Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjører lossless compressed 14-bit på mitt D700.

Benytter det samme. 14-bit har neppe mye å si i normale tilfeller, men jeg ønsker ikke å gå glipp av informasjon i de spesielle tilfellene hvor dette trengs. Det er sabla vanskelig å hente den informasjonen i etterkant.

Lenke til kommentar

Ser at seriebildehastigheten blir mye dårligere med 14-bit. Ikke at det har noen praktisk betydning, men jeg syns i tillegg at den opplevde lukkerhastigheten ("speillyden") også blir mye treigere med 14-bit - nesten like dvask som på D40. Mulig jeg er en enkel sjel, men det gjør såpass mye med selve kameraopplevelsen at jeg velger å bruke 12-bit.

Lenke til kommentar

Takk for info! Syns det er merkelig at det ikke går an å overstyre autoiso med manuell iso (aka laveste autoiso), men det får så være...

Tar forøvrig bilder ved 14-bits raw når jeg føler jeg har behov for det, ellers står den i 12-bits. Alt lossless compressed. Liker ikke lyden av 14-bits jeg heller, men er vant med et ganske slarkete D50 fra før så jeg kan leve med det. :wee:

Er egentlig ganske glad i å fotografe i regnet, selv om jeg nesten aldri gjør det. D300 har såkalt værtetting, men hva ligger egentlig i det? Kan jeg gå ut i regnet uten paraply og ta bilder uten å bekymre meg for annet enn objektivet, eller bør huset beskyttes mor vær og vind allikevel?

Hører også folk bekymre seg for lukkeren ved 6 eller 8 bps, noe jeg bruker ganske mye. (Tar alltid tre bilder håndholdt da det øker sjansen voldsomt for å få et skarpt skudd) Kan ikke se for meg at kameraet ikke skal tåle det når de har inkludert såpass høy skuddtakt?

Lenke til kommentar

Er det auto så er det auto. :)

Jeg mener personlig at værtettingen skal være såpass at kameraet skal kunne brukes flittig ute i regnvær og andre harske områder, men det tåler nok ikke å bli søkkvått over _lengre_ tid. Kondens dreper sakte som kjent. Jeg var ute tidligere i dag og det dryppet godt av mitt D700 når jeg kom hjem. Er du svæææært nervøs kan du sette kameraet på rist i steikeovnen med en håndduk under på 50 grader med åpen dør i en time eller så :)

Bekymrer meg absolutt ikke om jeg har 1, 3, 5 eller 8 bps på kamreraet mitt, men blackouttiden er en del raskere med MB-D10 på.

Lenke til kommentar

Njaaa, tar det heller i mikroen, går raskere.

Løper jo rundt med et Nikon Series E på huset nå i oktober, der er det ikke engang glassplate over fokusindikatoren. Ser ikke for meg at objektivene mine har værtetting egentlig, er minst like bekymret for dem. Kanskje jeg bare skal ta med meg en paraply...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...