Gå til innhold

Norsk skole på 33. plass i verden


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/07/520471.html

 

Mer om mer tyder på at PISA-undersøkelsen er verdiløs. Den tar ikke hensyn til pensum, nasjonale forskjeller, klassebakgrunn eller noe annet. Den tar utgangspunkt i ett standardisert kunnskapsnivå og måler hvorvidt forskjellige land ligger på dette nivået. Men den fanger ikke opp forskjeller i pensum. Eksempelvis naturfagsdelen tar i stor grad for seg metode, i motsetning til norsk skole som er mer faktaorientert.

Er ikke testen om Norges elevers kunnskapsnivå stiller på likt med alle andre? Det er jo det som er viktig.

 

Edit: Den artikkelen er forøvrig ganske dårlig også. Først viser de prøven, som var forholdsvis ok, så kommer de med en engelsk, uforståelig fasit. Og selv om den er uforståelig betyr det ikke at Norge får dårlige resultat. Nei, Dagbladet har kommet med bare bortforklaringer, selv om de fleste er enige i at norsk skole i dag er for dårlig.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/07/520471.html

 

Mer om mer tyder på at PISA-undersøkelsen er verdiløs. Den tar ikke hensyn til pensum, nasjonale forskjeller, klassebakgrunn eller noe annet. Den tar utgangspunkt i ett standardisert kunnskapsnivå og måler hvorvidt forskjellige land ligger på dette nivået. Men den fanger ikke opp forskjeller i pensum. Eksempelvis naturfagsdelen tar i stor grad for seg metode, i motsetning til norsk skole som er mer faktaorientert.

Er ikke testen om Norges elevers kunnskapsnivå stiller på likt med alle andre? Det er jo det som er viktig.

 

Nå er det slik at det er ikke alle som har lik undervisning her i verden. Det er mye som må prioriteres og velges bort, fordi det finnes altfor mye informasjon og kunnskap til at elevene kan lære alt. Det er derfor vi har ett visst pensum. Når det ikke matcher det norske. Så havner vi selvfølgelig lengre nede.

 

Og når da norske elever ikke tar det seriøst heller. Så blir det heller ikke så representativt.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Testen måler hvor godt norske elever skårer på ett standardisert nivå for kunnskap. Kanskje kan norske elever ANDRE ting, eller er flinkere i andre ting enn hva PISA undersøker eller lærer i ett annet tempo/en annen rytme. Å få vite at Norge er nummer 1, 5, 12 eller 33 gir ingen kunnskap om norske elevers kunnskapsnivå, bare at de skårer relativt dårlig i forhold til dette standardiserte nivået.

Lenke til kommentar
Edit: Den artikkelen er forøvrig ganske dårlig også. Først viser de prøven, som var forholdsvis ok, så kommer de med en engelsk, uforståelig fasit. Og selv om den er uforståelig betyr det ikke at Norge får dårlige resultat. Nei, Dagbladet har kommet med bare bortforklaringer, selv om de fleste er enige i at norsk skole i dag er for dårlig.

Fasiten er ikke uforståelig i det hele tatt og relaterte til prøven 100%. Jeg har ikke sett fasiten på alle oppgavene, men den første relaterte. Det var også en veldig lett prøve og jeg kan ikke forstå at norske elever ikke klarte denne prøven. Jeg går ikke på norsk linje og har ikke gjort det på en stund. Det kan vel bety litt.

Lenke til kommentar
Edit: Den artikkelen er forøvrig ganske dårlig også. Først viser de prøven, som var forholdsvis ok, så kommer de med en engelsk, uforståelig fasit. Og selv om den er uforståelig betyr det ikke at Norge får dårlige resultat. Nei, Dagbladet har kommet med bare bortforklaringer, selv om de fleste er enige i at norsk skole i dag er for dårlig.

Kritikken av PISA-undersøkelsen er helt legitim, og nødvendig. Skoledebatten i Norge er på et absolutt bunnivå etter alle disse mer eller mindre halvkveda undersøkelsene. Jeg kan gå med på at det er mye som ikke er på stell i norsk skole, men det ser ut til at omtrent alle mister fullstendig gangsynet i sin higen etter å rope om mer disiplin og mindre 'ansvar for egen læring'. Omtrent ingen har undersøkt undersøkelsene, undersøkt om målene i læreplanen blir fulgt opp av skolene, sett etter om det er noe BRA i norsk skole eller lyttet til faglig kompetanse.

Lenke til kommentar
Hvorfor er venstresiden allergisk mot ordet disiplin?

Her har du svaret rett fra SVs side. (OBS: Jeg synes ikke dte er på noen måte noen gode argumenter)

 

Elevene som tar videregående opplæring må få bedre valgmuligheter og en bedre tilpasset og mer fleksibel opplæring. For å skape et bedre læringsmiljø må også elevene på allmennfaglig linje få anledning til å velge en del praktisk opplæring. Særlig på skoler med både yrkesfaglig og allmennfaglige linjer er det gode muligheter for praktisk opplæring også for allmennfagelever. Slike ordninger vil også kunne inspirere allmennfagelever til å tenke mer utradisjonelt om yrkesvalg. SV vil ha bosted som det viktigste kriterium for inntak til videregående opplæring, og arbeide for gode videregående opplæringstilbud i distriktene, med et mangfold av linjevalg, for å motvirke at ungdom må flytte for å ta videregående opplæring.

 

Det SV ikke forstår er at med deres politikk vil flere ressusssterke velge privatskole fordi deres skole er useriøs.

Lenke til kommentar
Hvorfor er venstresiden allergisk mot ordet disiplin?

fordi alle skal være kompiser og ha det hyggelig sammen.

 

Husker godt de såkalte "kosetimene" tidlig på 90-tallet, og dette var ungdomsskolen.......

 

Men det var ikke noe spesielt kos. De veslevoksne jentene satt og snakket med den unge klasseforstanderen om voksenting, mens jeg satt og gremmet meg. Guttene snakket mest om hvor mange ølflasker som de skulle drikke til helga. Husker noen hadde planer om å gå for 14......

 

Nei, det landet her er infantilt og ett-hundre prosent patetisk! :innocent:

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Hvorfor er venstresiden allergisk mot ordet disiplin?

fordi alle skal være kompiser og ha det hyggelig sammen.

 

Husker godt de såkalte "kosetimene" tidlig på 90-tallet, og dette var ungdomsskolen.......

 

Men det var ikke noe spesielt kos. De veslevoksne jentene satt og snakket med den unge klasseforstanderen om voksenting, mens jeg satt og gremmet meg. Guttene snakket mest om hvor mange ølflasker som de skulle drikke til helga. Husker noen hadde planer om å gå for 14......

 

Nei, det landet her er infantilt og ett-hundre prosent patetisk! :innocent:

Det er jo sånn det er 3. klasse VGS på min skole!

Er sånn at hver time så snakker jentene om (diverse ting) og det føles som det er 4-5 stk som faktisk er noe interessert, eller kanskje ikke interessert, men som ikke forstyrrer undervisninga. Blir direkte flau på dems vegne.

I tillegg så tør ikke lærere sette anmerkninger eller noe, bare 10000 advarsler om at "Nå synes jeg det er litt mye bråk" når man ikke kan høre seg selv tenke og hører kun sånne kaklehøner nedi hjørnet som snakker om "han fine gutten de så"...

Huff.

Lenke til kommentar

Det som er galt med skolene, er den forbanna indelinga de driver med i klassene. De setter sammen bråkmakerne, de middelmådige og de smarte i en og samme klasse. De vil jo at alt skal være likt for alle og piss uansett. Vel, jeg skal komme med en fakta, folk er forskjellige og derfor finnes det smartere folk enn andre folk.

 

De som ikke klarer det, de sitter i timen og bråker og følger ikke med, de smarte sitter å kjeder seg siden det er alt for lett eller for repiterende.

 

Jeg går i tiende, og du burde bare visst hvor ekstremt mye bråk det er i timene. Mye av tiden til lærerene går mer ut på å roe elever enn å lære. Du burde visst hvor mange ganger jeg har hørt ''Nå går dere i tiende og oppfører dere som dere gikk i andre klasse...''.

 

Vi har ekstremt mye lekser, oppgaver, prøver og annet. Mye av undervisningen går ut på å skrive av lysark eller powerpoint. Det er blandt det mest kjedelige undervisning. Mer muntlig hadde vært bedre.

 

Men en ting kan jeg også si, nå har de sluttet helt med klasseturene i tiende, vi var de siste som fikk reise, og det hadde vi sponset selv gjennom vaffelsalg og annet. Klasseturen var helt topp, og jeg følte at det var ganske sosialt og lærerikt. Så det at de kutter det ut er ganske kjipt.

Lenke til kommentar
Det som er galt med skolene, er den forbanna indelinga de driver med i klassene. De setter sammen bråkmakerne, de middelmådige og de smarte i en og samme klasse. De vil jo at alt skal være likt for alle og piss uansett. Vel, jeg skal komme med en fakta, folk er forskjellige og derfor finnes det smartere folk enn andre folk.

 

De som ikke klarer det, de sitter i timen og bråker og følger ikke med, de smarte sitter å kjeder seg siden det er alt for lett eller for repiterende.

 

Jeg går i tiende, og du burde bare visst hvor ekstremt mye bråk det er i timene. Mye av tiden til lærerene går mer ut på å roe elever enn å lære. Du burde visst hvor mange ganger jeg har hørt ''Nå går dere i tiende og oppfører dere som dere gikk i andre klasse...''.

 

Det er et godt poeng. Enhetsskolen er en flopp. Vi har forskjellige behov, alle sammen, og målet og kravet om at alle skal få undervisning etter behov og potensiale er milevis unna i dagens system. Det er bare klistret på oppå vi-er-alle-like-tankegangen, og det går ikke.

 

Men en ting kan jeg også si, nå har de sluttet helt med klasseturene i tiende, vi var de siste som fikk reise, og det hadde vi sponset selv gjennom vaffelsalg og annet. Klasseturen var helt topp, og jeg følte at det var ganske sosialt og lærerikt. Så det at de kutter det ut er ganske kjipt.

 

Det er det nok, men knapt en grunn til at den norske skole gjør det dårligere eller vil gjøre det bedre.

Lenke til kommentar

At norsk skole havner så langt nede på listen er nok hele linja skyld i. Det enkleste for elver er å skylde på lærere, og det enkleste for lærere er å skylde på politikere og det enkleste for politikere er å komme med utallige bortforklaringer og brutte løfter.

 

Skal skolen bli bedre er man nødt til å innføre bedre disiplin. På de tre vidregående skolene jeg har gått på så tror jeg ikke det var én lærer som håndhevet reglene som de selv har laget. Hadde de vært hånd hevet hadde nok jeg fått karakteren "mindre god" på orden pga. forsent komming, snus bruk osv.

 

Det neste som burde skje er at elever som ligger framfor i undervisningen burde få mer utfordring. Det er ikke morsomt, motiverende eller intresant å lære noe i et fag der man "kan alt" (altså er framfor pensum, begavet osv.). Jeg har et godt eksempel på dette;

 

Da jeg startet på VK1 elektromekaniskefag spurte jeg om det var mulig å få fritak i et fag som het "Industrielektronikk" fordi pensum i dette faget var det samme som pensum (faktisk lettere) i elektronikk på elektro grunnkurs tilfordel for mekaniske fag (som jeg følte meg ustø i). Men neida, det fikk jeg ikke. Enden på visa ble at jeg (og 4 andre i klassen) måtte ha fire timer med repetisjon fra grunnkurs istedet for å lære seg noe man ikke kunne fra før.

 

Jeg oppgitt over den norske skolen. Nesten trist faktisk.

Lenke til kommentar
Leste noe om kjønnspoeng. Hva er det? Får en jente mer studiepoeng enn en gutt på feks elektrofag? Siden det er flertall av gutter der?

 

Kan noen forklare litt? Fant ikke noe "definisjon" på google.

 

Kort sagt: Det offentlige Norge ønsker å sende ut signalet at jenter er mer verdt enn gutter.

 

Kvinnelige lærere dominerer skolen og fremelsker småjentene, mens de hater smågutter. De knuser dem, for så å bygge dem opp igjen i sitt bilde. :yes:

Lenke til kommentar
Leste noe om kjønnspoeng. Hva er det? Får en jente mer studiepoeng enn en gutt på feks elektrofag? Siden det er flertall av gutter der?

 

Kan noen forklare litt? Fant ikke noe "definisjon" på google.

 

Kort sagt: Det offentlige Norge ønsker å sende ut signalet at jenter er mer verdt enn gutter.

 

Kvinnelige lærere dominerer skolen og fremelsker småjentene, mens de hater smågutter. De knuser dem, for så å bygge dem opp igjen i sitt bilde. :yes:

Tull, det er en metode for minske kjønnsforskjellene. Gutter som søker for å bli vetrinær vil få to ekstra poeng.

Lenke til kommentar
Leste noe om kjønnspoeng. Hva er det? Får en jente mer studiepoeng enn en gutt på feks elektrofag? Siden det er flertall av gutter der?

 

Kan noen forklare litt? Fant ikke noe "definisjon" på google.

 

Det er for at de ønsker en kunstig utjevning av kjønnsfordelingen i mannsdominerte yrker. I praksis betyr det at en jente som er mindre begavet enn en gutt får hans plass fordi hun er jente.

 

Dette gjelder bl.a elektroniske fag og IT-studier.

 

Nå skal det også sies at en gutt vil få de samme ekstrapoengene ved å søke til yrker hvor kvinner er i overtall, som f.eks i helsesektoren.

Lenke til kommentar
Leste noe om kjønnspoeng. Hva er det? Får en jente mer studiepoeng enn en gutt på feks elektrofag? Siden det er flertall av gutter der?

 

Kan noen forklare litt? Fant ikke noe "definisjon" på google.

 

Det er for at de ønsker en kunstig utjevning av kjønnsfordelingen i mannsdominerte yrker. I praksis betyr det at en jente som er mindre begavet enn en gutt får hans plass fordi hun er jente.

 

Dette gjelder bl.a elektroniske fag og IT-studier.

 

Nå skal det også sies at en gutt vil få de samme ekstrapoengene ved å søke til yrker hvor kvinner er i overtall, som f.eks i helsesektoren.

Bli kvitt det. Kjønn skal ikke ha noe å si, det er hvor flink du er som skal ha noe å si.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Leste noe om kjønnspoeng. Hva er det? Får en jente mer studiepoeng enn en gutt på feks elektrofag? Siden det er flertall av gutter der?

 

Kan noen forklare litt? Fant ikke noe "definisjon" på google.

 

Det er for at de ønsker en kunstig utjevning av kjønnsfordelingen i mannsdominerte yrker. I praksis betyr det at en jente som er mindre begavet enn en gutt får hans plass fordi hun er jente.

 

Dette gjelder bl.a elektroniske fag og IT-studier.

 

Nå skal det også sies at en gutt vil få de samme ekstrapoengene ved å søke til yrker hvor kvinner er i overtall, som f.eks i helsesektoren.

Bli kvitt det. Kjønn skal ikke ha noe å si, det er hvor flink du er som skal ha noe å si.

 

Tja, noen synes å mene at det er viktigere at det er like mange gutter som jenter på alle studieretninger og i alle styrer og arbeidsmiljø. Jeg synes forøvrig at det er helt idiotisk at folk kvoteres inn, både på skole og i jobb. Bare vent til det kreves at andre grupper også får ekstrapoeng, vi kan jo ta minoriteter som muslimer, homofile, vietnamesere, indere eller hvilken som helst annen gruppe som ikke er representert i stor grad i ett yrke eller på en studieretning.

 

Årsaken til at dette har blitt gjeldende praksis er at interesseorganisasjoner som OTTAR har presset på for å få igjennom sine krav. De sosialistiske partiene har rullet over på ryggen og innført disse horrible kravene. De kaller det kvotering, mens det i praksis faktisk er diskriminering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...