Gå til innhold

Trenger hjelp. valg av utdannelse

spøkelset

Anbefalte innlegg

Sitter nå med hodet under armen og ANER ikke hvor jeg vil i livet og hva jeg skal bli. Nedenfor følger en kort beskrivelse av min skolegang til nå.

Etter gjennomført ungdomskole hoppet jeg på elektrofag da jeg var "skolelei" og trengte noe litt praktisk. Gikk da grunnkurs og deretter vk1 elektro med sikte på å bli elektriker. Har alltid vært veldig lat og brydd meg lite om skolen(!) Med det mener jeg at jeg faktisk er overbevist om at jeg kunne klart 5 i snitt, men gikk ut med litt under 4. Noen av fagene var kjekke, mens andre ikke var fullt så givende.

Etter å ha gjennomført to år på elektro kom usikkerheten snikende igjen. Ville jeg virkelig bli elektriker? Var det "bra nok"? Denne usikkerheten fikk meg dermed til å begynne på almenn påbygg, som jeg holder på med nå. Var liksom meningen at jeg skulle gi gass og virkelig vise hva som bor i meg, men den late holdningen har jeg ikke klart å legge fra meg. Dette fører jo til middelmådige karakterer også her, men berger meg på at jeg er rimelig skarp og klarer hvertfall å bestå og få greie karakterer i noen fag ved å bare følge undervisningen. Greier liksom ikke yte mitt beste når jeg ikke aner hva jeg skal bli her i livet. Det er liksom ingen lys i tunnelen. Dessuten tror jeg at min manglende evne til å jobbe med lekser etc. kan skyldes at jeg har et konsentrasjonsproblem. Dette går ut over mange fag som krever konsentrasjon. Spesielt matte. I utgangspunktet er nok ikke matte min sterkeste side, men tror jeg kunne greid meg ok dersom jeg hadde arbeidet for det. Slik som jeg holder på nå er jeg glad jeg ikke stryker.

Er det noen der ute som har noen tips å komme med for en som er i en slik situasjon som meg? Hva hadde dere gjort? Gå litt sånn halvhjertet inn for å ta fagbrev som elektriker? eller begynne å studere? Begge deler har fordeler og ulemper.

Studere: Fordeler:

- Får bedre utdannelse, flere muligheter

-Sikkert kjekt, DERSOM jeg finner noe jeg liker.

Ulemper:

-Tjener ikke penger.

- bortkastet dersom jeg bommer på valg av linje og at mitt konsentrasjonsproblem/ latskapsproblem vedvarer

Jobbe (elektriker):

-Penger

-Får et fagbrev. Noe som gjør at du stiller sterkt og er nermest sikret en økonomisk fremtid.

-Helt OK arbeid. Føler ikke at det er mitt kall her i livet å jobbe som elektriker, men det er da trossalt et helt kurrant yrke.

- Blir sparket litt mer bak en det jeg gjør på skolen. MÅ tross alt arbeide.

Ulemper:

- Er veldig usikker på om dette passer for meg.

- Tjener ikke allverden. Føler jeg har mer potensiale! Føler at jeg KUNNE blitt noe bedre!

Noen som har noen råd å komme med?

Hva i all verden skal jeg studere? Har ikke en minste anelse selv. Det eneste jeg har viet en tanke er at å jobbe nordsjøen med "to uker på-fire uker av" ikke høres helt feil ut. Kunne kanskje tenkt meg dette. Men som sagt. Har ikke peiling:P

Endret av Sponplanken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å komme seg ut i Nordsjøen er ikkje så lett , det er mange som kniver om det.

Men noen kloke ord frå ein som har noen år bak seg gjennom den norske utdannings institusjonen og er nå ute i arbeidslivet.

Elektrofaget er ganske verdifult, spesielt dersom du har bred interesse for sterk/svak -straum og kretsteknikk. Legg på eit fagbrev og det er gull verdt. Elektrikere er det god etterspørsel etter, men det er ein del dritt arbeid også. Men her kommer klue; Ingeniør med fagbrev innen elektro tjener feite "grunker".

I første runde trenger du Forskurs eller Allmenfaglig påbygging, anbefaler Forkurs dersom du klarer utfordringen på eit år med større arbeidsmengde.

Velger du ingeniøryrke som automasjon, elektro, kretsteknikk, programmering o.l. har du masse spennende fag å velge i mellom. Og DU velger fagene noe lunde slik din interesse er, har du valgt riktige fag kan du bli veldig etterspørt (dvs god lønn og gode arbeidbetingelser).

Og endå betre, dersom du går lei som ingeniør så kan du alltids gå videre til ein Master.

Eg har fulgt dette løpet med Mekanikk-> Automasjon -> Fagbrev -> Forkurs -> Ingeniør innen Automasjonsteknikk og nå sitter eg i olje bransjen og koser meg.

Dersom du er skule-lei så ta fagbrev i elektrofaget du har startet, då har du 2 år i arbeidslivet med litt lønn. Deretter så ser du ann kva lysten/interessen er. Men nisje utdanning eller høyere utdanning er framtida, både med tanke på jobbsikkerhet og lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...