Gå til innhold

Slette programmer i Vista for å gjøre Vista raskere?

Bengt2

Anbefalte innlegg

Hallo

Har kjøpt meg ny laptop nå som det er innstalert vista home premium, og spurte butikke om det ikke er smartere å innstalere xp, som igjen vil være mindre krevende og dermed gjøre maskinen raskere.

Han(butikken) mente da at det bare var å slette noen av ekstraprogrammene i vista, og da ville vista bli bortimot like krevende som xp. Men hvilken programmer er det han snakker om, jeg har ikke peiling hva som finnes av programmer i vista, hvilke som er overflødig, hvilke som er søppel osv...

Noen som har noe tips.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok redd for at han lurte deg deg. Men det er mulig å deaktivere noen tjenester (services) som kjører i bakgrunnen. Ellers er det lite å gjøre. Tviler på at det hjelper mye også.

Som nevnt er mengden RAM viktig. Har du over 1GB burde Vista gå greit. Ikke like responsivt som XP til tider, men svært nært. Det er også viktig å ta med at Vista hele tiden prøver å gjøre seg raskere ved å optimalisere seg etter din maskinvare (superfetch).

Ellers tror jeg ikke du vil merke store forskjellen egentlig. Vista er kanskje 5-10 % tregere i spill til nå, og programmer burde gå bedre å starte opp grunnet at Vista optimaliserer seg. Dette krever minne, så igjen, RAM er viktig her.

Så jeg tror ikke du blir så skuffet sånn sett, men du ble nok offer for et lite salgstriks.

Skal du degradere så bør du reformatere alt og legge in xp helt ifra scatch, pga xp fungerer ikke på det nye filsystemet til vista.

Vista har ingen nytt filsystem. Det kjører på NTFS, slik som XP (også FAT om noen ønsker det). Det du nok tenker på er WinFS, som var et system som kjørte over NTFS igjen, men dette ble fjernet og vil komme trolig med Windows Server 2008.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
han sa også at d var smart å bruke vista med tanke på oppdateringer på nett. han mente det ville/kunne komme til å koste penger å oppgradere xp etterhvert.

Det er nok ikke riktig. Service Pack 3 til XP blir nok den siste store oppdateringen, før Microsoft sakte med sikkert lar XP vandre heden. Jeg ser ikke noen grunn til at du skal bytte ut til XP, egentlig.. Så lenge du har nok RAM, altså! Hvor mye har du?

Lenke til kommentar
Bare du sørger for å ha nok RAM så er ikke Vista så verst. Du kan prøve å skru av Aero-effektene først, og så evt skru av en del ting. F.eks. indekseringstjenesten. Undersøk Programs and Features i Control Panel, så finner du mye spennende.
Jeg slo av aero-effektene for et par måneder siden, det ble forskjell på ting ja

Og da sletta jeg ikke noen filer som bare lå der og støva ned

Lenke til kommentar

Det har jeg og, og jeg gjorde det og merka forskjell, så det er sikkert litt vits i..

Bare legg merke til at noen 'effekter' i vista blir borte, men det er ingen du har bruk for tror jeg

Er bare noen bilder og sånn, f. eks i høyre på start-menyen. Det er egentlig den eneste forskjellen jeg har sett :p

Lenke til kommentar
har 2048mb ram. Noe vits å bytte da?

Nei, det tror jeg ikke.. Skru av Sidebar og Aero og se om det hjelper. Sjekk også om det kjører noen programmer som tar mye minne og/eller cpu (det kan du se i Task manager). Har du Norton antivirus e.l., fjern det asap.

Har Norman antivirus. Fjerne det? Er det ikke litt usmart å ikke ha virusprogram?

Lenke til kommentar
har 2048mb ram. Noe vits å bytte da?

Nei, det tror jeg ikke.. Skru av Sidebar og Aero og se om det hjelper. Sjekk også om det kjører noen programmer som tar mye minne og/eller cpu (det kan du se i Task manager). Har du Norton antivirus e.l., fjern det asap.

Har Norman antivirus. Fjerne det? Er det ikke litt usmart å ikke ha virusprogram?

Vet ikke hvor mye ressurser Norman tar.. Jo, det er smart å ha antivirus, men det er kjekt å ha et som ikke tar så mye ressurser (Norton). Bruker NOD32 selv, og AVG Free på andre maskiner.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...