$ig Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 hehe, okey gutta - da blir det vel et annet objektiv Så litt på de du nevnte PMnormal, men jeg lurer på, siden jeg skal ta en del hvor jeg kommer til å bevege kameraet: Er det ikke lurt å ha Bildestabilisator i objektivet? Er det det i de du nevnte? .$ig (p.s. likte prisen på nikon objektivet ) Bildestabilisator er det nok ikke i noen av de jeg foreslo. I så måte kan Nikons egne 18-200 VR nevnes, men her er det så store kvalitetsavvik i produksjonen at en nybegynner ofte kan bli lurt. Man bør i alle fall foreta en fokustest når man får det. Jeg har kun foreslått objektiver som ikke gjør skam på et av de beste husene i klassen under den definitive proffklassen. I og med at de fleste jeg har foreslått ligger prismessig gunstig til i forhold til det flotte plastrøret selgeren prøvde å selge deg så synes jeg det var de beste valgene, siden det virker som om du har litt stramt budsjett. Hvis ikke hadde du vel kikket litt nærmere på Nikons high-end optikk. dessverre har Nikon litt dårlig utvalg av objektiver med VR til konsumentvennlige priser. Du har vunnet et kjempekamera som kommer til å gi deg masse fotoglede i mange år. Sleng på en bok av typen "Digital Fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft, evt "Fotografering" av John Hedgecoe. I tillegg bør du nok lese manualen skikkelig grundig, slik at du ikke trenger stille så masse spørsmål om basic behandling av kameraet ditt. Det finnes også bøker om D300 snart, så du vil finne masse info der. Ellers så kjenner du sikkert til Perottols fotokompendium som kan lastes ned fra vårt forum, samt akams ordbok for fotografiske uttrykk. ok, skjønner, men er det slik at jeg egentlig ikke trenger bildestabilisator. Er det noe man bare trenger hvis man bruker mye zoom? Vil jeg greie meg fint uten? hilsen Sigurd Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 ok, skjønner, men er det slik at jeg egentlig ikke trenger bildestabilisator. Er det noe man bare trenger hvis man bruker mye zoom? Vil jeg greie meg fint uten? hilsen Sigurd Etter hva jeg skjønt hjelper det med bildestabilisator med mye zomm, eller mye tele som speilrefleksfolka kaller det. Du skjønner at zoom kan gå begge veier.... Men en stabilisator kan hjelpe i de fleste situasjoner der man bruker kameraet håndholdt uten stativ fordi man kan gå ned på ISO og/eller bruke skarpeste blendervalg og få mindre støy (skarpeste blendervalg gir ofte ikke mest lys). Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Denne tråden her har spora MASSIVT av. Den er om erfaringer med D300, og så langt har jeg sett et fåtall innlegg som faktisk har med det å gjøre i denne tråden. Forøvrig bør vedkommende som vant D300 på akam.no handle seg en 18-70 eller en 18-50 F2.8, evt. en 18-200VR, men test eksemplaret først. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 leser at mange her på forumet klager over og ber folk å teste skarpheten på 18-200vr,jeg har selv bestilt dette på nett fra japan foto,jeg ringte til japan foto å spurte ang dette,sa at jeg hadde lest på akam at flere hadde klaget på dette objektivet å måtte bytte 2 og 3 ganger før de ble fornøyd, de på japan foto hadde ikke hørt om dette før og at objektivet var kvalitetstestet fra nikon før det ble sendt ut,jeg ba japan foto å sjekke at objektivet var skarpt slik at jeg skulle slippe å returnere 2-3 ganger,men det kunne de ikke,for de hadde ikke tid til det. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 leser at mange her på forumet klager over og ber folk å teste skarpheten på 18-200vr,jeg har selv bestilt dette på nett fra japan foto,jeg ringte til japan foto å spurte ang dette,sa at jeg hadde lest på akam at flere hadde klaget på dette objektivet å måtte bytte 2 og 3 ganger før de ble fornøyd, de på japan foto hadde ikke hørt om dette før og at objektivet var kvalitetstestet fra nikon før det ble sendt ut,jeg ba japan foto å sjekke at objektivet var skarpt slik at jeg skulle slippe å returnere 2-3 ganger,men det kunne de ikke,for de hadde ikke tid til det. Hei pleiadene, I hope we have no misunderstanding here, of course we have heard about this "case" with the 18-200 lenses and we read about it in the forums also. But the fact is that in practice, we can not confirm a real problem with this issue. We have now sold appr. 1000 pieces of these lenses. So far, we got 16 in return for very different reasons. So if you take this percentage, it seems that - problemwise- a mouse has turned into an elephant. It was the same with the Canon EOS Mark III. Everybody talked about the focus problem and only one (!) of our customers had a real issue with it - and got a new camera from us right away. Normally, we do take the time to check out the lens if customers ask us to, but in december we could not manage it because of extreme order increase, during the other 11 months it would not be a problem, hope for your understanding... I must agree that this whole thing is missing the the focus on the topic "Experiences with D300" quite a bit, so no more postings from my side on this topic anymore ;-) Have a nice day Stephan Japan Photo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Det er helt vanlig at man gjør en fjør til ti høns på fora som dette, som Stephan skriver. Jeg refererer kun til det jeg har lest, og personlig hadde jeg ikke skygget unna objektivet av den grunn. Sigma har for eksempel et veldig dårlig rykte i så måte, men hverken jeg eller noen av mine venner har opplevd noe slik. Hadde jeg brukt Nikon så hadde jeg meget mulig kjøpt en slik selv, i og med at jeg grubler litt på å bytte ut normalzoomen (noe som uansett kommer til å skje) med en Tamron 18-250 og fastoptikk til kritiske opptak. Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Finnes manualen el lignende tilgjengelig for d300? Vet ikke når mitt kommer, men hadde vært fint å kunne forberedt seg :-) Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Her er manualen, på engelsk. PMnormal: Både min 10-20 sigma og 18-200Vr nikkor har oppført seg meget bra, men kjenner til et eller to eksempler på dårligere kvalitet... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Her er manualen, på engelsk. PMnormal: Både min 10-20 sigma og 18-200Vr nikkor har oppført seg meget bra, men kjenner til et eller to eksempler på dårligere kvalitet... Da er i alle fall vi to enige om det, selv om du kjenner noen som har opplevd problemer. Det må jo nevnes at flere av mine venner på akam har hatt problemer med Sigma, men ingen av dem jeg har møtt i den virkelige verden. Lenke til kommentar
Laban(NOR) Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Etter å ha leste tråden her og samt tråden på dp review, kan jeg ikke stå imot lenger, Har da besgillt D300 m¨ekstra batt + minne kort. etter noen timer ringer det en bloke fra JP og sier et de er tomme fra 2gb IVsandisk kort. Ok, han sier det har ingen betydningh men FPS men kun med overføring til PC> eller maC. Da sier jeg tar en en 4 Gb san3 i stedet., det er på lager sier buddy" go pakker vidre på D300 ". Fra før har jeg ikke så mye erfaring, Har fulgt med her +foto.no + dp.riew +++ Har en D40 + 18-200 VR og 50 F1,8 fra før av. Og jeg har brukt objektivene until the extreme tror jeg da Grunnen til at jeg har lyst til en oppgradering er at jeg føler jeg mangler brackteing, live view ++++ mange funksjoner jeg bare kan fornavnet på... Ser at mange disser ned Nikkor 18-200VR, Har test................ too be con Gleder meg som en liten dritunge selve om jeg er nesten 40... Endret 28. desember 2007 av Taddy Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei alle sammen og god jul.. Idag hadde jeg en nesten relligiøs opplevelse, mitt første møte med D300 er dessverre over Forran var det montert en liten søt sak ved navn Nikon 17-55 2.8 og følelsen var mildt sagt god.. Både vektmessig og grep var det jeg kaller tillitsvekkende. Ifht min D80 og Sigma-optikk, kjente jeg at verden har godt videre. Huset kjentes så solid ut, at jeg fint kunne ha brukt det til å slå ned teltplugger med.. (ville selvfølgelig ikke gjort det) Det som imponerte meg mest til å begynne med var autofokusen.. Den var vanvittig rask og lydløs ifht det jeg er vant til og merket ikke noe antydning til "jaging" ved fokusering.. Noe jeg ikke kan si om Sigma´en. Fikk ikke prøv så mye som jeg hadde håpet, men kan si så mye at jeg misunner dere som har fått deres og at trekket over til sparekontoen min er fra og med idag doblet. mvh Stefan Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Taddy: ExtremeIII er tregere enn ExtremeIV på D300. Jeg skal bestille 2x4GB Sandisk ExtremeIV nå, samt at jeg får et ekstra EL-EN3e batteri litt senere i januar. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Taddy: ExtremeIII er tregere enn ExtremeIV på D300. Jeg skal bestille 2x4GB Sandisk ExtremeIV nå, samt at jeg får et ekstra EL-EN3e batteri litt senere i januar. Extreme III er tregere enn Extreme IV uansett kamera. Greia er bare hvor mye forskjell man merker. Er ikke alle som tar serie på serie og fyller bufferet helt opp. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Det går nok ikke ann å være mer enig. Jeg trodde vel ikke jeg skulle si det, men D300 er et kjempekamera som fortjener optikk deretter. Dette var vel en stor innrømmelse til å være deg? Har du prøvd det? Og så lenge man ikke skyter 6/8fps er ikke bufferet noe reellt problem. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Det går nok ikke ann å være mer enig. Jeg trodde vel ikke jeg skulle si det, men D300 er et kjempekamera som fortjener optikk deretter. Dette var vel en stor innrømmelse til å være deg? Har du prøvd det? Og så lenge man ikke skyter 6/8fps er ikke bufferet noe reellt problem. Jepp. Har fått brukt det litt Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 takk wibla - da er det bare å sette i gang, kun 448 sider igjen :-) Store muligheter for at kamraet annkommer før jeg er ferdig med denne. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Og så lenge man ikke skyter 6/8fps er ikke bufferet noe reellt problem. Og når man gjør det så er det vel ikke ett kjempeproblem allikevel ? Jeg har kjørt noen uvitenskaplige tester med stoppeklokke og 8bps med flere forskjellige Extreme III kort, og tallene mine på full blås er : snitt på 64 bilder på 10 sek med jpeg snitt på 32 bilder på 10 sek med raw De første 5 så klarer det 8bps, så dabber det litt av.. Noen som har mulighet til å kjøre tilsvarende med Extreme IV kort, bare for å sammenligne ? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Etter å ha leste tråden her og samt tråden på dp review.........Ser at mange disser ned Nikkor 18-200VR, Har test................ too be con Gleder meg som en liten dritunge selve om jeg er nesten 40... Nikkor 18-200VR gir ikke helt den samme følelsen av byggekvalitet som D300 gjør. Superzoomen er vel grei nok til sitt bruk. Lenke til kommentar
linn26 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Selv får jeg ikke kameraet til å lagre i RAW og JPEG samtidig, lite respons å få her, men har fått noen PM'er fra 2 andre som sliter med det samme, jeg og min far er kommet frem til at dette må skyldes en softwarefeil.. Ellers er jeg superfornøyd med kameraet og det nye 17-55, har blitt mye bilder både inne og ute på hytta i jula. Endret 30. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Her fant jeg en side med erfaringer ,tester av d300,den er temmelig langt nede på denne lista,dere må velge neste side ,kameraet,d300 har 82 prosent,sjekk ut denne siden og gå nederst trykk neste,der nesten nederst finner dere d300 må si at det er ganske mange speilrefleks kameraer som har fått høyere prosent. her er linken: http://alatest.no/Digital_SLR_Cameras/248/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå