pekka1991 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Julen nermer seg og da blir det noe penger, lyst til å rive i vannkjøling og nytt kabinett, men er det noe og prøve for en som aldri har prøvd vannkjøling før? lest litt på forumet og ser mye positivt om det, og vil gjerne få ned temperaturene litt for å clocke, og tror vannkjøling kan være morsomt og prøve når viftene alikevel må byttes ut. MEN, spurt litt rundt, og eneste jeg hører er at PC-en vil bli ødelagt av lekasje, og at vannkjøling er sløseri og bortkasta. synes de virker ganske anti-vannkjøling og de har vel heller ikke prøvd det selv. derfor spør jeg her, så jeg kan få høre fra noen som har prøvd, og kansje bruker vannkjøling fra før: - er vannkjøling nogen lunde trygt og om jeg er forsiktig vil jeg ikke ødelegge PC-en de neste årene? ( mest sansynelig da, uhell kan skje alle) - er det mye forskjell fra vanelige medium-prisede viftekjølere? - verdt pengene? - vanskelig og sette sammen? kom med noen innlegg, og syn på det, en gang må jo være den første for oss alle! tenkte også på "Lian Li Modular Cube Case" , mye plass, er dette bra for vannkjøling? noen erfaringer? på forhåndt, takk Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hm. Du har samme spørsmålene som da jeg kjøpte vannkjøling for et par måneder siden! Når vi snakker om lekkasjer, er det en del forholdsregler men kan ta om man er redd for å ødelegge komponenter. Den viktigste er å bygge systemet først, kutte til slanger og slikt, måle og styre, for så å lempe vann i, og kjøre systemet over natta utenfor PC-en på en tørkerull på stuegulvet. Dermed kan du være HELT sikker på at det ikke lekker når du slenger det inn i kassa. Vannkjøling er rimelig enkelt å sette sammen faktisk, men du bør ikke være redd for vann, og du bør sette det sammen inni kassa for å forsikre deg at alle slangene blir lange nok. Deretter tar du det ut, og fyller på vann. Angående prisen, vil jeg si at det ikke akkurat er noe du kjøper bare fordi det kjøler PC-en. Settet mitt landet på 3k etter porto, toll, moms og whatnot. Det beste luftsettet på markedet ville nok havnet i underkant av tusenlappen, men det er utrolig mye moro i vann også Hvis du investerer litt, vil ingen luftsett slå vannsettet. Det er bedre å kjøpe et bra luftsett enn et dårlig vannsett. Ytelsen min er uovertruffen når jeg legger radiatoren i snøen ^^ Dette går litt under moroa med det. Hvem andre i nabolaget har snøkjølt PC? Jeg får load-temps på 24 grader! Dessuten lager det ikke en lyd, noe jeg mener er hovedgrunnen til vann. Lykke til! Det er verd det! Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 "- er vannkjøling nogen lunde trygt og om jeg er forsiktig vil jeg ikke ødelegge PC-en de neste årene?" Joda, oppsettet mitt har iallfall gått kontinuerlig i vel ett år uten problemer, så hvis du er forsiktig som du sier skal det ikke være noe problem. Men ta en lekkasjetest uten hardware først, ellers kan det hende du får noen ubehagelige overraskelser "- er det mye forskjell fra vanelige medium-prisede viftekjølere?" Tenker du temperatur så skiller det gjerne 6-7-8 grader i favør av vannkjøling. Har du tenkt å klokke er dette verdt å ta med seg... "- verdt pengene?" Hvis man ser strengt logisk på pris vs ytelse - nei. En luftkjøler i øverste klasse koster rundt 500 kr + vifte, mens et vannkjølingsanlegg som kan matche den ytelsen gjerne starter på det firedobbelte. Selv har jeg vannkjøling til rundt 4000 kr i riggen min, og skal jeg være ærlig er ikke gevinsten verdt 4000 spenn. Men, det var dette med hobbyen da... "- vanskelig og sette sammen?" Nei, egentlig ikke. Jeg syns det vanskeligste var planleggingen og å finne ut hvor alt skulle plasseres, deretter var det bare å måle til og kappe slanger, skru i nipler (husk noe å tette med, som f eks teflonteip), tre på slanger og slangeklemmer, fylle på vann og fyre opp for å se om det er blitt tett. Angående Lian Li Cube Case så kan du f eks sjekke denne tråden på Xtremesystems.org for noen bilder av hva folk har gjort med kubene sine. Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 det høres betryggende ut, og jeg tror jeg føler meg trygg på å kjøpe vannkjøling. ser jo pent ut, og jeg tror det kan være interesant og morsomt og prøve. om jeg skulle kjøpe ville det jo bli et sett til 3000-4000, når jeg først skal kjøpe noe. tenkte og i alle fall starte med CPU, GPU og muligens northbridge, vil jeg da trenge mer en 1 loop? takker også for linken, så ut som det var god plass og greit og bygge i Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 ingen som kan svare? Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 det høres betryggende ut, og jeg tror jeg føler meg trygg på å kjøpe vannkjøling. ser jo pent ut, og jeg tror det kan være interesant og morsomt og prøve. om jeg skulle kjøpe ville det jo bli et sett til 3000-4000, når jeg først skal kjøpe noe. tenkte og i alle fall starte med CPU, GPU og muligens northbridge, vil jeg da trenge mer en 1 loop? takker også for linken, så ut som det var god plass og greit og bygge i Med tanke på pris/prestasjoner er et godt luftkjølt system bedre, men OC min E6600 fra stabil 3,2Ghz med Thermaltake 120 Extreme kjøler m/vifte, til stabil 3,8Ghz med vannkjøling. I tillegg er temperaturene vesentlig lavere, selv med en kraftigere OC. For meg er vannkjøling verdt merprisen. Hvis du også tar med kjøling av GPU, NB osv, er vannkjøling udiskutabelt best. Er forøvrig ingen problem med å kjøle alt i en seriekobling. Det krever litt kraftigere pumpe/radiator, samt litt grove slanger for å få god gjennomstrømming. Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 etter og ha lest her, og i andre poster har jeg bestemt med for å investere i vannkjøling + nytt kabinett. lest en god del, og selv om prisen svir, vil jeg ha det både for å få fin temp til å clocke, men også av morroa ved å prøve noe nytt og dille litt rundt med vannkjøling og se tempene. legger nok i i alle fall 2000, nermere rundt 3000 i vannkjøling. svir på lommeboka, men tror det kan bli morsomt og prøve. så da er det bare og se rundt etter noe og kjøpe, og vente på jul (og en bursdag tidlig i januar, for meg som er så heldig og har det) og vente på pengene. Lenke til kommentar
fysj Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Husk å få med alt du trenger når du handler, da! Når jeg kjøpte mitt så glemte han duden hos datakjeden at det ikke fulgte med nipler til radiatoren. Så jeg kom hjem og var skikkelig gira, skrudde PC-en i deler og begynte å sette det sammen. Halvveis i monteringen fant jeg ut at jeg manglet nipler og butikken var stengt.. Når man kjøper noe nytt som koster litt penger, så er det skikkelig surt å plutselig ikke få satt det sammen Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 hehe, ja! vært borti sånt før med andre ting, som foreks da jeg kjøpte PC-en og de sende den i 2 pakker, der selfølgelig hovedkortet ble noen dager forsinket. får vel finne en liste nermere jul, og høre med noen litt mer erfarene om jeg har glemt noe, og at det ikke er noe dritt jeg kjøper:P Lenke til kommentar
nlight Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei Jeg hadde aldri brukt vannkjøling før, men jeg kjøpte et Gigabyte 3D Galaxy ii Vannkjølingskit hos Mamoz for 1000,- Enkelt å montere opp, og alt man trenger følger med. Det er t.o.m laget for å kunne bygges ut til å kjøpe andre enheter. Kjører en Q6600 @ 3330mhz med rundt 42-45grader idle. Lenke til kommentar
nlight Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 HeiJeg hadde aldri brukt vannkjøling før, men jeg kjøpte et Gigabyte 3D Galaxy ii Vannkjølingskit hos Mamoz for 1000,- Enkelt å montere opp, og alt man trenger følger med. Det er t.o.m laget for å kunne bygges ut til å kjøpe andre enheter. Kjører en Q6600 @ 3330mhz med rundt 42-45grader idle. Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) HeiJeg hadde aldri brukt vannkjøling før, men jeg kjøpte et Gigabyte 3D Galaxy ii Vannkjølingskit hos Mamoz for 1000,- Enkelt å montere opp, og alt man trenger følger med. Det er t.o.m laget for å kunne bygges ut til å kjøpe andre enheter. Kjører en Q6600 @ 3330mhz med rundt 42-45grader idle. Er ikke ute etter å bøffe ditt kit, Sikkert et greit sett hvis kun CPU skal kjøles. men det er viktig å påpeke at idle tempen sier ingen ting om kapasiteten til dette kjølesettet. De fleste gode luftkjølte systemer, har samme prestasjoner som en 120mm vannkjølt radiator under load. Det er først når det kommer til litt større radiatorer at vannkjøling kommer til sin rett. Så fort en GPU, eller NB dras inn i systemet vil ditt system mangle kapasitet. Et annet problen er støy. Med kun en liten radiator, må viften gå med en uforholdsmessig høy hastighet, som i tester går i favør av gode luftkjølere som Thermaltake 120 Extreme med en støysvak vifte. Men som sagt. Til kun kjøling av CPU eller GPU er det et helt greit system. Skal vannkjøling ha noe mening er minstekravet en dobbel 120mm radiator, men helst 3x 120mm. Prisdifferansen er forsvinnende liten. Endret 3. desember 2007 av Rubyred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå