Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D3

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært litt forundret over dette dekselet til Nikon. Etter fire år med 20D har jeg enda ikke sett en ripe på LCD-en. Det samme gjelder en Nikon D100 (uten deksel) som jeg også bruker litt for tiden, og som er en enda eldre modell.

Deksel på D300/D200 har faktisk en nyttverdi - siden displayet ikke har herdet glass, men skal fortsatt en hel del til for å få riper. Er nok mer en marketing strategi for at sluttbruker/kunde skal føle seg tryggere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid vært litt forundret over dette dekselet til Nikon. Etter fire år med 20D har jeg enda ikke sett en ripe på LCD-en. Det samme gjelder en Nikon D100 (uten deksel) som jeg også bruker litt for tiden, og som er en enda eldre modell.

Deksel på D300/D200 har faktisk en nyttverdi - siden displayet ikke har herdet glass, men skal fortsatt en hel del til for å få riper. Er nok mer en marketing strategi for at sluttbruker/kunde skal føle seg tryggere.

Eller hvis du klarer å ripe skjermen, og ikke har brukt dekselet, så er det sikkert lettere for Nikon og krangle med deg (siden da er det du som ikke har brukt beskyttelsen som fulgte med) :p Men hvis dette stemmer så må jo Nikon oppgi at dekselet skal brukes i bruksanvisning e.l. :hmm:

Forresten noen her på forumet som har skaffet seg/prøvd D3X?

Lenke til kommentar
Forresten noen her på forumet som har skaffet seg/prøvd D3X?

Har prøvd litt, som å operere en D3 med detaljer som ikke ligner noe annet - rimelig kurrant på høy ISO også. Det jeg derimot ikke likte var hastigheten i 14bit modus (1.8 bilder/sek). Dette henger sammen med metoden som blir benyttet for å skvise ut reelle 14bit data, ikke prosesseringshastigheten (benyttes en form for oversampling som faktisk gir reelt 14bit, samt veldig rene bilder, i motsetning til samtlige andre 14bit kamera).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
men D3X er vel ikke i nærheten av samme ytelse på høy ISO som D3, eller?

Kalibrert ISO-område for D3x er opp til 1600, D3 har 6400, så rimelig stor forskjell. 2 kamera til 2 bruksområder. D3x gjør seg egentlig best på stativ i de fleste tilfeller for å få fullt utbytte, D3 gjør seg også godt på stativ, men virker håndtholdt også :)

Skal også legges til at D3x stiller langt høyere krav til fotografen. Tekniske feil og mangler hos fotograf slår med andre ord brutalt ut på resultatet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...