Gå til innhold

Ultrazoom - Kjapp i avtrekkeren

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker å kjøpe meg kamera i Ultrazoom klassen, men er på jakt etter ett som tar gode bilder. Da vi venter vårt første barn på nyåret, så trenger vi ett kamera som tar gode og kjappe bilder av babyer som kanskje bare smiler litt sånn innimellom. Hadde da vært godt med ett kamera som kan ta minst 2-3 bilder på rappen, slik at vi kan velge det av de bildene som er best, dvs hvor smilet er størst.

Håper på rask tilbakemelding slik at vi kan få kameraet i stuen til jul :-)

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt Canon S5 IS, og må si jeg angrer. Det en ser på testen av dette kameraet og alle andre super zoom (som ikke er speilrefleks) er at de er dårlige ved høy ISO. Det vil si at de er dårlige når du tar bilder inne hvor det ikke er så godt lys...og særlig om vinteren. Så hvis du skal ta bilder av den nyfødte ville jeg heller gått for EOS 400D, eventuelt et brukt 350D hvis 400 blir for dyrt. Speilrefleks gir bilder av en helt annen verden. Så kan du kjøpe en zoom linse når behovet for det kommer. Kan fyre av en del bilder fortere også med speilrefleks.

Lenke til kommentar

Veldig enig med Tormod her, men du må ikke la deg lure av reklamen - det er ikke nødvendigvis Canon som gir mest for pengene. Kompakt er grusomt til barn, så ta deg en tur innom speilrefleksforumet og les litt der (før du eventuelt poster spørsmålet ditt der). Til småbarn er desuten stort zoomomfang verdiløst - det du trenger er en speilrefleks med grei normalzoom, et lyssterkt fastobjektiv og en ok blits, så kan du bygge på etter hvert med det du trenger.

Speilrefleks er forøvrig helt greit å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Hei,

For å avklare litt så er jeg klar over at speilreflex kameraer er mye bedre, og ønsker meg ett slikt også, men konen er ikke helt enig i det... Så hun ønsker seg noe med god zoom, og som er lite i hånden. Derfor ultrazoom...

Takk for gode tilbakemeldinger!

Mvh

Rune

Lenke til kommentar

Olympus E-410 er det minste speilreflekskameraet atm
og med 40-150mm objektivet kan man no få zoomet litt.

Man havner dog raskt på litt under 8000kr, med 4gb kvalitetsminne, ekstra batteri, 40-150mm objektiv (tilsvarer 80-300 fra 35mm rull), og polariserings filter.

Hvor mye penger er det snakk om å bruke?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
For å avklare litt så er jeg klar over at speilreflex kameraer er mye bedre, og ønsker meg ett slikt også, men konen er ikke helt enig i det... Så hun ønsker seg noe med god zoom, og som er lite i hånden. Derfor ultrazoom...

Det er mulig kona får en annen innstilling om du viser henne forskjellen på bilder med ultrazoom og speilrefleks. Den er større enn de fleste tror - jeg har tusenvis av bildeeksempler. Skal først se om jeg kan finne en gammel eksempletråd.

Edit: her er en tråd med samme tema, hvor jeg la inn noen bildeeksempler: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...67&hl=pode*

Ellers vil jeg nevne at Oly E-410 dessvere sliter mer enn andre speilreflekser med fokus i dårlig lys - på alle andre måter er det et glitrende kamera.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...