Gå til innhold

Hvor mye tåler anlegget mitt?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to Cervin-Vega! front høytalere og Yamaha RX-V559.

Det jeg lurer på er: Hva tåler det? Hvor høyt kan jeg spille? Hvor mye bass?

Og er det noe slags sperre for at jeg ikke kan spille sånn at høytalerne konker ut?

Eller bare sprenger de, sånn som noen elgammle høyttaler jeg hadde før gjorde?

Lurer veldig fordi jeg er veldig glad i musikk og da er det litt digg og sett på masse lyd i en liten stund!! :thumbup:

Dessuten vil jeg ikke ødelegge høytalerne!

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går på forsterkeren hvor høyt du kan spille, og vi kan ikke gi deg noen magisk formel eller noen tall dessverre, du må høre det selv.

Hvis lyden vrenger må du skru ned, og hvis forsterkeren blir veldig varm må du ta det roligere.

Å "booste" bass og diskant er ikke å anbefale, for med en gang du gjør det vrenger du lyden. Kanskje du ikke hører det, men det kan "slite" på høyttalerene slik at de til slutt sprenges.

Lenke til kommentar

Når høyttalerne begynner å skurre, vrenge og\eller "bånne" ( at det kommer små smell), da har du nådd grensen til anlegget.

Det er også lurt å ta en pause innimellom, og kjenne på høyttalermembranene om de er varme, hvis du spiller på grensen til hva anlegget klarer.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Ok! Takk for svar! Men hvis man tar litt høyere og litt høyre er det bedre enn bånn gass også ned igjen?

Eller skal man ikke gjøre det heller?

Og vrengingen.... er det sånn man hører eller hvordan kan lyden beskrives? Spiller litt dance og Techno og da er det jo litt forskjellige lydeffekter og sånn! Eller hører man fortsatt forskjellen?

Lenke til kommentar

Hvis du hører at lyden er forvrengt i forhold til på f. eks. middels volum. Tydelig spraking og knitring.

Hvis du vet nøyaktig hvor høyt du kan skru lyden uten at det vrenger, så kan du gnu på med en gang. Er du usikker på "smertegrensen" til anlegget, så er det lurt å ta det mer gradvis.

Hører du "smell" fra bass-elementet\-ene, så må du hvertfall skru ned. Disse lydene kommer fordi mebranen prøver å slå lengre enn opphenget tillater, og da smeller det nedi bunnen av magneten, dette er særdeles usunt for høyttaleren.

Nå tåler CV-høyttalere en smell da, så om det vrenger litt, eller "bånner" noen ganger, så ryker de ikke med en gang, men det bør unngås.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...