Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D300


Anbefalte innlegg

Jeg har lekt meg litt med 3D Focus Tracking i dag, og det er rett og slett genialt når ting skal skje litt fort!

 

Som kjent vektlegges rett eksponering av det som befinner seg under fokuspunktet i matrix-modus. Det pleide å være litt hemmende ifht. "focus and recompose", men med tracking kan jeg rekomponere, og fokuspunktet skifter automagisk og holder seg "på plass". Helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tipper (dvs håper) at evt vridbar LCD-skjerm kommer som tilleggsutstyr til seinere modeller, da kan de også lages enda litt større.. Mekanisk er dette nødt til å bli en litt sårbar løsning, og jeg ønsker meg enda mer robusthet!

Kjøp deg en sånn bærbar DVDspiller med HDMI inngang!

Lenke til kommentar
Jeg tipper (dvs håper) at evt vridbar LCD-skjerm kommer som tilleggsutstyr til seinere modeller, da kan de også lages enda litt større.. Mekanisk er dette nødt til å bli en litt sårbar løsning, og jeg ønsker meg enda mer robusthet!

AF-velgeren og nesa ja: Kanskje lurest å låse til senterpunktet?

"Ombygging" til maskingevær: Tror jeg vil skaffe batterigrepet. Et av de mest rapporterte problemene med D300, er "tomt" batteri, tydeligvis er ikke elektronikken ifm. strømforsyning den mest robuste.

Lydsignaler: Slå dem av! Nesten feature det, om sangfuglen D300 blir tyst etter ei tid..:)

Jeg synes matriselysmålinga blir litt vel demokratisk iblant, og den har gitt meg noen nesten-brente høylys jeg ikke kunne fastslå fra LCD-skjermen. Muligens lurt å prøve ut sentrumsdominert i tilfeller med stor kontrast og sentrale, lyse partier..

Hvorfor er sRGB default fargerom? Er det noen grunn til ikke å bruke Adobe? Rødkanalen har visst dessuten lett for å bli veldig sterk.

 

Om jeg ikke husker feil er det noe slikt:

 

På sRGB I er det portretter som settes i høyfokus, så hudtoner fremheves, mens på sRGB III er det landskap som er prioritert. Dvs. blåfarger og grønnfarger.

 

AdobeRGB er fargerommet du skal bruke om du vil ha mest mulig å gå på ved etterbehandling. Der blir fargene lite saturert og gir deg mer rom for redigering.

Lenke til kommentar
Jeg tipper (dvs håper) at evt vridbar LCD-skjerm kommer som tilleggsutstyr til seinere modeller, da kan de også lages enda litt større.. Mekanisk er dette nødt til å bli en litt sårbar løsning, og jeg ønsker meg enda mer robusthet!

Kjøp deg en sånn bærbar DVDspiller med HDMI inngang!

Noen som har prøvd dette? Gir signalene over HDMI-utgangen akkurat det samme som kommer på LCD-skjermen? Uansett, så virker D300-implementasjonen av LV ganske førstereis, så jeg tviler på at jeg kommer til å bruke den mye. Men i mer moden form, kan dette bli svært anvendelig - feks i form av noe som kan festes til batterigrepet (en sånn skjerm suger også masse strøm).

Lenke til kommentar
Jeg har lekt meg litt med 3D Focus Tracking i dag, og det er rett og slett genialt når ting skal skje litt fort!

 

Som kjent vektlegges rett eksponering av det som befinner seg under fokuspunktet i matrix-modus. Det pleide å være litt hemmende ifht. "focus and recompose", men med tracking kan jeg rekomponere, og fokuspunktet skifter automagisk og holder seg "på plass". Helt fantastisk!

 

Ikke nok med det, men det kan gi mer presis fokus også. Hvis objektivet oppfører seg pent og har et plan som fokusflate, så er fokusdistansen den loddrette avstanden til dette planet. Ved "recompose" dreier en dette planet, og den loddrette avstanden til planet som motivet nå befinner seg i, kan være en ganske annen (mindre). Ved 51/3D-tracking kan en endelig få konsekvent korrekt fokus ved "focus&recompose" også med veloppdragne objektiver. (Effekten dempes ofte vesentlig ved at fokusflaten er en mellomting mellomet plan og en kuleflate.)

Lenke til kommentar
D300 - Bra, men ikke så bra som forventet.

 

Kan du utdype det litt nermere?

 

ISO 800 grumser mer enn jeg trodde den skulle.

Jeg tror jeg bakfokuserer med den, ingen av bildene med 17-55mm f/2.8 har blitt skikkelig skarpe. Men har ennå ikke testen ut skikkelig, kan bare være jeg som forlanger for mye.

Menyen er litt krunglete.

Enkelte av knappene er ganske så håpløse.

Man får ikke ett stort diagram over bidet, kun 4 små og et lite bilde. (Eller har jeg misset denne funksjonen i manualen?)

Selv om jeg ikke hadde kommet til å brukt det, så var live view funksjonen ganske dritt, da man mister bildet om man skal fokusere, men jeg har ikke satt meg inn i det, og vet det er en løsning nr 2, ved hjelp av kontraster.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg bakfokuserer med den, ingen av bildene med 17-55mm f/2.8 har blitt skikkelig skarpe. Men har ennå ikke testen ut skikkelig, kan bare være jeg som forlanger for mye.

 

Dette har eg også opplevd med min 17-55 f/2.8, men skal vel være mulig å finjustere fokusen på nikon D300?

 

 

Edit: Ellers er eg sålangt veldig fornøgd med nikon d300.

Endret av skipsen
Lenke til kommentar

Mr.Olsen, nå vet jeg ikke om du bruker jpeg, eller raw, men dersom du bruker jpeg kan det lønne seg å bruke neutral istedenfor standard. Det gir mindre støy på høyere iso.

 

Når jeg bruker jpeg bruker jeg neutral med +3 sharp, +1 con, 0 bright, 0 sat og -1 hue. Jeg er veldig fornøyd med resultatet dette gir meg. Finfint utgangspunkt for etterbehandling.

 

Ang. menyene så er jeg enig i at de er litt kronglete, men det er kun inntil du innser hvor fantastisk my menu er. Jeg har faktisk ikke vært inne i hovedmenyen siden nyttår..

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg bakfokuserer med den, ingen av bildene med 17-55mm f/2.8 har blitt skikkelig skarpe. Men har ennå ikke testen ut skikkelig, kan bare være jeg som forlanger for mye.

 

Dette har eg også opplevd med min 17-55 f/2.8, men skal vel være mulig å finjustere fokusen på nikon D300?

 

Jepp! Første gang jeg prøvde den ut i dag, +20 fikset biffen! ;) (Den var altså frontfokusert)

 

50mm'ern trengte +15, mens Sigmaen satt støpt uten noen justering.

 

Mr.Olsen, nå vet jeg ikke om du bruker jpeg, eller raw, men dersom du bruker jpeg kan det lønne seg å bruke neutral istedenfor standard. Det gir mindre støy på høyere iso.

 

Når jeg bruker jpeg bruker jeg neutral med +3 sharp, +1 con, 0 bright, 0 sat og -1 hue. Jeg er veldig fornøyd med resultatet dette gir meg. Finfint utgangspunkt for etterbehandling.

 

Ang. menyene så er jeg enig i at de er litt kronglete, men det er kun inntil du innser hvor fantastisk my menu er. Jeg har faktisk ikke vært inne i hovedmenyen siden nyttår..

 

Jeg skyter aldri jpg... :)

 

Nå har jeg satt den der "Noise reduction" til "Normal", noen som mener jeg burde slå den av, eller sette på "low"?

 

Skal sjekke ut my menu etterpå, hvor hendig den er ;)

Lenke til kommentar
Hvilken metode bruker dere for å finjustere fokus?

 

Hvis du mener å justere fokus på et objektiv så kan du gå inn i SETUP MENU og deretter velge "AF fine tune".

 

Mitt 17-55 frontfokuserte litt men etter å ha satt denne på +10 så ble det bra. Men tenker å levere den inn til kalibrering slik at den blir "spott on". Syns et slikt objektiv burde være 100%.

Lenke til kommentar
Hvilken metode bruker dere for å finjustere fokus?

 

Hvis du mener å justere fokus på et objektiv så kan du gå inn i SETUP MENU og deretter velge "AF fine tune".

 

Mitt 17-55 frontfokuserte litt men etter å ha satt denne på +10 så ble det bra. Men tenker å levere den inn til kalibrering slik at den blir "spott on". Syns et slikt objektiv burde være 100%.

 

Så du brukte ikke en fokus chart for finjustering, hvordan kom du frem til at du skulle bruke +10 ... prøve og feile metoden?

Lenke til kommentar
Hvilken metode bruker dere for å finjustere fokus?

 

Hvis du mener å justere fokus på et objektiv så kan du gå inn i SETUP MENU og deretter velge "AF fine tune".

 

Mitt 17-55 frontfokuserte litt men etter å ha satt denne på +10 så ble det bra. Men tenker å levere den inn til kalibrering slik at den blir "spott on". Syns et slikt objektiv burde være 100%.

 

Så du brukte ikke en fokus chart for finjustering, hvordan kom du frem til at du skulle bruke +10 ... prøve og feile metoden?

 

Japp, er jo bare +20 det går til, så skal ikke mye til.

Lenke til kommentar
Hvilken metode bruker dere for å finjustere fokus?

 

Hvis du mener å justere fokus på et objektiv så kan du gå inn i SETUP MENU og deretter velge "AF fine tune".

 

Mitt 17-55 frontfokuserte litt men etter å ha satt denne på +10 så ble det bra. Men tenker å levere den inn til kalibrering slik at den blir "spott on". Syns et slikt objektiv burde være 100%.

 

Så du brukte ikke en fokus chart for finjustering, hvordan kom du frem til at du skulle bruke +10 ... prøve og feile metoden?

 

Edit: Brukte dette fokusdiagrammet.

 

Edit: Brukte dette fokus diagrammet.

 

Brukte et fokus chart og prøve og feile metoden ja. Justert litt og tok nye bilder til det ble riktig.

 

Edit: Brukte dette fokusdiagrammet

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...