oblivian Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Heisann, Jeg holder for tiden med å ta steget fra Workstation til ESX server og har i den forbindelse installert ESX på en server. Det er et eller annet med dette jeg ikke får helt tak i. Hvordan får jeg enablet tidligere opprettede appliances? Jeg har prøvd å laste opp via SSH, men ESX "ser" ikke VM'ene... Ikke får jeg lastet opp ISO-images heller. Eller, jeg får lastet opp images, men ikke til mappen ESX browseren ser filene. Noen som gidder å guide meg litt? Takk! Lenke til kommentar
wsp Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Vet ikke helt om jeg skjønner hva du har gjort.. .iso-filer lastes enklest opp til /vmimages med mindre du bruker et eget LUN på SANet til dette formålet. Hvis du har VMer fra workstation så må du først få kopiert disse over til et midlertidig område på ESX-serveren. Deretter starter du New VM wizarden og velger datastore osv for den maskinen du vil importere. Sett de settingene du vil ha, men det er ikke nødvendig å lage diskfilene like store (bruk symbolske verdier). Deretter går du ut i konsollet og sletter disse nylagete diskfilene og importerer de gamle fra workstation over til denne nye katalogen og gir samtidig disse diskfilene samme navn som dem du sletta. Du importerer disse filene ved å bruke vmkfstools -i. Hvis du heller foretrekker å gjøre alt dette fra en wizard kan du bruke VMware Converter. Lars Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 OK, hvis jeg forstår deg rett så jeg lager rett og slett identiske VM'er (hardware-messig) i ESX, men uploader "HD-filen" jeg allerede har laget i Workstation og overskriver med denne? Når det gjelder ISO-filene så prøver jeg å laste de opp til ESX i vmimages mappene, men jeg har ikke skriverettigheter til mappen. Jeg har gitt meg selv alle rettigheter, uten hell. Jeg bruker WinSCP og/eller FileZilla via SSH. Jeg får lastet opp til /home/user katalogen, men det er vel det... Tips? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Workstation 6 har en nyere virtuell hw versjon enn det som for øyeblikket er støttet i ESX. Du må derfor nedgradere hw-versjonen fra workstation til versjon 5 før du kan kopiere den over til ESX. Hvis du ikke får kopiert over fila til vmimages så må det være noe med rettighetene dine som du har satt feil. Det er forøvrig riktig at du default ikke har skriverettigheter der. På en annen side så vil du per default ha skriverettigheter til vmfs-partisjonene. Lars Endret 30. november 2007 av wsp Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Hei Lars, Løsningen var og uploade til /home/user og så via root shell flytte filene til /vmimages, men jeg får altså ikke uploadet direkte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå