Mynotir Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Nei, men jeg tror det er ganske klart at du går på en langt bedre skole enn gjennomsnittet. Og de med dysleksi trenger litt mer hjelp enn andre. Men det går an å tenke på det sosiale livet deres isteden for å brase inn i timer og si: "dere vet hvem dere er, kjapp dere litt". I alle fall er det slik på skolen min at de ikke har faste timer hver uke de skal få spesialundervisning. Nei, jeg tror ikke jeg har gått på bedre skole enn gjennomsnittet, jeg har gått på 4 forskjellige skoler, så i så fall har jeg vert veldig heldig. Jeg sier jo, at mange av de jeg går i klasse med syter og klager på at alt er skolen sin feil og at det er inkompetente lærere når de får 1er og ikke gidder å gjøre en jævla dritt. Det er ikke verre enn det du gjør det til selv. Jeg klarer ikke å ta ansvar for egen læring hvis jeg ikke får noen grunn til hvorfor jeg skal lære. Men jeg er blitt ganske god på det i det siste. Bare synd jeg får kjeft for å droppe lekser i matte til fordel for å lese litt ekstra på noe annet... Du kan ikke forvente at de fleste ungdomsskoleelevene har evnen til å ta ansvar for egen læring. Joda, noen kan, men hva med alle de andre? Jeg vet ikke helt med deg men jeg syns det er et stort problem at vi er et av verdens rikeste land men allikevel har de svakeste skolene. De som ikke greier å ta ansvar for egen læring, bør følge med på det lærerne prøve å lære de å ikke bare syte og klage og ha en negativ holdning til alt. Tilfeldig nok er det de elevene som "ikke greier" å lære selv, (i tillegg til å lære på skolen) som mener at skolen ikke duger. Som du sikkert har forstått, så synes jeg ikke det er ett problem, av tidligere nevnte grunner. Og dessuten tror jeg slike statistikker skal tas med en klype salt. Vi kan ikke få i både pose og sekk vet du, holder det ikke å være verdens rikeste land, og 33 verdens beste land å gå på skole i. Det er faktisk ikke så ille det! Det er bare vi i Norgee som er vandt til å være "best" når det gjelder sånne ting. Men når alt det er sagt, så mener jeg jo såklart at det finnes unntak, og at det burde gjøres forbedringer til en viss grad, men bare at det ikke er så ille som alle skal ha det til! Du er en skikkelig heldiggris, eller så klarer du å arbeide uten noen slags motivasjon overhodet. Har du tenkt på at grunnen til at de ikke gjør en dritt er at læreren ikke motiverer dem? Jeg har fått skikkelig negativ holdning til spansk. Vi lærte ikke en dritt i åttende. Jeg vet ikke ett eneste verb, allikevel er det meningen at jeg skal bøye dem? Alt vi gjør i timene er gruppearbeid. Ja, jeg har mistet all motivasjon til faget og jeg gidder ikke prøve en gang. Har gått igjennom mange "opplegg" som skal hjelpe meg å bli bedre. Det startet bra, skrive gloser og bøye dem litt, lærte litt der ja, så kommer ENDA mer gruppearbeid. Tror det ikke finnes noe annet enn gruppearbeid i det faget. Og jeg lærer ingenting fra gruppearbeid, da jeg ender opp med å bare skravle som resten av klassen. De eneste som klarer å holde tritt er de som pugger mye og leser mye. Selv de syns at spansk er et av de verste fagene. Da tror jeg at jeg kan si med sikkerhet at det er noe feil med skolen, ikke at vi feiler. Så ja, jeg klager. Kanskje jeg får endret litt til slutt, men slik som det ser ut nå, tror jeg at jeg bare skal la spansk-karaktereren gå til helvete og fokusere på andre ting. Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Uten å ha lest alle innleggene i tråden vil jeg bare få sagt at det er skandaløst at dagens elever i den videregående skolen skal bli prakket på lånebøker. Dette fører til at man ikke skriver, noterer eller uthever ting i bokene i frykt for at skolen ikke vil ha dem igjen. Da får man nemlig erstatte bøkene. Det som hadde vært mye bedre er om elevene fikk et utstyrsstipend slik at de kunne kjøpe sine egne bøker og dermed ha muligheten til å utøve aktiv studieteknikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Uten å ha lest alle innleggene i tråden vil jeg bare få sagt at det er skandaløst at dagens elever i den videregående skolen skal bli prakket på lånebøker. Dette fører til at man ikke skriver, noterer eller uthever ting i bokene i frykt for at skolen ikke vil ha dem igjen. Da får man nemlig erstatte bøkene. Det som hadde vært mye bedre er om elevene fikk et utstyrsstipend slik at de kunne kjøpe sine egne bøker og dermed ha muligheten til å utøve aktiv studieteknikk. Et forslag som ikke er økonomisk lønnsomt siden bokhandlerene ønsker profit. Endret 2. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg vil påstå at de fleste lærere (99%) er kompetente. Dessverre mangler mange lærere pedagogiske evner. Det at en er dyktig i matematikk betyr ikke at man er dyktig til å formidle denne kunnskapen. hehe, de aller fleste lærer som har hatt lærerutdannelse og ikke praktiskpedagogiskutdannelse har faktisk hatt mer undervising i pedagogikk enn noen av fagene de underviser i på skolen. Jeg går på lærerhøyskole selv og i 'fordypning' i matte for ungdomskolen er det hele 5 stk (litt over 10% altså). På kurset for vgs matte er det hele 3 stk. I de siste tre ukene har jeg jobbet som vikar på en ungdomskole. Der jobbet jeg sammen med en annen vikar som har klart å stryke hele 4 ganger på den obligatoriske mattedelen. Han har forsøkt igjen nå, men vet jo ikke hvordan det har gått enda. Jeg har også i forbindelse med en oppgave testet enkel matteforståelse hos noen 7, 8 og 9 klasser. Feks "Hva menes egentlig med = tegnet?" og noen finn X oppgaver. De vanskligste var 2*X=20:2 og X*X=16. Det skulle de faktisk kunne etter endt syvendeklasse, men det var hårreisende hvor mange som svarte feil. Bare den grunnleggende forståelsen av at = (er lik) faktisk betyr at det på den ene siden er lik det på den andre siden var det et fåtall av elevene som hadde skjønt. De fleste svarte at "det er der summen/svaret kommer". Er ikke lett å skjønne ligninger om man ikke helt har forstått = enda... Det skumle var jo at mange av lærerne jeg viste testen til heller ikke tok den på strak arm. Ingen som kom på at X kunne være noe annet enn 4 i X*X=16. Ingen av elevene klarte det heller, men det er forsåvidt greit nok. Er ikke sikker på om det er pensum før tiende elns. En annen morsom ting i den forbindelse er at staten har innført endel tiltak for at lærere skal kunne etter/videreutdanne seg, men har ikke innført tiltak for å dekke lærerbehovet som oppstår når noen lærere setter seg på skolebenken igjen. Gøy, ikke sant? Lenke til kommentar
Chriss91 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Et evt stipend fra staten ville vært en god løsning. Da beholder jo bokhandlerne profitten. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Uten å ha lest alle innleggene i tråden vil jeg bare få sagt at det er skandaløst at dagens elever i den videregående skolen skal bli prakket på lånebøker. Dette fører til at man ikke skriver, noterer eller uthever ting i bokene i frykt for at skolen ikke vil ha dem igjen. Da får man nemlig erstatte bøkene. Det som hadde vært mye bedre er om elevene fikk et utstyrsstipend slik at de kunne kjøpe sine egne bøker og dermed ha muligheten til å utøve aktiv studieteknikk. Et forslag som ikke er økonomisk lønnsomt siden bokhandlerene ønsker profit. økonomisk for hvem? skal hensynet til bokhandlernes profitt gå utover elevene våre? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 1) Skjønte ikke helt argumentet om profitt jeg heller Over til noe annet, til det n00b1 sa. Vil tro at få mennesker som er drivende dyktig i realfag velger læreryrket som yrke. Mange velger nok ingeniør osv, yrker der man tjener bra med penger, og det har en relativ høy status. Her har politikerne en utfordring. Gi læreryrket status. En begynnelse her kan være å øke lønningene drastisk. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 "Det skumle var jo at mange av lærerne jeg viste testen til heller ikke tok den på strak arm. Ingen som kom på at X kunne være noe annet enn 4 i X*X=16. Ingen av elevene klarte det heller, men det er forsåvidt greit nok. Er ikke sikker på om det er pensum før tiende elns." Er det ikke slik at X alltid er det samme som en annen X i et stykke? Jeg kommer i alle fall ikke på noe annet enn at X er 4. Selvfølgelig hadde det vært X*Y=16 kunne det vært 8*2. Eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) -4*-4=16 Mange av elevene svarte 2*8 på den forresten. Endret 2. desember 2007 av noob11 Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 X kan da også være -4? -4^2=16 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 1) Skjønte ikke helt argumentet om profitt jeg heller Over til noe annet, til det n00b1 sa. Vil tro at få mennesker som er drivende dyktig i realfag velger læreryrket som yrke. Mange velger nok ingeniør osv, yrker der man tjener bra med penger, og det har en relativ høy status. Her har politikerne en utfordring. Gi læreryrket status. En begynnelse her kan være å øke lønningene drastisk. Det er noen lærere som velger yrket selv om de er gode i faget sitt. Det virker for meg som det gjerne er de som blir lærere etter noen år i annet arbeid først. Dvs de litt eldre folkene du ser i en lærerskoleklasse, og ikke de som kommer rett fra vgs. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 -4*-4=16 Mange av elevene svarte 2*8 på den forresten. Aah, det ja. To minuser blir pluss. Er skikkelig trist at folk på min alder ikke skjønner at X er X uansett... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ja, men dessverre alt for få! Kan komme med så mange kunnskapsløft man vil, så mange reformer man vil osv. Gode lærere er vitalt for et godt læringsmiljø. Men det er også viktig å huske at når alt kommer til alt, så er det eleven som skal lære noe. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) En annen gøy ting med lærerutdannelsen. Det er ifølge den høyskolen jeg selv går på ingen andre yrkesgrupper som mener det er så stor avstand mellom utdannelse og arbeid som lærere. Det støttes av omtrent alle jeg snakker med. Veldig få som synes at lærerutdannelsen er relevent i forhold til det de opplever i jobb. Da spessielt pedagogikken. Først testes du på om du husker navn og årstall på kjente pedagoger, så testes du utifra pensum som faglærer selv har skrevet, så kommer du i jobb og finner ut at du helst skulle hatt noen praktiske eksempler på hva som egentlig er lurt å gjøre i forskjellige situasjoner. Ta feks klasseromsledelse. Ped læreren endelig skulle gi noen praktiske eksempler på hvorda man kunne få ro i en klasse. Det var litt bråk i klassen når visdomsordet skulle komme, så med økende volum på stemmen sa hun "Et triks for å få en klasse til å høre etter er å Senke volumet på stemmen slik at elevene tvinges til å høre etter". Jeg viste ikke om jeg skulle le eller grine av det der... Endret 2. desember 2007 av noob11 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Når jeg først er i gang I forbindelse med den testen jeg skrev om over så gikk jeg også gjennom flere mattebøker. Der var det mange fine gullkorn. De to jeg husker best er: "Når du får X alene på venstre side har du løst ligningen" "Kvadratiske ligninger [dvs X²] har alltid to løsninger" Det er jo til å grine av egentlig, men det er også morro Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 "Når du får X alene på venstre side har du løst ligningen" Er det også slik at du må regne ut på høyresiden? Eller er det terminologien? "Kvadratiske ligninger [dvs X²] har alltid to løsninger" Jeg tror vi lærte at det blir et minussvar og ett plussvar, er det riktig? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Gidder du å forklare det, har tentamen på tirsdag:P Var til noob altså, trodde det stemte det der Endret 2. desember 2007 av herzeleid Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Alle roper på mer stipend til å kunne kjøpe bøker. Hva har skjedd de 10 siste årene? Da jeg gikk på vgs kjøpte vi da alle bøker selv. Nordmenn har ikke akkurat blitt fattigere siden da. Eller har bøkene blitt ekstremt mye dyrere? For all del, gratis skolebøker (eller finansiering gjennom stipend) er supert det. Men med den økonomien skolevesenet har nå ville jeg fokusert på noe annet først. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Ikke meningen å gjøre dette om til en matte tråd Men her er forklaring: Det spiller ingen rolle hvilke side X kommer på, poenget er at den står alene. Det kan av og til være mye lettere å løse en ligning om man arbeider med X på høyre side. Elevene burde lære at man skal få X alene, ikke at man skal få X på venstre side X²=-1 har null løsninger, fordi det ikke finnes noen tall du kan opphøye i to og få et negativt tall. X²=0 har en løsning, fordi kun 0² =0. X²=1 har to løsninger, fordi både 1² og -1² er det samme som 1 Endret 2. desember 2007 av noob11 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Uten å ha lest alle innleggene i tråden vil jeg bare få sagt at det er skandaløst at dagens elever i den videregående skolen skal bli prakket på lånebøker. Dette fører til at man ikke skriver, noterer eller uthever ting i bokene i frykt for at skolen ikke vil ha dem igjen. Da får man nemlig erstatte bøkene. Det som hadde vært mye bedre er om elevene fikk et utstyrsstipend slik at de kunne kjøpe sine egne bøker og dermed ha muligheten til å utøve aktiv studieteknikk. Et forslag som ikke er økonomisk lønnsomt siden bokhandlerene ønsker profit. økonomisk for hvem? skal hensynet til bokhandlernes profitt gå utover elevene våre? Økonomisk for staten, altså mennesker i Norge. Bokhandlerene ønsker profit og hver gang de tar en bok inn og så selger den igjen så vil de passe på at de selger den dyrere enn de kjøpte den inn. Dette er for å dekke kostnader og for å få en profit. Hvis man ikke bruker bokhandelen som mellomledd og har bøkene på skolen istedenfor, så vil man ikke oppleve dette tapet av penger. Forklarte ikke dette så grundig siden jeg trodde dere så det veldig lett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå