et shell vindu... Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Eller å dobbeltklikke på deb fila. Da skal den i dette tilfellet havne under internett i startmenyen. Hvis du vil ha programmet på skrivebordet eller i panelet er det bare å høyreklikke på programmet så dukker de valgene opp. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Selv anbefaler jeg *.deb (selv om denne er "unstable") Men emesene starter med kommandoen "python /home/hildenae/emesene/Controller.py" her hos meg. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Merkelig! I min oppstarter står det bare "emesene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå