Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemer med "Dødt Batteri Syndromet" som diskuteres i flere andre forum.

 

Tidligere hadde jeg kun problemer med Nikkor 70-200/2.8 og det har blitt kurert med Av-På knappen. I dag opplevde jeg "Dødt Batteri Syndromet" med Nikkor 200-400/4 og det var ikke nok med Av-På, måtte demontere - montere objektivet for å få kamera til å fungere igjen. Kamera hadde vært avslått i over en time da jeg skulle slå på kamera og fikk problemet.

 

Edit:

Venter på svar fra Japan Photo på hvor jeg skal sende kamerahuset. D300en kommer til å bli en god kunde i Posten frem til Nikon har en "Fix" på problemet. Det er ikke noen vits å få nytt kamera på garantien ettersom dette er en feil som går igjen hos flere D300 brukere.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Til Mr. Olsen: Du skriver om fokusproblemer, men at det ble løst ved å bruke AF Fine Tune. I en annen tråd ser jeg at du i august fortsatt snakker om fokusproblemer. Er det fordi AF Fine Tune ikke fungerer til å løse problemet likevel, eller er det fordi du forlanger at kameraet fokuserer korrekt uten å gjøre justeringer selv?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å kjøpe D300 selv, men er livredd for fokustrøbbel. Har hatt fokusunøyaktigheter med mitt Maxxum 5D hele tiden, selv etter reparasjoner og bytte av hus.

 

Mine vektigste grunner for å kjøpe nytt kamera er forventninger til fokus og eksponering. Jeg ønsker meg pålitelig autofokus, og et kamera som eksponerer korrekt, eventuelt tendenser til undereksponering ved automatisk innstilling (vet hvordan jeg manuelt kan unngå utbrenning av høylys, men ønsker likevel at auto skal fungere).

 

Kan jeg regne med at D300 vil oppfylle disse ønskene/behovene?

Lenke til kommentar

Jeg tar meg den frihet å komme med mine erfaringer...

Kan jeg regne med at D300 vil oppfylle disse ønskene/behovene?

Ja. AF på D300 er svært presis, og justeringen funker (bruker det med min mye brukte Sigma 30/1.4). Eksponeringen er også utrolig presis (merkbart bedre enn foregående modeller), og med Active D-lighting aktivert vil lysmåleren tendere mot bevaring av høylys i enda større grad.

Lenke til kommentar

Til NYEPET: Vil også svare klart ja. Det som kan være litt jobb, er å finne ut av hva slags innstillinger som er optimale for deg. Både i fokusmetoder og eksponering har du en god del å velge i. Det kan være lurt å gjøre seg skikkelig kjent med egenskapene, særlig hvordan de ulike AF-punktene fungerer. Og D300-automatikken deler nok i utgangspunktet din motvilje mot utbrente høylys. Såvidt jeg har oppfatta, har AF Fine Tune greid de aller fleste "kroniske" fokuseringsproblemer med ellers bra objektiver. Men det kan forekomme trøbbel med tredjepartsoptikk, særlig eldre modeller.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Mulig jeg går til JP og kjøper D300 i dag. Nå er det objektivvalget som er under "utredning". Jeg heller mest mot Nikkor 18-200. Det pågar en tråd akkurat nå om objektivvalg til D300. Det nevnte objektivet blir både anbefalt og frarådet. Men jeg har sett mange bildeeksempler med det, og jeg syns skarpeheten virker god nok for meg. Forøvrig vil jeg muligens suplere med en Nikkor 50 mm 1,8 til bruk under dårlige lysforhold + portrettfotografering.

Lenke til kommentar

Nikon D300 ble kjøpt på lørdag, samt Nikkor 18-200 og 50 1,8. Etter grundig lesning i manual, og en god del testing, må jeg si meg kjemepfornøyd. Fokusen er akkurat så presis som jeg håpte (gjelder begge objektiver). Eksponeringen er akkurat slik jeg ønsker det, og er så langt 100 % forutsigbar. Active D-lighting gjør en stor forskjell, og vil bli en veldig nyttig funksjon.

 

Jeg vil også framheve at kombinasjonen D300 og Nikkor 18-200 gir klart bedre skarphet og oppløsning enn det jeg oppnådde med Maxxum 5D og Minolta 50 mm 1,4.

 

Takk til alle som i denne tråden har bidratt til at jeg valgte som jeg har gjort!

Lenke til kommentar

Har nå hatt D300 siden Juni, og må si meg godt fornøyd. Som nevnt tidligere i tråden er både autofokus og eksponering svært presis. Kameraet blir bare bedre og bedre jo mere jeg lærer å kjenne det, men det tar tid. Jeg er også imponert over hvor mye røff behandling det egentlig tåler. Jeg var en hel dag ute ved havet og fotograferte i en storm som raste for et par dager siden, både ute i båt og på svabergene. Det hele ble kronet med en bråttsjø som gjorde fotograf og kamera søkk våt. Begge overlevde, men fotografen ble forkjøla!

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Nikon D300 ble kjøpt på lørdag, samt Nikkor 18-200 og 50 1,8. Etter grundig lesning i manual, og en god del testing, må jeg si meg kjemepfornøyd. Fokusen er akkurat så presis som jeg håpte (gjelder begge objektiver). Eksponeringen er akkurat slik jeg ønsker det, og er så langt 100 % forutsigbar. Active D-lighting gjør en stor forskjell, og vil bli en veldig nyttig funksjon.

 

Jeg vil også framheve at kombinasjonen D300 og Nikkor 18-200 gir klart bedre skarphet og oppløsning enn det jeg oppnådde med Maxxum 5D og Minolta 50 mm 1,4.

 

Takk til alle som i denne tråden har bidratt til at jeg valgte som jeg har gjort!

Da er du heldig med objektivvalget! Og gratulerer! 18-200 vil ikke helt matche oppløsningen til D300-sensoren, men egentlig trenger ikke det bety så mye, til vanlig bruk. Den matcher nemlig omtrent en 6MP sensor, og du skal blåse opp ganske mye før forskjellene blir veldig klare. Og du har dekka deg for mange lyssvake situasjoner med 50mm'ern.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nettopp fått D300 i hus og er strålende fornøyd med det meste. Det eneste jeg har merket meg som irriterer litt er at den har en tendens til å undereksponere en smule, særlig i kontrastrike situasjoner. Dette er jo selvfølgelig enkelt å kompensere for men jeg klarer likevel ikke helt å la være å irritere meg over det. Andre som har opplevd samme?

Lenke til kommentar
Til Mr. Olsen: Du skriver om fokusproblemer, men at det ble løst ved å bruke AF Fine Tune. I en annen tråd ser jeg at du i august fortsatt snakker om fokusproblemer. Er det fordi AF Fine Tune ikke fungerer til å løse problemet likevel, eller er det fordi du forlanger at kameraet fokuserer korrekt uten å gjøre justeringer selv?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å kjøpe D300 selv, men er livredd for fokustrøbbel. Har hatt fokusunøyaktigheter med mitt Maxxum 5D hele tiden, selv etter reparasjoner og bytte av hus.

 

Mine vektigste grunner for å kjøpe nytt kamera er forventninger til fokus og eksponering. Jeg ønsker meg pålitelig autofokus, og et kamera som eksponerer korrekt, eventuelt tendenser til undereksponering ved automatisk innstilling (vet hvordan jeg manuelt kan unngå utbrenning av høylys, men ønsker likevel at auto skal fungere).

 

Kan jeg regne med at D300 vil oppfylle disse ønskene/behovene?

 

Hmm, denne så jeg ikke... Husker ikke hva det var byttet obejktiv, gjorde tester, men endte med at jeg leverte objektivet til service, og bakfokusen var fikset, synd de tok i for hardt, nå er det frontfokusert mer enn det var bakfokusert... AF finetune holder, feilfokusen er for stor...

 

Skal levere inn igjen nå, venter bare på svar fra de...

Lenke til kommentar
Har nettopp fått D300 i hus og er strålende fornøyd med det meste. Det eneste jeg har merket meg som irriterer litt er at den har en tendens til å undereksponere en smule, særlig i kontrastrike situasjoner. Dette er jo selvfølgelig enkelt å kompensere for men jeg klarer likevel ikke helt å la være å irritere meg over det. Andre som har opplevd samme?

Ja, både D300 og D700 har en tendens til å være livende redde for å blåse ut høylys. Da får du gjerne masse undereksponerte områder når kontrastomfanget er stort. Skyter du RAW, eller bruker sånn active D-lighting (trur det heter så), blir problemet mye mindre. Du kan også følge litt med på hva kameraet gjør, og bruke AE-L-knappen til å "lure" automatikken, rette kameraet mot et område der du veit automatikken vil gi bedre eksponering, låse eksponeringa der, og gå videre til å skyte bildet. Du kan også skru opp eksponeringskompensasjonen, men dette kan fort gi deg overeksponerte bilder like etterpå, hvis du ikke er kjapp med å skru den ned igjen. Derfor synes jeg låsing er en bedre løsning.

 

D90 oppfører seg for øvrig etter sigende stikk motsatt - dette er trolig et eksempel på hvordan Nikon setter opp kameraene ut fra tiltenkt brukermasse: De som bruker D300, forventes å kunne gjøre nødvendige justeringer ved eksponering og etterbehandling, mens overfylte fotonbrønner gir null ekstra info utover "hvitt" - tre utblåste fargekanaler.

Lenke til kommentar
D90 oppfører seg for øvrig etter sigende stikk motsatt - dette er trolig et eksempel på hvordan Nikon setter opp kameraene ut fra tiltenkt brukermasse

...eller er det et eksempel på hvordan brukermassen misforstår ulikt? :) Jeg har i det minste spurt Nikon Norge om det er forskjeller i lysmålingen mellom D80 og D200, og svaret var et utvetydig nei.

 

Uansett, så skal man huske på at råfilene fra en D300 tåler utrolig agressiv etterbehandling i skyggene, så i et "undereksponert" bilde (strengt tatt er det feil begrepsbruk - det er ikke undereksponering, det er bare lysmåleren som har valgt å eksponere på en annen måte enn fotografen forventer) kan man løfte veldig mye ut av mørke partier - uten at støyen kommer og tar deg. Den konservative lysmålingen er derfor et udiskutabelt gode i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...