Gå til innhold

Nutel på vei til å gå konkurs?


Anbefalte innlegg

Mobilselskap i krise Mobiloperatøren Nutel råder kundene sine til å finne et annet selskap.

 

Det lille mobilselskapet Nutel er i full oppløsning. Sist mandag sendte netteier Ventelo ut melding til alle Nutels kunder om at kundene ville miste summetonen mandag 17. desember på grunn av selskapets økonomiske problemer. Nutel avviste problemene, og lovet å komme med en løsning.

 

Dette har ført til full forvirring blant Nutels rundt 15.000 kunder.

 

- Finn et midlertidig alternativ

Nå går informasjonssjef i Nutel Siri Wormdahl ut med en oppfordring til alle Nutel-kunder om å finne et midlertidig alternativ til selskapet. Forhåpentligvis finner selskapet likevel en løsning som gjør at selskapet kan opprettholde tilbudet sitt.

 

- Nå har vi gått ut og varslet kundene våre på nettsidene våre og via SMS om at de bør finne seg en annen midlertidig operatør. Ventelo har varslet kundene våre om at de blir uten nett fra den 17. desember, så det gjelder å være rask, sier Wormdahl til Nettavisen.

 

Men mens Ventelo anbefaler Nutels kunder å bli kunder direkte hos dem, har Wormdahl et annet råd.

 

- Jeg vil oppfordre alle kundene våre til å lete skikkelig godt i markedet for å finne en operatør uten bindingstid og skjulte kostnader i påvente av at vi kommer sterkere tilbake, sier Nutels informasjonssjef.

 

Forhåndsbetalt blir refundert

Det mest populære abonnementet fra Nutel er et forhåndsbetalt abonnement med nærmest ubegrenset ringetid. Dette er en type abonnement ingen andre mobilselskaper på det norske markedet tilbyr. Etableringsavgiften er på 1250 kroner, og årsprisen på 5999 kroner, alternativt 599 kroner per måned.

 

- De aller fleste av kundene våre har betalt en etableringsavgift på 1250 kroner. De som har gjort dette nylig, har betalt for en tjeneste de ikke har fått, og vil selvsagt få refundert beløpet, sier Wormdahl.

 

- Men hva med de kundene som har forhåndsbetalt for et helt år?

 

- Vi har naturligvis en økonomisk forpliktelse overfor disse kundene også. Vi ber dem derfor om å sende navn, telefonnummer og informasjonen vi trenger, slik at de kan få tilbakebetalt det utestående, sier hun.

 

Ønsker å bli

Men ifølge informasjonssjefen ønsker ikke Nutels kunder uten videre å gå fra det prisgunstige tilbudet.

 

- Vi sitter med en haug e-poster fra kunder som sier at de håper inderlig at vi klarer å løse problemene vi er oppe i. Vi er de eneste som har denne typen fastprisavtale for privatmarkedet, og de fleste sier de ikke ønsker å skifte til et annet mobilselskap. Ettersom tiden er i ferd med å renne ut, må vi allikevel råde kundene våre til å finne et midlertidig alternativ, sier Wormdahl.

 

Wormdahl sier videre at Nutel ikke er konkurs, selv om Ventelo prøver å få det til å se sånn ut.

 

- Vi jobber fortsatt med å få på plass en løsning, men tiden begynner å renne ut. Vi håper at vi kommer i mål med det økonomiske, slik at vi kan ringe tilbake til kundene våre og tilby dem å fortsette, sier hun.

 

Trolig vanskelig

Dersom kundene til Nutel pakker snippveska, vil det trolig bli enda vanskeligere å finne en løsning på selskapets økonomiske situasjon.

 

- Vi jobber fortsatt med selskaper som er interesserte i både konseptet og kundemassen, men det begynner å bli knapt med tid, medgir Wormdahl.

 

13.12.07 10:32, ny 13.12.07 11:41

 

 

http://www.nettavisen.no/it/article1492252.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg fikk plutselig to regningenr fra nutel med purregebyr og inkassovarsel i posten. betalingsfristen er i morgen. men er litt skeptisk. vet jeg har en regning utestående hos dem, men trodde for det første ikke at det var to, og for det andre at de var så høye! men det er nå så. uansett, har sendt mail til nutel fredag forrige uke, uten svar. fikk bekreftelse på at mail var mottatt og greier. inkassovarsel er jo ikke noe morro. avtalen med nutel var tross alt at jeg skulle få spesifiserte regninger til min e-post adresse. er det noen som kan litt mer om jussen i dette her enn jeg gjør?? så jeg er litt usikker. er det noen vits i å prøve å ringe dem? og hvor mye koster det å ringe fra annet abonnement enn nutel (chess)?? jeg skiftet tidligere i høst, og er veldig glad for det. var bare tull med nutel! kommer nok aldri tilbake! :p

 

Det du må betale er faktisk bruk, og i hvertfall ikke noen forskudd på noe til dem.

 

Uansett så bestrid inkassovarslet hvis det datt ned i kassa samme dag som regninga. Det har de nemlig ikke anledning til. Greia er vel at de må minst vente 14 dager etter forfall fra første regning.

 

Kanskje gi et tips til en avis også, så kan du skrive at Nutel er så desperate at de sender ut inkassovarsel og regning sammen, he he. :tease:

Lenke til kommentar
her er en mail jeg fikk fra onecall angående hurtigportering

 

"Hei.

 

Vi har fått beskjed om at kundene som har registrert sin bestilling på vår webside senest i løpet av 16.12.2007, vil de IKKE bli stengt ned av Nutel/Ventelo 17.12.2007."

Fikk samme beskjed hos Chess kundeservice i går ettermiddag, altså at forbindelsen ikke blir stengt før nytt SIM-kort kan tas i bruk.

 

Da jeg ringte til Ventelo i dag kl. 8 mente selgeren der at den eneste måten å beholde forbindelsen ubrutt på (med samme nummer) var å flytte til dem. Litt merkelig at Ventelo ikke kan gi klar informasjon om dette.

Lenke til kommentar
her er en mail jeg fikk fra onecall angående hurtigportering

 

"Hei.

 

Vi har fått beskjed om at kundene som har registrert sin bestilling på vår webside senest i løpet av 16.12.2007, vil de IKKE bli stengt ned av Nutel/Ventelo 17.12.2007."

Fikk samme beskjed hos Chess kundeservice i går ettermiddag, altså at forbindelsen ikke blir stengt før nytt SIM-kort kan tas i bruk.

 

Da jeg ringte til Ventelo i dag kl. 8 mente selgeren der at den eneste måten å beholde forbindelsen ubrutt på (med samme nummer) var å flytte til dem. Litt merkelig at Ventelo ikke kan gi klar informasjon om dette.

 

 

Tror ikke Ventelo spiller med helt rene kort her. Det virker som om de presser Nutel-kundene til å gå til Ventelo.

 

Jeg fikk sms fra Chess nå om at nytt SIM-kort blir sendt allerede i dag, og blir aktivert 24.12.

Lenke til kommentar

Ihvertfall ikke skift til Ventelo. De vil bare ha kundemassen gratis fra Nutel, slik at de skal slippe å betale penger til Nutel for kundene.

 

For å si det helt ærlig, tror jeg neppe de slår av bryteren automatisk på mandag slik at alle kundene mister dekning.

 

Men skulle de gjøre det er det ikke i utgangspunktet problematisk å skaffe seg et kontantkort i mellomtiden heller hvis nettet skulle bli slått av på mandag. Koster vel 99/ 49 for en haug med ringetid hos de fleste store operatører. Så kan dere bruke dette fram til hovednummeret blir portert som en kriseløsning.

 

Ventelo skrev at de må sende ut nye simkort de også i følge en tidligere post, og det er garantert at ikke simkortet fra Venteo er framme til mandag. De eneste operatørene som kan skaffe dere et simkort på mandag er de som selger simkortene sine i butikk. Telenor, NetCom og Tele2. (Og chess selger vel kontantkort med simkort i.).

 

Så da blir spørsmålet om Ventelo virkelig gidder å ha den negative pren over seg ved å stenge av alle Nutel kundene på mandag. Fordi Ventelo i det tilfelle uansett ikke kan skaffe de simkort på mandag hvis de må gi kundene nye kort som de skriver.

 

Så mitt råd er at dere finner dere en operatør dere vil ha over lang sikt og bestiller derfra, enn at dere går fra Nutel til Ventelog og over på andre aktører igjen.

Lenke til kommentar

Et stykk nummer portert over til OneCall frem til Talkmore får telenordekning, Telenor dropper minstefakturering på sine 0,- mnd-abbonement eller NetCom bedrer dekningen sin i Hedmark.

 

Jeg har heller ikke troa på at Ventelo bare kutter ut kunder på mandag, det ville vært populæritets-suicide og media ville gjort hakkebøff av dem.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg... Har enda det gamle simkortet fra telenor, så jeg sendte en mail å spurte om de kunne låse det opp, og at jeg kunne få det gamle abbonementet mitt (djuice allstar)...

 

Tviler litt på at de kan det men...

 

Noen forslag? Jeg må ha telenor-dekning.

Ring telenor kundservice og spør om de kan gjøre huritg portering! ;)

Lenke til kommentar

Hvis du trenger en sikker leverandør på dagen, så ring kundeservice 09000 og snakk med dem om å få hurtigportert. Tar sikkert et par dager, men du kan jo spørre om det er mulig å få hentet nytt simkort hos forhandler eller bruke det gamle du har.

 

Du ka njo også spørre forhandler om de vil ordne dette for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Hva angår lagring er man vell uansett pålagt av ligningsloven å oppbevare transaksjonsdata i minimum 10 år. Dessuten er lagring grisebillig sammenlignet med utvikling. Å lagre alle SIM-kort du har hatt hos et firma vil jo aldri bli mer en noen få byte (I og med at SIM-kortet bare er en nøkkel).

 

Når det gjelder utvikling vil det koste rimelig mye mer å lage et system som:

- Lagrer gamle nøkkler

- Har mulighet for å søke opp gamle nøkkler

- Kan sette en gammel nøkkel som nåværende aktivert nøkkel

 

sammenlignet med et system som:

- Nøkkel settes

 

okay, si da, at SIM kortet mitt har den unik nøkkel (en slags primary key da vil jeg anta...).

slik jeg forstår det kan den da sendes til operatøren som HOS DEM kan knytte den opp mot persondata som jeg har godkjent gjennom en eller annen avtale (som jeg naturligvis ikke har lest) at dem kan ta vare på. men gitt at det er alt som skal til så skal det jo ikke mer enn en kolonne i "tabellen deres" (drar paralleller til mysql databaser her..) ved navn "aktivert" eller lignende, som holder en boolean for om det har tilgang på nettet eller ikke. jeg regner vel med dem allerede har system for å bla gjennom denne uendelige mengden nøkler, så en knapp for å reaktivere det som på ett eller annet tidspunkt har blitt deaktivert på vel være overkommelig.

men jada, du har ett poeng i at mennesketimer helt klart har tatt over iforhold til før i tia når det var maskintimer det var lite å ta av. maskinkraft og lager er vel ikke noe spørsmål lenger.

 

edit: det du omtaler som "gammel nøkkel" og som må lagres er vel heller ett spørsmål om å IKKE FJERNE nøkler i det de blir deaktivert.

 

-- og ja, går i Java :) tror det er det mest populære "lære bort programmering" faget du finner i norske høyskoler og universitet... og hvis ikke den eksamenen her blir en A på glanspapiret mitt så fins det ingen A i karakterskalaen :p

Endret av Slettet+1374861
Lenke til kommentar

Følgende melding har vi på 09000 fått nå:

 

Kunder i Nutel har mottatt SMS fra sin operatør (Ventelo).

Ventelo vil ikke gjøre noen ting med Nutel kundene før Mandag 17.12.07.

Det som da skjer er:

 

-De Nutel kundene som ikke har foretatt seg noen ting med å prøve å finne en annen aktør; de vil bli terminert i løpet av den 17.12.07.

-De kundene som kontakter en annen aktør og får tildelt en porteringsdato før den 17.12.07, vil ha et abonnement fullt operativt frem til de porterer.

-De kundene som får tildelt en porteringsdato etter den 17.12.07, vil kun ha mulighet til å motta samtaler etter denne dato .

 

Det er også mulighet for hurtigportering for de kundene som ønsker dette.

Lenke til kommentar
Følgende melding har vi på 09000 fått nå:

 

Kunder i Nutel har mottatt SMS fra sin operatør (Ventelo).

Ventelo vil ikke gjøre noen ting med Nutel kundene før Mandag 17.12.07.

Det som da skjer er:

 

-De Nutel kundene som ikke har foretatt seg noen ting med å prøve å finne en annen aktør; de vil bli terminert i løpet av den 17.12.07.

-De kundene som kontakter en annen aktør og får tildelt en porteringsdato før den 17.12.07, vil ha et abonnement fullt operativt frem til de porterer.

-De kundene som får tildelt en porteringsdato etter den 17.12.07, vil kun ha mulighet til å motta samtaler etter denne dato .

 

Det er også mulighet for hurtigportering for de kundene som ønsker dette.

 

Har dere fått mange henvendelser? Jeg har sendt en mail, klarer dere å svare innen 24 timer som dere lover?

Lenke til kommentar

Da var det gjort, ringte telenor kundeservice i nett kl 3, hvor jeg ba om å få bli flyttet over. (telenor har ikke binningstid og de har faktisk helt ok priser). Fikk nettop telefon fra de, da en meget hyggelig dame fortalte at jeg kunne bare gå ned hos en telenorforhandler å kjøpe meg et simkort for ca 100 kr, eller vente på et som kom i posten gratis, men med posten ville det nok ta 3-4 dager. Så nå sitter jeg hjemme med nytt simkort fra Elkøp og kan bare glede meg til porteringen over til tielenor i morgen kl 12:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...