Gå til innhold

Orddeling og bindestreker på engelsk.

Tee-Zee

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er bestemte regler for hvilke ord som skrives med bindestrek/sammen og hvilke som skrives delte?

Er klar over at det aller meste skrives delt, men det hender man kommer over sammentrukne ord også, i tillegg til en del med bindestrek.

Så er dette kun unntaksord som må læres på lik linje med sterke verb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er en farsott i engelsk. Dumme mennesker skviser ord sammen eller deler dem opp uten å tenke. Men, skal prøve å hjelpe deg!

Når et substantiv brukes som et adjektiv: car-bomb, newspaper-article, church-lover. Det er likt feil å si enten "carbomb" eller "car bomb".

Når mange ord vil virke som ett. Her forklarer jeg eksemplene:

¤"A three-year-old child" : her ordene three, year, og old må settes sammen for å virke som en adjektiv som påvirker substantivet "child".

¤"Peddelby-on-the-Marsh" : her ordene må settes sammen for å bli til et navn (dette er sjeldent)

¤"an agreeable enough town in a thank-you-God-for-not-making-me-live-here sort of way" : her, igjen, de må settes sammen fordi de må bli til en adjektiv for å beskrive substantivet "way". Noter også at det er "thank-you" og ALDRI "thankyou". Dette ovenpå er fra Bill Bryson, og han skriver om Hammerfest.

Når en har to sistenavn: John Martin McAlby-Hughes

Forvirrende: på englesk er det valgfritt å bruke en streke i stedet for en kolon eller semikolon - som dette.

En streke kan brukes i stedet for ordet "until" eller "to", men som vanlig bare med tall - "we're open 9-5", "she had 8-10 hours of sleep per night"

Når en fargeadjektive påvirker en annen - "he saw something on the blue-grey rocks"

Du kanskje ville ha lagt merke til at ord som "nightclub", "warmonger", "frostbite" er kun ett ord: det er hva skjer når flere nok mennesker ikke følger reglene og gjør det mer vanskelig for oss alle. Disse ordene er jo untattsord, innarbeidet i språket i lang tid, som du må bare lære og huske. Den eneste måten jeg vet å være nokså sikkert på et enkelt ord er å slå det opp i en ordbok; Oxford, Cambridge og Webster anbefales.

Det er alt jeg orker å ramse opp nå. Skal skrive mer i tillegg om jeg husker mer.

Endret av jarvoll
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Når et substantiv brukes som et adjektiv: car-bomb, newspaper-article, church-lover. Det er likt feil å si enten "carbomb" eller "car bomb".

Feil.

Det skrives "car bomb", "newspaper article" og "curch lover". Disse er da absolutt ikke adjektiv, men substantiv. Resten av innlegget ditt så bra ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...