Gå til innhold

Bildekvalitet på nattbilder

Anbefalte innlegg

Jeg var ute en tur ute i bymarka utenfor Tondheim en kveld for noen dager siden. Det var overskyet og jeg hadde egentlig kun tatt med kameraet på impuls. Plutselig trekker skyene bort fra månen samtidig som de henger igjen over byen og skaper et snodig lys. Jeg hadde ikke med stativ (da jeg ikke har kjøp et enda..) og brukte et sammenrullet liggeunderlag for å gi støtte. Det ble ikke 100% bra, men greit nok. Jeg har lagt ved et av bildene under.

post-34764-1196361492_thumb.jpg

ISO 400

f/8

15 sec

18mm

Canon eos 30d

Sigma 18-50 f2.8

Hvis bildet studeres er det massevis av støy som ligner på det jeg får ved ISO 1600 og 3200. Antar det kommer av det faktum at bildekvalitet er en funksjon av antall fotoner som treffer hver piksel på bildebrikken. Det jeg lurer på er hvordan dette kan unngås og/eller fikses.

Lavere ISO hadde sikkert hjulpet litt, men da hadde jeg fått lukkertider over 30 sek (som er maksimum på kameraet.. eller er det det? I manuell modus får jeg kun alternativ "bulb" hvis jeg prøver å sette lukkertid lenger en 30 sec.)

Valgte blender f8 på dette bildet og f10 på noen andre. Målet var å få en god dybdeskarphet. Hvilken blender hadde egentlig passet best? Altså: hvor stor kan blenderen være for å få en god dybdeskarphet uten å være alt for lukket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis bildet studeres er det massevis av støy som ligner på det jeg får ved ISO 1600 og 3200. Antar det kommer av det faktum at bildekvalitet er en funksjon av antall fotoner som treffer hver piksel på bildebrikken. Det jeg lurer på er hvordan dette kan unngås og/eller fikses.

Lavere ISO hadde sikkert hjulpet litt, men da hadde jeg fått lukkertider over 30 sek (som er maksimum på kameraet.. eller er det det? I manuell modus får jeg kun alternativ "bulb" hvis jeg prøver å sette lukkertid lenger en 30 sec.)

Valgte blender f8 på dette bildet og f10 på noen andre. Målet var å få en god dybdeskarphet. Hvilken blender hadde egentlig passet best? Altså: hvor stor kan blenderen være for å få en god dybdeskarphet uten å være alt for lukket?

Med den skjermen jeg har til rådighet, kunne jeg ikke se så mye støy. Men du har en "custom function" på kameraet ditt som heter noe sånt som "støyfjerning ved lang eksponering" eller "long exposure noise reduction".

Jeg har forgjengeren til ditt kamera, 20D, og der er det c.fn: 02.

Blender 11 - 16 er visst det som "ekspertene" bruker ved landskapsfotografering, så fokuserer du 1/3 inn i motivet. Blender du lengere ned enn 16 vil du få diffraksjon, og da blir bildet "soft".

[edit]litt mere utfyllende[/edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Jeg var ute en tur ute i bymarka utenfor Tondheim en kveld for noen dager siden. Det var overskyet og jeg hadde egentlig kun tatt med kameraet på impuls. Plutselig trekker skyene bort fra månen samtidig som de henger igjen over byen og skaper et snodig lys. Jeg hadde ikke med stativ (da jeg ikke har kjøp et enda..) og brukte et sammenrullet liggeunderlag for å gi støtte. Det ble ikke 100% bra, men greit nok. Jeg har lagt ved et av bildene under.

post-34764-1196361492_thumb.jpg

ISO 400

f/8

15 sec

18mm

Canon eos 30d

Sigma 18-50 f2.8

Her har du en DoF-kalkulator:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Som du kan se har du veldig stor dybdeskarphet på 18mm, så her er det bare å åpne blenderen.

Undereksponering blir ikke veldig pent med tanke på støy. For å minske støyen i mørke bilder kan du overeksponere litt, for så å justere ned igjen i raw-konverteren.

Lenke til kommentar

DoF kalkulaterne var fin! Ved 18mm kan jeg ha rimelig åpen blender ja.

"Støyreduksjon ved lange eksponeringstider" er brukt på dette bildet. Men har nå sett bildet på et par andre datamaskiner og det er mye mørkere der enn på den jeg bruker til vanlig. Bildet kunne nok vært eksponert litt lengre, månen blir utbrent uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...