Ni kon Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Som alle andre sitter jeg å sikler på D300 og har en kompis som drar over til NY i slutten av Januar. Han skal på B&H og sa seg villig til å kjøpe med en D300 til meg. Så kommer dilemmaet: Han sier at han tar ut noen d3 på jobben og av den grunn lurte han på om jeg heller ville kjøpe hans brukte D2X. Bare så det er sagt er det tilnærmet nytt, og han bruker det nesten ikke. Du skal få det til prisen av en D300. Så da lurer jeg fælt ille bra her: Nytt d300 vd "nesten nytt" D2X til akkurat samme prisen? Hva bør jeg velge her folkens? Lenke til kommentar
El chico Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Tja. Byggekvalitetsmessig er D2X bedre. Bildekvalite vites ikke enda. D2X er større og tyngre. Det har innebygd vertikalgrep (om det er en fordel for deg må du selv avgjøre. Større LCD-skjerm på D300, Live-view (hvis det er viktig), innebygd sensorrens, flere autofokuspunkter. Av funksjoner så vil jeg tippe at D2X er mer avansert, men har i grunn ikke peiling på det. Prismessig ligger D2X godt over D300 nytt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Nytt d300 vd "nesten nytt" D2X til akkurat samme prisen?Jeg hadde valgt D2X... Men om det er rett for deg, vet jeg ikke. Hvis du ikke selger D80'en tror jeg du blir vel så fornøyd med D2X. D300 er nok bedre på de høyeste ISO-verdiene, men det er antakelig også det. Autofokusmodulen er muligens også et lite hakk vassere, men her snakker vi om ytterst små marginer. Endret 30. november 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det spørs hvordan du vil bruke det. Internett sier at d300 er bedre på støy en d2x som egner seg best under kontrollerbare lysforhold. D300 har større og bedre skjerm, liveview, raskere fps + en hel masse som jeg ikke kommer på i farten. D300 er dessuten mye mindre enn D2x. Vil du egentlig se ut som en paparazzi når du er i parken og knipser ungene dine..? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) D2x er proffkamera, d300 er ikke. lån kompisen din sitt d2x en stund da?, digger du det kjøper du det. men jeg hadde heller kjøpt Eos 1d mk2 enn begge de der. siden du har nikonoptikk er vell det uaktuelt. Endret 29. november 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg kjøpte D2Xs mot D300 som var alternativet. Enkelt og greitt valgte jeg å leve lykkelig i uvitenhet om fremtiden. D300 var jo et fantastisk glansbilde der fremme, for all del. På den annen side er det vel liten tvil om at D2Xs er et serdeles velprøvd og solid kamera. At NASA nettopp kjøpte opp en bråte D2Xs etter lang tids vurdering tar jeg jo som et lite kvalitetsstempel. Uansett. D300 er jo et DX kamera.. Nikon D2Xs det samme. ISO er garantert bedre på D300 samme hva, og skjermen ser jo bare fantastisk ut. Ut over dette tror jeg begge kamera deler svært mye av de samme spesifikasjoner. Men der lå også årsaken min til at jeg valgte D2Xs.. Det var jo vitterlig et FX kamera jeg hadde ønsket meg om mulighetene lå der. Så hvorfor skulle jeg velge et D300 i mellomtiden når jeg hadde muligheten til å kjøpe et nytt D2Xs til samme pris? Ekstrem ISO har jeg sjelden savnet, og jeg har uansett fokus på superraske fastobjektiver. I tillegg bruker jeg stativ på all kritisk foto (og det bør man alltid vurdere om man har som mål å suge ut maksimalt av sine objektiver). De gangene jeg på død og liv skal ha den beste bildekvaliteten har jeg uansett et Mamiya 6 og en Mamiya RZ67 (som strengt talt fremdeles gir selv de beste DSLR ala Canon 1D a run for the money). Derimot så liker jeg å ta bilder ute i vind og vær. Jeg var litt lei av å alltid gå rundt med en konstant frykt om at mitt gamle D70s skulle ta kvelden pga regn og snø. Nå har jeg altså Nikon D2Xs og Nikon F100(m MB-15) som deler fastoptikk når jeg er ute og trasker, vel vitende om at jeg ikke trenger ha panikk for om det skulle komme en liten regnskur. Og for å ha det sagt: Det er nå ikke slik at D2Xs ikke fremdeles tar BRA bilder nå som D300 og D3 har kommet.. Lenke til kommentar
Mozart03 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg hadde helt klart valgt d2x, men skal du ha kamera i Ny skal du nok heller sende dig venn til Adorama......... Billigere og bedre... Husk de stenger tidlig fredag og har stengt lørdager (Sabbat) Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det du burde gjøre er å vente til han drar over. (Om han ikke må selge sin D2X nå). Da vil det nok i mellomtiden ha kommet en haug med brukererfaringer og tester på D300 som gjør deg litt bedre rustet til å ta en riktig avgjørelse. Spesielt tenker jeg da på hvor evt mye bedre er autofokus og støyegenskaper, hvor godt fungerer live-view osv på D300. Det sies også at det skal være et kraftig forbedret strømforbruk, som kanskje kan være en fordel. Jeg var i akkurat samme dilemma som deg, og var faktisk i New York akkurat den uka D3 og D300 ble lansert. Hadde seriøse planer om å kjøpe en brukt D2X/s. Jeg valgte å vente. Grunnen til at jeg bestemte meg for D300 var spesielt den nye autofokusen. Men jeg er veldig spent på en del andre ting også, blant annet ryktes det om gode jpg rett fra kamera, D-lightning osv. Skjermen er også utrolig bra. Et par andre ting som kan være smart å tenke på er at D2x er et stort og tungt kamera, der du ikke har muligheten for å gjøre det lettere ved å ta av evt batterigrepet. Selv er jeg veldig fan av store robuste kameraer, og jeg har heller ikke problemer med å bære det, men jeg ser absolutt fordelen av å også ha et litt mindre og litt letter, f.eks. på fjelltur elller langtur der kameraet skal ned i veska eller ryggsekken. Husk også på at D300 har innebygd blitz. Selv om du har ekstern blitz i tillegg, er dette greit å ha da den kan brukes som master sammen med trådløse blitzer, noe du helt sikkert kjenner til. Det har ikke D2x. Om du har HDMI på tv´en din, har også D300 HDMI kontakt. Det som taler for D2x er selvfølgelig byggekvaliteten og at det har innebygd vertikalgrep. (også en ulempe som nevnt). Følelsen du får av å holde en D2x er fantastisk, det kjennes utrolig godt ut. Om man utelukkkende ser på papirspesifikasjoner, så er det ingenting D2x gjør, som ikke D300 gjør bedre. Men dette er kun på papiret, om det vil være virkeligheten er alt for tidlig å si noe om. Det som er helt sikkert er at D2x er og vil alltid være et veldig godt kamera, som tar bra bilder. (Dvs du tar bra bilder, D2x `en bare fanger det du ber den om å gjøre) Dette vil uansett ikke forandre seg uansett om D300, D3,D4, D5 osv blir vanvittig mye bedre. Mitt beste råd er derfor å vente til du ser noen pålitelige tester og alle de drøssevise med brukererfaringer som nå kommer til å hagle rundt oss som bly i høstjakta. Om jeg skulle valgt i dag, hadde jeg valgt D300 uten tvil. Basert dessverre utelukkende på spesifikasjoner og ikke harde facts. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Med mine pinglemuskler, så synes jeg kameraer som Nikon D2X og Caon ID/1Ds er svære monstre. De er så store at jeg vet at jeg gidder ikke ta de med meg. Selv D70 var for stor; så jeg endte på en Canon EOS 350D. Ut ifra det, så ville jeg prioriert størrelse og gått for en D300; alternativt ventet på D90, og se hva den byr på. Tom Lenke til kommentar
*.pdr Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Et lite tips: Jeg snakket med folka på Nikon-standen på Electroworld messa noen helger siden, for jeg lurte på det om ikke jeg skulle kjøpe meg en D300 hos B&H i NewYork. De frarådet meg dette siden det ikke er worldwide garanti på Nikons sine kamerahus (sett bort i fra proff-husene), noe som ville gjøre det kinkig med tanke på reparasjoner i Norge. På den andre siden så har jeg blitt fortalt at i det proffe segmentet (D2 og D3) så er det faktisk worldwide dekning. For min del ville dette tippet skålen i D2X'ens favør, men det er jo bare paranoide meg! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 At Nikon ikke har worldwide garanti er for meg helt nytt. Sikker på at disse på standen ikke drev med løgn? Er svært usikker på D2X, men det hadde vært ok med denn og min 17-55. Da er man jo sikker på at det tåler alt selv om det regner..... Avventer testrapporter på d300. Noen som har noen så langt? Lenke til kommentar
*.pdr Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg kan jo selvølgelig ikke garantere at mannen ikke fór med løgn, men han virket kredibel nok der han stod i Nikon-skjorte og satt med god kunnskap om både agenturet og produktene. Dog, du kan jo sjekke det opp selv, en telefon til Nikon Norge burde jo gi deg de svarene du ønsker/ikke ønsker. Tenkte bare jeg skulle tipse deg om det, for min del ville det være avgjørende for et slikt valg. Jeg har faktisk slått fra meg å kjøpe D300 i utlandet og betaler sure 5000 ekstra for å kjøpe det på FotoVideo (sammenliknet med B&H og dollarkursen nå om dagen) med tanke på servicen. Men uansett er jo D2X'en et fantastisk kamera, kan aldri tenke meg at du blir misfornøyd med det! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg har faktisk slått fra meg å kjøpe D300 i utlandet og betaler sure 5000 ekstra for å kjøpe det på FotoVideo (sammenliknet med B&H og dollarkursen nå om dagen) med tanke på servicen.Du får uansett kjøpt garantipakker hos B&H, som gir deg fem-syv års (tredjeparts) world-wide-garanti på kameraet, og den koster ikke 5000 ekstra... Lenke til kommentar
*.pdr Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Aha! Didn't know. Det er jo godt å vite. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Aha! Didn't know. Det er jo godt å vite.Jepp... Det er litt mer stress, da du må sende melding til USA om oppstått feil, så henviser de deg til serviceverksted. Men ideelt sett skal det jo ikke skje, og kan man spare flerfoldige tusenlapper, bør man jo spørre seg selv om det kanskje ikke er verdt det ekstra bryet... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ville valgt D2x pga. byggekvalitet og fordi det er en stor jævel av et kamera med innebygget vertikalgrep. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå