Gå til innhold

Nutel på vei til å gå konkurs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

Fin epost Missmilla, og veldig enig, kunne ikke passet værre å få den beskjeden nå i eksamensperioden, samtidig som jeg vil ha mobil tilgjengelig i jula.

 

Kommer til å ringe Chess og høre hva de tenker angående hurtigportering imorgen tidlig. Kan skrive her hva de sier om det. Var vertfall positivt å høre at Telenor synes det var meget mulig å få til.

 

Hadde vert greit å høre tilbake angående mailen din Missmilla, hva de sier om pengene vi har betalt. Mulig jeg sender noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Fin epost Missmilla, og veldig enig, kunne ikke passet værre å få den beskjeden nå i eksamensperioden, samtidig som jeg vil ha mobil tilgjengelig i jula.

 

Kommer til å ringe Chess og høre hva de tenker angående hurtigportering imorgen tidlig. Kan skrive her hva de sier om det. Var vertfall positivt å høre at Telenor synes det var meget mulig å få til.

 

Hadde vert greit å høre tilbake angående mailen din Missmilla, hva de sier om pengene vi har betalt. Mulig jeg sender noe tilsvarende.

Skal oppdatere når og om jeg får svar, men nok mobilstress på meg i dag, har eksamen i morgen og må lese natten nå grunnet masse organisering og stress i dag, sammen med usikkerheten som lå i bakhodet når jeg faktisk prøvde å få lest noe. Skylder på nutel dersom eksamen i morgen ikke går bra!

Lenke til kommentar
Fin epost Missmilla, og veldig enig, kunne ikke passet værre å få den beskjeden nå i eksamensperioden, samtidig som jeg vil ha mobil tilgjengelig i jula.

 

Kommer til å ringe Chess og høre hva de tenker angående hurtigportering imorgen tidlig. Kan skrive her hva de sier om det. Var vertfall positivt å høre at Telenor synes det var meget mulig å få til.

 

Hadde vert greit å høre tilbake angående mailen din Missmilla, hva de sier om pengene vi har betalt. Mulig jeg sender noe tilsvarende.

Skal oppdatere når og om jeg får svar, men nok mobilstress på meg i dag, har eksamen i morgen og må lese natten nå grunnet masse organisering og stress i dag, sammen med usikkerheten som lå i bakhodet når jeg faktisk prøvde å få lest noe. Skylder på nutel dersom eksamen i morgen ikke går bra!

Lykke til med eksamen! Det går nok bra :)

Jeg kommer til å ringe OneCall i morgen tidlig og prøve å få ordnet en hurtigportering. Siden jeg var kunde med dem før så kan de vel kanskje bare aktivere det gamle sim-kortet mitt? Noen som vet om det går fint?

Lenke til kommentar
Fin epost Missmilla, og veldig enig, kunne ikke passet værre å få den beskjeden nå i eksamensperioden, samtidig som jeg vil ha mobil tilgjengelig i jula.

 

Kommer til å ringe Chess og høre hva de tenker angående hurtigportering imorgen tidlig. Kan skrive her hva de sier om det. Var vertfall positivt å høre at Telenor synes det var meget mulig å få til.

 

Hadde vert greit å høre tilbake angående mailen din Missmilla, hva de sier om pengene vi har betalt. Mulig jeg sender noe tilsvarende.

Skal oppdatere når og om jeg får svar, men nok mobilstress på meg i dag, har eksamen i morgen og må lese natten nå grunnet masse organisering og stress i dag, sammen med usikkerheten som lå i bakhodet når jeg faktisk prøvde å få lest noe. Skylder på nutel dersom eksamen i morgen ikke går bra!

Lykke til med eksamen! Det går nok bra :)

Jeg kommer til å ringe OneCall i morgen tidlig og prøve å få ordnet en hurtigportering. Siden jeg var kunde med dem før så kan de vel kanskje bare aktivere det gamle sim-kortet mitt? Noen som vet om det går fint?

Jeg har sendt dem bestilling og mail om hurtigportering, men dumme meg skrev inn studentadressen min i stedet for folkeregistrert adresse, så fikke feil på kredittsjekk. så tar nok ennå lenger tid. Og dessuten blir jo simkort sendt hjem til mine foreldre, og jeg skal ikke hjem før på onsdag, så jeg er uten mobil uansett hva jeg hadde gjort fra mandag til onsdag.

Lenke til kommentar
Så er virkelig spikeren i kisten? Nutel sitt nett går ned mandag? Er jo ikke kommet noe mer informasjon på Nutel.no, heller ikke noen pressemeldinger via de store avisene?

Utifra denne sms'en som jeg fikk fra KillBill klokken 23:02 i kveld så tolker jeg det som at det er over og ut ja.

 

"Kjære kunde!

Vi anbefaler deg å finne en annen operatør, da Ventelo har varslet at ditt abon. sperres mandag. Vi arbeider for å finne en løsning slik at du kan fortsette å få norges beste fastpriser. Når vi har funnet en løsning ønsker vi deg velkommen tilbake. Takk for din tillitt så langt.

Mvh Nutel AS"

 

Kjære Nutel, tro meg, jeg kommer aldri tilbake..

Lenke til kommentar
Da vi per i dag ikke har noen løsning til våre eksisterende kunder, anbefaler vi nå alle om å finne en ny mobiloperatør.

 

Finn ut hva det er du i virkeligheten kjøper og ikke la deg lokke av ”billige tellerskritt” med lang bindingstid og skjulte kostnader.

 

???

De vil nok ikke at vi skal portere til abb. med bindingstid, for de tror vel at vi kommer tilbake til Nutel når de eventuelt får ordnet opp i rotet.

 

HAH!

Lenke til kommentar
Da vi per i dag ikke har noen løsning til våre eksisterende kunder, anbefaler vi nå alle om å finne en ny mobiloperatør.

 

Finn ut hva det er du i virkeligheten kjøper og ikke la deg lokke av ”billige tellerskritt” med lang bindingstid og skjulte kostnader.

 

???

De vil nok ikke at vi skal portere til abb. med bindingstid, for de tror vel at vi kommer tilbake til Nutel når de eventuelt får ordnet opp i rotet.

 

HAH!

Jeg vet ikke jeg, men det virker på meg som om det var nettopp tabben mange gjorde da de valgte Nutel. Dobbeltmoral?

 

Det var helt sikkert ikke meningen fra Nutels siden; men jeg synes dette virker som å strø salt i såret, et slags siste "ha ha, suckers" fra Nutel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Hehe, nice Missmilla, har faktisk eksamen imårra jeg også :p NTNU? Blir nok kvalitetseksamen dette ja. Kremt :) ... Ikke det at jeg hadde lagt meg tidlig uansett da men.

 

Er også interresert i å høre om det er mulig å reaktivere gamle SIM-kort. Isåfall kan det få opp farten for min del.

 

Og ja, som om det var verdt det å bruke tegn i SMSen på å fortelle oss at vi kunne komme tilbake hvis dem fikk ordnet opp. Det blir ikke meg hvertfall!

 

Har det forresten vert noen lignende historier? OneCall har jo vertfall klart seg en stund såvidt jeg kan forstå, men har jo kommet opp en del småtroll i det siste.

Lenke til kommentar
Hehe, nice Missmilla, har faktisk eksamen imårra jeg også :p NTNU? Blir nok kvalitetseksamen dette ja. Kremt :) ... Ikke det at jeg hadde lagt meg tidlig uansett da men.

 

Er også interresert i å høre om det er mulig å reaktivere gamle SIM-kort. Isåfall kan det få opp farten for min del.

 

Og ja, som om det var verdt det å bruke tegn i SMSen på å fortelle oss at vi kunne komme tilbake hvis dem fikk ordnet opp. Det blir ikke meg hvertfall!

 

Har det forresten vert noen lignende historier? OneCall har jo vertfall klart seg en stund såvidt jeg kan forstå, men har jo kommet opp en del småtroll i det siste.

Nope UiB.

Hadde ikke lagt meg tidlig, men hadde fått litt mer kvalitetsjobbing på dagtid i dag i stedet for å sitte å lete etter nytt abo pga Nutel.

Det som er det kjipeste er at jeg var SÅ glad da jeg oppdaget killbill student.... men pappaen til bestekameraten min er advokat spesialisert i forretningsjuss, og kameraten min var en av dem som aldri fikk aktivert sitt simkort engang, så jeg vil tro at vi skal klare å få pengene våre tilbake på den ene eller den andre måten i alle fall!

Lenke til kommentar
Er også interresert i å høre om det er mulig å reaktivere gamle SIM-kort. Isåfall kan det få opp farten for min del.

Skal forsøke å forklare den ut fra det jeg kan om GSM-teknologi. Et SIM-kort er et SIM-kort. Det finnes ikke aktive SIM-kort eller inaktive SIM-kort. Med andre ord, det er ingen forskjell på SIM-kortet før og etter aktivering.

 

Det mobiloperatørene kaller "aktivering av SIM-kort" er egentlig bare at de haker av en variabel i systemet sitt som sier "SIM-kort som identifiserer seg med xxxxx har tilgang til vårt nett".

 

Konklusjonen er da at det ikke er noen teknisk hindring for at et SIM-kort skal kunne reaktiveres. Om det er mulig vil være avhengig av to faktorer:

- Tar operatøren vare på informasjon om gamle SIM-kort?

- Har systemene implementert funksjoner for å kunne reaktivere et gammelt SIM-kort?

 

Jeg vil dermed tippe at det i praksis ikke vil gå, rett og slett fordi jeg tipper at ingen har giddet å betale for utvikle funksjonen som trenges (hvorfor bruke penger på slikt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Er også interresert i å høre om det er mulig å reaktivere gamle SIM-kort. Isåfall kan det få opp farten for min del.

...Det mobiloperatørene kaller "aktivering av SIM-kort" er egentlig bare at de haker av en variabel i systemet sitt som sier "SIM-kort som identifiserer seg med xxxxx har tilgang til vårt nett".

 

Konklusjonen er da at det ikke er noen teknisk hindring for at et SIM-kort skal kunne reaktiveres. Om det er mulig vil være avhengig av to faktorer:

- Tar operatøren vare på informasjon om gamle SIM-kort?

- Har systemene implementert funksjoner for å kunne reaktivere et gammelt SIM-kort?

...

 

Jasså. Interresant! Men altså, hvis det du sier er så 100% som du definerer det i dine to punkt så er det jo ikke snakk om "penger" for å implementere noe slikt. Hvis det er implementert nermest som ett Map ("key" og "value" fra programmeringsverdenen) så er det jo heller snakk om å beholde informasjon om gamle abbonement. Vil heller tippe det er ett spørsmål om personvern, og eventuelt rettigheter til å logge slik informasjon. Uansett veldig interresant å høre om hvordan sånne ting fungerer. Regner vel ikke direkte med at det er så enkelt, og uansett så vil det jo kreve en del ekstra lagring hvis de til en hver tid skal holde på gammelt data når de vet at folk sannsynligvis vil innfinne seg med nye SIM-kort og kaste de gamle. Tror uansett jeg hører med dem, se hva de sier (spørs om supportfolka vet noe da men...) :)

Lenke til kommentar
Jasså. Interresant! Men altså, hvis det du sier er så 100% som du definerer det i dine to punkt så er det jo ikke snakk om "penger" for å implementere noe slikt. Hvis det er implementert nermest som ett Map ("key" og "value" fra programmeringsverdenen) så er det jo heller snakk om å beholde informasjon om gamle abbonement. Vil heller tippe det er ett spørsmål om personvern, og eventuelt rettigheter til å logge slik informasjon. Uansett veldig interresant å høre om hvordan sånne ting fungerer. Regner vel ikke direkte med at det er så enkelt, og uansett så vil det jo kreve en del ekstra lagring hvis de til en hver tid skal holde på gammelt data når de vet at folk sannsynligvis vil innfinne seg med nye SIM-kort og kaste de gamle. Tror uansett jeg hører med dem, se hva de sier (spørs om supportfolka vet noe da men...) :)

Hvordan systemene er implementert i praksis vet jeg egentlig ikke så mye om. Men for å forklare det jeg mente på en litt annen måte:

 

Du kan f. eks. sammenligne det med et minibank kort. For å gjennomføre en transaksjon må man vite navnet ditt, kontonummeret ditt, saldoen på kontoen, PIN-kode, personnummer, adresse, etc. Men ingenting av dette ligger lagret på kortet (Det hadde jo vært en sikkerhetsrisiko uten like - tenk deg stjel et bankkort og få vite absolutt alt om personen). I stedet lagres dette i en sentral database hos banken. Minibankkortet ditt er bare en unik nøkkel, som identifiserer hvilken "rad" du er i tabellen.

 

SIM-kortet ditt er akkurat som bankkortet ditt. Får å koble seg på et mobilnett må man vite navn, adresse, mobilnummer, saldo på kontantkort/abbonement, om nummeret er sperret eller ikke, hvilke tjenester du har tilgang på, etc, etc. Men ingenting av dette er lagret på SIM-kortet (igjen det hadde vært en sikkerhetsrisiko uten like). I stedet ligger alt dette i database hos (nettverks)operatøren. SIM-kortet er bare en unik nøkkel, som identifiserer hvilken "rad" du er i tabellen.

 

Med andre ord er det helt teoretisk mulig å reaktivere et SIM-kort, ja det er til og med teoretisk mulig å resirkulere brukte SIM-kort. (Man må sende kortet tilbake og det sendes til en ny abonent).

 

Hva angår lagring er man vell uansett pålagt av ligningsloven å oppbevare transaksjonsdata i minimum 10 år. Dessuten er lagring grisebillig sammenlignet med utvikling. Å lagre alle SIM-kort du har hatt hos et firma vil jo aldri bli mer en noen få byte (I og med at SIM-kortet bare er en nøkkel).

 

Når det gjelder utvikling vil det koste rimelig mye mer å lage et system som:

- Lagrer gamle nøkkler

- Har mulighet for å søke opp gamle nøkkler

- Kan sette en gammel nøkkel som nåværende aktivert nøkkel

 

sammenlignet med et system som:

- Nøkkel settes

Lenke til kommentar

Vil det være mulig å stikke innom en netcom/telenor-forhandler og skaffe seg et sim-kort og abonoment nå (trenger ikke å bli aktivt på dagen)? Skal reise til faren min på tirsdag (18.12) i Bergen og så hjem til Asker i romjula, så det blir bare teit om de sender et sim-kort som kanskje ikke kommer tidsnok til et av stedene, da jeg er ganske avhengig av mobilen. Evt så er jo ventelo en mulighet...

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...