Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv får jeg ikke kameraet til å lagre i RAW og JPEG samtidig, lite respons å få her, men har fått noen PM'er fra 2 andre som sliter med det samme, jeg og min far er kommet frem til at dette må skyldes en softwarefeil..

 

Ellers er jeg superfornøyd med kameraet og det nye 17-55, har blitt mye bilder både inne og ute på hytta i jula.

Får du ikke to filer med samme navn på Cf kortet, en fil med NEF og en fil med JPG ending?

Nå jeg bruker RAW/FINE vises kun RAW på kamera display, men på Cf kortet ligger både xxxy.NEF og xxxy.JPG

 

Får 2 filer ja, problemet er at begge er jpeg og størrelsen er identisk når jeg laster filene over på PC-en. Har prøvd alle mulige innstillinger og nullstilt kameramenyene, men kommet til at det er en feil med selveste D300 :)

 

Hvordan overfører du bildene? Rett fra kamera, eller med kortleser? Hva program bruker du dersom du overfører fra kamera? Hva program bruker du til å vise filene med? Fortell litt mer, kortleser skal ihvertfall fungere dersom du bruker utforsker til å flytte filene.

Lenke til kommentar

Hvordan overfører du bildene? Rett fra kamera, eller med kortleser? Hva program bruker du dersom du overfører fra kamera? Hva program bruker du til å vise filene med? Fortell litt mer, kortleser skal ihvertfall fungere dersom du bruker utforsker til å flytte filene.

 

 

Overfører bildene ved hjelp av utforsker i xp; kunne kanskje tro at overføringen har noen betydning, men ettersom bilder tatt i RAW fungerer greit når jeg bare tar RAW filer - har jeg ikke noen tro på det. Det er bare når kameraet er innstilt på RAW + JPEG at jeg ikke får filer i RAW-format.

Ellers benytter jeg Capture NX til bildebehandling.

Lenke til kommentar
Overfører bildene ved hjelp av utforsker i xp; kunne kanskje tro at overføringen har noen betydning, men ettersom bilder tatt i RAW fungerer greit når jeg bare tar RAW filer - har jeg ikke noen tro på det. Det er bare når kameraet er innstilt på RAW + JPEG at jeg ikke får filer i RAW-format.

Ellers benytter jeg Capture NX til bildebehandling.

 

Det kan nok ha noe å si, prøv å bruk en kortleser.

Lenke til kommentar

Har problemer med Live View når USB er connected. USB er satt M/P. Kamera utløser er liksom "død" når USB er connected.

Finner ikke noe i manualen om dette.

 

Edit: Har nå installert Camera Control Pro2 Trial. Har full kontroll på PC, også Live View vises på PC.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Canonbrukere erfarer at når man bruker annen programvare enn Canons egne så får man trøbbel med å overføre raw, og får kun jpg hvis man ikke skifter overføringsprotokoll i innstillingene til kamera. Selv fikk jeg det aldri til med usb-kabel og ordinær overføring til Windows, blant annet fordi jeg ikke fant CD-en før for kort tid siden. Det er kanskje ikke helt relevant, men historiens "moral" er at problemet ble løst med kortleser. Siden den gang har jeg ikke brydd meg om å gjøre noe mer med det, siden alt fungerer slik jeg ønsker det nå. Noen ganger er det like greit å gi opp kampen, og velge en løsning som ikke gir deg for tidlige grå hår.

 

Når det gjelder svingbar lcd så tror jeg ikke det kommer med D400. Det er rett og slett fordi det tar for stor plass. Fourthirds-kameraer har litt ekstra å gå på mht størrelse, og blir jo av og til kritisert for at husene er for store i forhold til hva som burde vært nødvendig med 4/3. Ser man nærmere på E-330 så ser man at skjermen er en viktig faktor for størrelsen. Det samme gjelder nok E-3, som også er relativt stort til å være basert på fourthirds. Hvis man bygger en lcd av den typen man har i dag som svingbar, så vil den nødvendigvis bygge en god del ut i dybden. Det skal jo tross alt være ganske solid i tillegg. Det er derfor ikke særlig sannsynlig at man får plass til noe slik i et semiprohus som skal huse tradisjonell DX eller FX.

Lenke til kommentar
Overfører bildene ved hjelp av utforsker i xp; kunne kanskje tro at overføringen har noen betydning, men ettersom bilder tatt i RAW fungerer greit når jeg bare tar RAW filer - har jeg ikke noen tro på det. Det er bare når kameraet er innstilt på RAW + JPEG at jeg ikke får filer i RAW-format.

Ellers benytter jeg Capture NX til bildebehandling.

 

Det kan nok ha noe å si, prøv å bruk en kortleser.

 

 

Jeg får bare overført jpg-bilder direkte fra kameraet. Men md kortleser får jeg alle filene.

Lenke til kommentar
hehe, okey gutta - da blir det vel et annet objektiv :)

Så litt på de du nevnte PMnormal, men jeg lurer på, siden jeg skal ta en del hvor jeg kommer til å bevege kameraet: Er det ikke lurt å ha Bildestabilisator i objektivet? Er det det i de du nevnte?

 

.$ig

 

(p.s. likte prisen på nikon objektivet :thumbup: )

Bildestabilisator er det nok ikke i noen av de jeg foreslo. I så måte kan Nikons egne 18-200 VR nevnes, men her er det så store kvalitetsavvik i produksjonen at en nybegynner ofte kan bli lurt. Man bør i alle fall foreta en fokustest når man får det. Jeg har kun foreslått objektiver som ikke gjør skam på et av de beste husene i klassen under den definitive proffklassen. I og med at de fleste jeg har foreslått ligger prismessig gunstig til i forhold til det flotte plastrøret selgeren prøvde å selge deg så synes jeg det var de beste valgene, siden det virker som om du har litt stramt budsjett. Hvis ikke hadde du vel kikket litt nærmere på Nikons high-end optikk. dessverre har Nikon litt dårlig utvalg av objektiver med VR til konsumentvennlige priser.

 

Du har vunnet et kjempekamera som kommer til å gi deg masse fotoglede i mange år. Sleng på en bok av typen "Digital Fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft, evt "Fotografering" av John Hedgecoe. I tillegg bør du nok lese manualen skikkelig grundig, slik at du ikke trenger stille så masse spørsmål om basic behandling av kameraet ditt. Det finnes også bøker om D300 snart, så du vil finne masse info der. Ellers så kjenner du sikkert til Perottols fotokompendium som kan lastes ned fra vårt forum, samt akams ordbok for fotografiske uttrykk.

Kunne du gitt meg et hint om hvilken selvtest jeg bør utføre på D300'n min sammen med 18-200'n... Jeg kan kun sammeligne med D80 og 18-135 som jeg hadde før... Har en litt ubehagelig følelse av at noe ikke er som det skal her... Å du får meg til å forsterke den følelsen ytterligere...! Har du et testsenario til meg...!?

Lenke til kommentar
......

Kunne du gitt meg et hint om hvilken selvtest jeg bør utføre på D300'n min sammen med 18-200'n... Jeg kan kun sammeligne med D80 og 18-135 som jeg hadde før... Har en litt ubehagelig følelse av at noe ikke er som det skal her... Å du får meg til å forsterke den følelsen ytterligere...! Har du et testsenario til meg...!?

Fikk problemer med bakfokus på D300 med 18-200VR. Måtte faktisk justere til -18 på AF justeringen.

 

Tror det enkleste er å bruke Fokus Test Chart med kamera på et solid stativ. Objektivet satt til 200/5.6 og bruk Camera Control Pro 2 Trial og Live View for å unngå parallaks feil gjennom søkeren.

 

Du må være veldig nøyaktig med at test Chart ligger plant på underlaget og at fokus er sentrert på Test Chart.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du bruker et D300 med 24-70 F2.8... og intern blitz? Den komboen fortjener vel noe bedre, som en SB800? :)

Har SB800 i flertall, så det er ikke noe problem. Ville bare teste hvor vidt jeg kunne gå med 24-70/2.8 för skyggen kom. Med 17-55/2.8 kan jeg gå helt til maks vidde uten skygge, men 17-55/2.8 er jo 2cm kortere fysisk enn 24-70/2.8 ;)

 

Edit: Greide ikke å styre meg, måtte bare prøve 24-70/2.8 på noe med litt detaljer. D300 med 24-70/2.8 er en "kombo" som "biter". Ingen god kombi for portrett, ingen detaljer blir sjult. :whistle:

 

Konvertert fra NEF til JPG og ingen ting mer.

post-99540-1201296246_thumb.jpg

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Var jo et fint cockpit bilde fra en Bombardier CL-600 vist jeg ikke tar feil :whistle:

Bingo, CRJ 200PF :thumbup:

 

EDIT: Med D300 og 24-70/2.8 kan jeg identifisere de pilotene som tror at de har "Touch Screen" og ikke bare vanlig CRT. Har fingeravtrykkene. :nei:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
.....

Ellers fikk jeg mail fra NPU i går, om å bli medlem gratis siden jeg hadde to proff-produkter... noen andre som har fått det etter å ha regga D300'et sitt?

Jepp, fikk idag, selv om D300 fremdeles ikke er på "Proff" listen til Nikon Norge. :hmm:

 

Betyr dette NPU at vi med D300 kan levere til Interfoto for service?

Lenke til kommentar

Kan dere NPU'er med tiden si litt om det er noe poeng? Jeg kvalifiserer jo egentlig, men siden D200'en er kjøpt i USA, så får jeg ikke registrert den hos Nikon Norge.

 

Jeg er ikke sikker på om det er så vanskelig å levere til Interfoto som Afseth vil ha det til, dersom man gjør det selv. Min D200 ble i det minste innlevert og behandlet som "consumer product" der.

Lenke til kommentar
Kan dere NPU'er med tiden si litt om det er noe poeng? Jeg kvalifiserer jo egentlig, men siden D200'en er kjøpt i USA, så får jeg ikke registrert den hos Nikon Norge.

 

Jeg er ikke sikker på om det er så vanskelig å levere til Interfoto som Afseth vil ha det til, dersom man gjør det selv. Min D200 ble i det minste innlevert og behandlet som "consumer product" der.

Tenker mest på hvordan service/rep. blir utført. Enkelte verksteder gjør en bedre jobb enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...