Howard Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Når strømmen går: APC Back UPS ES 500 Irritasjonen over at strømmen går når man sitter ved en PC er utvilsomt stor. Man kan miste store mengder informasjon og komponentene i PC-en er heller ikke direkte glad i et slikt brått avbrudd. Løsningen kan være en UPS. Les testen her. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Du skrev at eneste minus er: "Begrenset backuptid for kraftige PC-er" Med utgangspunkt i de hardware kåte gutta vi er her og ikke ser bortifra å stappe det meste vi finner inn i et kabinett....definer en "kraftig PC". AKIRA Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 da kjøper man tre stykker da en til skjerm og to til pc Lenke til kommentar
Sir_Arcus Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 *pirke* Hvordan kan en UPS gjøre slik at du får en FPS mer i UT2003?? Der er vel den siste "Frag'en" du mener? Må jo kverulere litt ;-) Men priduktet er sikkert fint det, men for den jevne hw.no leser blir den kanskje litt pinglete? For min "krok" er den hvertfall litt liten da jeg har behov for en UPS som holder 4 okser samt en skjerm. Kanskje dere tester en litt større en ved en senere anledning? henrik Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Du skrev at eneste minus er: "Begrenset backuptid for kraftige PC-er" Med utgangspunkt i de hardware kåte gutta vi er her og ikke ser bortifra å stappe det meste vi finner inn i et kabinett....definer en "kraftig PC". AKIRA Hehe, en kraftig PC er det som f.eks er nevnt nederst her: http://www.hardware.no/tester/annet/apc_es...500/index4.html. Ting kan dog lett bli kraftigere, særlig flere skjermer eller andre "syke" konfigurasjoner som finnes rundt omkring 8) Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 heh...litt komisk av dere å si at rj-xx inngangene ikke har noen praktisk hensikt utover ved bruk til telefoner. det er to veier lynet kan komme når det herper pc'en din, gjennom strømnettet, og gjennom...voila...telefonnettet. jeg har en apc bk500ei, tror den heter det, og der har jeg modemkabelen plugget inn ups'en, og en kabel videre inn i telefonuttaket. du aner ikke hvor mange modemer jeg solgte i fjor vår da det lynet som værst her nede. greit nok at dette er første gangen dere tester en ups, jeg har hvertfall ikke sett det før, men at dere ikke vet at rj-xx inngangene har veldig stor praktisk betydning er temmelig flatterende. Lenke til kommentar
Silenoz Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 neinei, en 2700+ og litt ekstra er ikke noen kraftig pc... Kjekt å teste med dual systemet, men å gi sårlig karakter på UPS'en pga. det, er usaklig. Hvor mange er det som sitter med et SÅ kraftig system til hverdags? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 hadde vert kjekt å ha en slik på serveren hjemme... nice produkt for hjemmemarkedet Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Fra artikkelen: Enheten har også to RJxx-utganger som kan brukes til ISDN-telefoner som er avhengig av strøm for å fungere. Disse kan også brukes til nettverkskabler, uten at dette bør kunne ha noen praktisk hensikt. For noe tull. Alle som har vært i nærheten av en slik enhet før, vet at den ene porten er en inngang som du kobler til veggkontakten for telefon osv. og den andre er en utgang som du kobler til modem osv. Det eneste dette gir er overspenningsvern. Denne utgangen gir ikke strøm til ISDN-telefoner. Ville da vært ubrukelig for analogt modem og xDSL. Du kan selvfølgelig koble NT1 boksen på en av de vanlige strømuttakene med backupstrøm, men det er noe helt annet enn det forfatteren greide å knote ned. Tror ikke forfatter engang har lest spesifikasjonene for disse portene: "RJ-11 Modem/Fax/DSL protection (two wire single line) " Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 heh...litt komisk av dere å si at rj-xx inngangene ikke har noen praktisk hensikt utover ved bruk til telefoner. det er to veier lynet kan komme når det herper pc'en din, gjennom strømnettet, og gjennom...voila...telefonnettet. jeg har en apc bk500ei, tror den heter det, og der har jeg modemkabelen plugget inn ups'en, og en kabel videre inn i telefonuttaket. du aner ikke hvor mange modemer jeg solgte i fjor vår da det lynet som værst her nede. greit nok at dette er første gangen dere tester en ups, jeg har hvertfall ikke sett det før, men at dere ikke vet at rj-xx inngangene har veldig stor praktisk betydning er temmelig flatterende. Tror du har misforstått litt (mulig en dårlig formulering). Poenget er at den har ikke noen funksjon for nettverk (RJ45-tilkobling) da dette ikke er utsatt for slike spenninger. For modem derimot er det jo en mulighet. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 neinei, en 2700+ og litt ekstra er ikke noen kraftig pc...Kjekt å teste med dual systemet, men å gi sårlig karakter på UPS'en pga. det, er usaklig. Hvor mange er det som sitter med et SÅ kraftig system til hverdags? 2700+ ikke kraftig PC? Hvor kommer en slik uttalelse fra? Og at en 5'er på en skala fra 1 til 6 er en dårlig karakter? Huff... Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Javel, nok snakk om peilem med rj-inn- og utgangene. Men hvordan var det med støyen til CyberFort 500? Leste ett sted at den var på utrolige 45 db, men det sier jo ikke så mye. Hvordan opplevde testerene støyen fra produktet? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 heh...litt komisk av dere å si at rj-xx inngangene ikke har noen praktisk hensikt utover ved bruk til telefoner. det er to veier lynet kan komme når det herper pc'en din, gjennom strømnettet, og gjennom...voila...telefonnettet. jeg har en apc bk500ei, tror den heter det, og der har jeg modemkabelen plugget inn ups'en, og en kabel videre inn i telefonuttaket. du aner ikke hvor mange modemer jeg solgte i fjor vår da det lynet som værst her nede. greit nok at dette er første gangen dere tester en ups, jeg har hvertfall ikke sett det før, men at dere ikke vet at rj-xx inngangene har veldig stor praktisk betydning er temmelig flatterende. Tror du har misforstått litt (mulig en dårlig formulering). Poenget er at den har ikke noen funksjon for nettverk (RJ45-tilkobling) da dette ikke er utsatt for slike spenninger. For modem derimot er det jo en mulighet. blir ikke nettverk utsatt for slike spenninger? hørt om adsl? kabel? den har en rj-45 inngang og en rj-45 utgang. disse kan også brukes som rj-11 inn/utganger. de vil sperre som lynnedslag via analogt modem, via isdn linje, via xdsl linje og via kabel. disse inn/utgangene er i aller <strong>høyeste</strong> grad en av de tingene som fremhever dette produktet, men det har ikke n00bsa som testet det fått med seg. kan faktisk lønne seg å lese bruksanvisningen først... ang. støy: jeg har apc bk500ei, som er en ups i samme klasse. støyen fra den er lik null, bortsett fra når strømmen går, da blir det et h e l v e t e s bråk. den uler og står i værre enn noe. dette plager egentlig ikke meg så mye, da strømmen ikke går så ofte, men dama er keen på å kaste den ut. hihi så et godt tips er å ikke ha den i rommet ved siden av soverommet, og hvis du har den der, regn med at du våkner når strømmen går. Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Takker for svaret! Er jo klart det var alarmen Hehe, skal bli kult på lan når strømmen går og jeg har den! Lenke til kommentar
fondus Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Fin test Jeg bare lurer på en ting. Det finnes også billigere alternativer, for eksempel denne. Hadde det vært mulighet for å testet den (eller en annen som er billigere en testobjektet) og målt den opp mot APC Back UPS ES 500? Da tenker jeg på støy, størrelse ja, kortsagt det som dere testet i denne testen. Jeg lurer på å kjøpe meg en UPS, og har lyst på den Metric'en, men ønsker ikke å kjøpe "katta i sekken". Hvis det blir flere tester av UPS, ville jeg foretrukket om dere hadde testet UPS'er til under tusenlappen siden det antageligvis er mer aktuelt for privatbrukere. Lenke til kommentar
Far^Side Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg bare lurer på en ting. Det finnes også billigere alternativer, for eksempel denne. Denne er sikkert bra den, men den har bare et problem! Du kan ikke koble den til PCen (har ikke data port). Altså du kan ikke få indikasjon på PCen når batteriet begynner å blit tomt. Den eneste indikasjonen er lyden fra UPSen. Har selv en Back-UPS CS 500, og den har fungert bra. Eneste problemet er at jeg venter på en ny, fordi denne modellen desverre er blitt tilbakekalt. Men når det gjelder UPS så bør man satse på APC, de er en bra stor leverandør av UPSer og de er kjent for god kvalitet. PS! En UPS beskytter ikke bare mot strømbrud/tordenvær, den beskytter også mot over/underspenninger eller mye støy på linja. Leste om en i PCworld som har hatt problemer med flere PCer i huset sitt, og da viste det seg at det var strømtilførselen i huset som gjorde at PCen hans ble så ustabil. Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg ønsker en større test av ups er.har 2 ups er i dag men min backup server har ingen ups enda.Maskinen er en sjøl bygget maskin med msi k7t turbo med xp 1800 - 3 x 512 sd ramm - 4 x 36 giga ultra wide scsi 3 10000 rpm- 4 x WD 120 giga raid 0- 2 x wd 200 giga - 2 x wd 60 giga-1 plextor scsi cd rom-1 plextor scsi brenner- SMC gigabit lan . Så en ups for denne server må nok tåle litt mere en APC back ups es 500 kan takle. Regner med og bruke mellom 2000-4000 kr på en ups for maskinen og skulle gjerne hat en test. og for de som lurer jo jeg har et større server tower. Chieftec JS-1500 Jumbo File Server 2 x 300W ATX Lenke til kommentar
fredster Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Jeg bare lurer på en ting. Det finnes også billigere alternativer, for eksempel denne. Denne er sikkert bra den, men den har bare et problem! Du kan ikke koble den til PCen (har ikke data port). Altså du kan ikke få indikasjon på PCen når batteriet begynner å blit tomt. Den eneste indikasjonen er lyden fra UPSen. Har selv en Back-UPS CS 500, og den har fungert bra. Eneste problemet er at jeg venter på en ny, fordi denne modellen desverre er blitt tilbakekalt. Men når det gjelder UPS så bør man satse på APC, de er en bra stor leverandør av UPSer og de er kjent for god kvalitet. PS! En UPS beskytter ikke bare mot strømbrud/tordenvær, den beskytter også mot over/underspenninger eller mye støy på linja. Leste om en i PCworld som har hatt problemer med flere PCer i huset sitt, og da viste det seg at det var strømtilførselen i huset som gjorde at PCen hans ble så ustabil. Det er helt riktig som du sier, at en UPS skal beskytte mot over/underspenninger. Det er bare det at det gjør ikke andre typer en online-UPS`er, og det er ikke denne !! Den er derimot offline, og det eneste den gjør er å ta over når strømmen går.... Så en ups for denne server må nok tåle litt mere en APC back ups es 500 kan takle. Regner med og bruke mellom 2000-4000 kr på en ups for maskinen og skulle gjerne hat en test. Beklager å måtte skuffe deg men en online UPS som skal tåle ca 1,5 kVA (1050 W), koster rundt 9900,- eks.mva. Skal du ha en tilsvarende stor line-interactive (offline) UPS, så må du nok ut med ca. 5500,- eks.mva. Bare vær oppmerksom på at hvis dette er til bruk i et firma, så er du IKKE FORSIKRET HVIS UPS`EN IKKE ER ONLINE ! Skal du bruke den hjemme, og du ikke bryr deg om hvorvidt den jevner ut spenningsvariasjoner (transienter) som sliter på utstyret ditt eller ikke, så kan du godt gå for en offline/line-interactive. Dette er nå forøvrig bekreftet av en El-Kraft Ingeniør på jobben. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hvordan er det med støy på slike UPSer ved normal bruk, dvs. ikke når strømmen er ikke-værende? Har tenkt å kjøpe en til serveren, men den er under sengen min og er IKKE keen på å ha noe batteri som durer under meg... Holder med harddiskene. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Veeel en online-UPS vil dure litt, men noe ikke nevneverdig hvis den er under sengen (hvor den forøvrig ikke bør være grunnet støv, lufting og temperatur....), mens en line-interactive eller offline ikke vil gi noen lyd fra seg før den evt. slår inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå