Gå til innhold

Norsk skole på 33. plass i verden


Anbefalte innlegg

Fikk akkurat melding fra skolen om at "Språkfag" og "Samfunnsfag og økonomi" skal slås sammen fra skoleåret 08/09. Tror ikke dette får så veldig mye å si, men synes dette er et bevis på unødvendige tiltak i skolen.

HÆH?! Språkfag og samf?! altså språkfag vil det si, tysk spansk ,fransk.. osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er lei dette forpulte skolevesenet. Klasseforstanderen min er inkompotent, og har ikke mer enn ett kurs i pedagogisk utdannelse, og dette er på vgs. Hun har selv sagt; "Når eg er ferdig her, skal eg studere pedagogik, så kansje eg kan bli lærar på heiltid!". Snakk om å drepe all motivasjon til læring, hæ?

 

Får å ikke snakke om natur og miljølæreren. Jeg fikk 2 i det faget, jeg skal ikke legge skylden på andre enn meg selv, men for å si det slik; Jeg slet nok på u-skolen, da hjalp det ikke at han fra først dag sa; "Det dere lærte på u-skolen er totalt bortkastet. Dere har to timer i uken, men følger en femtimersplan. Dette stoffet skulle dere egentlig ikke hatt om før i tredjeklasse, men slik er nå det pga. kunnskapsløftet". Jippi!

 

Og hva med kravet om digital kompetanse i alle fag? Haha. Jeg vet ikke om jeg skal lete eller gråte. Kjæresten min, som går på dans og drama har lenge klaget høylydt over det.

 

"Digital kompetanse i alle fag? Ke faen. Eg går på dans, eg har dans, korleis i helvete skal me ha digital kompetanse i dans? Filme dritet og legge det ut på youtube?".

 

Jeg vil bare sette meg i en krok og gråte.

 

Hva med matten? I fjor fikk vi eksplesitt beskjed av avdelingslæreren om å kjøpe en bestemt Casio kalkulator til overkant av 1200kr, jada, helt greit det.

"Men den kan vi bruke til neste år og, sant?"

- Jau, selvsagt!

 

Hva skjedde? Joda, når andre året kom, fikk vi beskjed om å kjøpe ny kalkulator.

"Førandring i planene. Dere trenger kalkulator med graf, den koster i overkant av 1200".

Det var noe ikke alle i klassen klarte å svelge. Det finnes folk med stram økonomi for faen!

 

Eller hva med når vi begynte på media? "Velkommen til media. Dere skal alle ha vær sin datamskin. Programmvaren til skolen er tilrettelagt for mac, så dere anbefales å kjøpe en MacBook gjennom skolen, for bare 12 000 kr".

 

En i klassen har 5søsken, moren er hjemmeværende, faren jobber i kommunen som alt mulig mann. Er en benk knekt, eller en lyspære gått? Hans jobb. Tror du de har så alt for mye penger å rute med? Who the fuck cares, her skal de tynes.

 

Han har ikke vært med på en eneste skoletur, rett og slett fordi han ikke har råd. Men det kan han ikke si, da får han jo merknad!

 

Disiplinen er møkk. Elevene sitter med tyggis i kjeften, bena på bordet, snus i kjeften. Lurer på hvor mange timer enkelte i klassen bruker på facebook daglig.

Kommer noen for sent, beklager de seg herifra til månen. "Det var ikkje min feil!". Har de glemt å gjøre lekser, sier de selvsagt at de var syk, eller at de ikke hadde hørt om leksen in the first place.

 

Utrolig morsomt med sammfunsfag, der læreren er mer opptatt av å snakke om seg selv, enn faget. Han er foresten utrolig glad i å provosere for å en debatt, dette beviste han med utsagnet; "Jau, ke de tykje om dessa soparane dao? Burde dai fao gifta seg?"

Oversatt; "Ja, hva syns dere om disse soperene? Burde de få gifte seg?".

 

:fun:

 

Media er en bløff. Jeg har ikke lært en dritt.

Jeg er den eneste i klassen som har tatt initiativ for egen læring; Jeg lånte en linse fra skolen i en uke. Dette fikk jeg selvsagt kjeft for etterpå. Selv om jeg hadde satt meg på listen, og utstyrsansvarlig sa det var greit.

 

Jeg er og den eneste i klassen som aner hva Iso er, og hvorfor du aldri skal bruke 1600. Jeg sier ikke dette for å skryte, alle som kan noe om kamera vet at dette er elementar kunnskap. Kunnskap ALLE i en MEDIA klasse burde kunne.

Men neida.

De vet knapt at en lukketid på 1/14 gir uskarpe bilder.

 

"Jammen, jeg brukte jo blitz!".

 

Jeg er lei. Motivasjon for å jobbe er lik null, mest av alt vil jeg bare sette meg i ett hjørne og gråte, mens jeg tuter sprit fra en lommelerke og luller meg inn i illusjonen; Det er en tåteflaske, jeg er i barnehagen, alt går bra. Så bra, så bra.

 

Håper jeg kan hoppe over til hel almen påbygning til neste år. Dvs; Påbygning uten mediafag. Yay!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Jeg har gått på 4 forskjellige skoler og jeg har aldri hatt inkompetente lærere eller særlig dårlige skolebygg.

noen ganger er det for eksmepel veldig kaldt i klasserommet vårt, men da er det bare å ta på seg en ekstra jakke, allikevel sitter mine klassekamerater og syter og klager (i t-skjrote) at de ikke klarer og konsentrere seg når det er så kaldt. De klager også at det ikke går an å drikke springvannet på skolen, enda det er vannautomat de kan fylle på med. Jeg kunne gitt mange andre eksmepler også, men poenget er, at selv om det mest ideale ville vert å fått rent springvann og varme klasserom, så er det bare tullete av elever å si det går utover det de lærer.

Greit vi hadde også mangel på skolebøker mange måneder etter vi begynte på skolen, men da kopierte bare lærerne opp hefter fra sin bok, frem til vi fikk våre, altså var det ikke noe stort problem.

Jeg har hatt nok av inkompetente lærere, nå jobber jeg også på en skole, og har da ett ben innenfor og ser hvordan noe fungerer. Og er langt ifra alle lærere som burde ha undervist i det de gjør.

 

Er heller ikke bare temperaturen i klasserommet som det står på, er det for kaldt, kan man fint ta på seg en ekstra genser som du sier, men må man ta på seg en jakke, blir det for ille. For varmt burde det heller ikke bli, men tviler på at dette er noen serlige relevante problemstillinger her.

Men lufta kan være det. Du har sikkert sittet i et rom uten lufting sammen med mange andre, og du merker da hvor tung i hodet osv du blir... Og ha det slik hver dag er ikke noe gøy. Om sommeren går det jo ann å ha vinduene åpne, men ikke om vinteren.

Lenke til kommentar
Jeg har gått på 4 forskjellige skoler og jeg har aldri hatt inkompetente lærere eller særlig dårlige skolebygg.

 

Jeg har hatt tre kompetente lærere. Minst ti inkompetente som ABSOLUTT ikke hjelper en dritt på motivasjonen. Og både barneskolen og ungdomsskolen har vært dårlige skolebygg, dog har begge blitt pussa opp mens jeg gikk/går der. Jeg har vært ganske heldig. Bli satt i brakker/dårlige rom et par år. Koselig det.

 

allikevel sitter mine klassekamerater og syter og klager (i t-skjrote) at de ikke klarer og konsentrere seg når det er så kaldt. De klager også at det ikke går an å drikke springvannet på skolen, enda det er vannautomat de kan fylle på med.

 

Vil du vite hvorfor jeg gjør det? Fordi jeg ikke orker å høre læreren min stå ved tavla og kjefte på ADHD unger, samtidig som de prøver å lære oss noe vi burde ha lært for tre uker siden. Mye vits i å sitte og høre på nytteløst tøv. Noen har vel forøvrig også nok problemer med å konsentrere seg med læreren som roper hold kjeft om de ikke skal fryse samtidig.

 

Det høres ikke ut som jeg har gått på samme skole som andre folk her, men de jeg har gått i klasse med som har lese og skrive-vansker, får tilrettelagt prøver, lenger tid på prøvene, de kan velge om de vil ha dem muntlig eller skriftlig, de har tilbud om ekstraundervisning (noe som så og si ingen av de gidder), og masse annet.

 

Det er ikke morsomt å få slik åpenbar spesialundervisning og derved skille seg ut ifra alle de andre i klassen. Man blir sosiale tapere. En av vennene mine får sånn behandling. Han hater det. Hvordan ville du likt å bli kalt "dysleksi" unge?

 

Hvem er det egentlig som har fåretatt den undersøkelsen? Når de har vert i Norge og sjekka skolene eller hvordan de har gjort det, har de ganske sikkert vert i Oslo de har tatt utganspunktet for alle skolene i norge.

 

Jeg, og mange andre kan skrive under på at dette er sant for (omtrent alle) norske skoler, i hele vårt vidstrakte land.

Lenke til kommentar
Da er det jo forlaget sin feil, ikke skolen.

 

Hvem har valgt å bruke boken, som forøvrig var forsinket i fjor og? :)

Flere av skolene er faktisk elendige på å si ifra til forlaget om hvilke bøker de trenger så forlaget får dritdårlig tid på å trykke bøkene, og dermed forsinkelser. Kan også være en menneskelig feil som har skjedd.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser litt på innemiljøet på de norske skolene, står mange av de til stryk. På min ungdommsskole måtte vi åpne vinduet for å få frisk luft. Greit nok det om sommeren med 20+ og sol, men når det er under 0 og vinter, tar dette mye av oppmerksomheten til elevene.

 

PS. Vår skole skulle ordne gratis bøker for alle på vgs 2. Dette resulterte i at de først for 2 uker siden fikk bøkene.

Lenke til kommentar
1. Det er museår i år, og det har blitt observert mus på skolens område. Det er derfor særdeles viktig at matrester og annet søppel ikke blir liggende utenfor søppelcontainere! Skolen vil kalle inn ekspertise for å bli kvitt museplagen.

 

2. Hektisk byggeaktivitet pågår mange steder samtidig nå, og mange plages av borring og annen støy. Mye av dette vil nå forsvinne, da barnehagen i G-blokk ferdigstilles den 02.11.07, samt at det nye låssystemet ferdigstilles den 30.11.07.

 

3. Undervisningsbygg har i lengre tid holdt på med utskiftning av helsefarlig lysarmatur. Vi er fornøyde med at dette blir gjort, men vi får dessverre ikke beskjed om når og hvor dette skjer bestandig.

 

4. Uundervisningsbygg har ansvaret for den store utskiftningen av skolens varmeanlegg. Det skulle vært ferdigstillet den 01.09.07, men er, som mange har merket, forsinket pga tekniske problemer og annet som har dukket opp. Vi har håp om at alt blir ferdig til jul.

 

5. Undervisningsbygg har også ansvaret for utskiftningen av vinduer i skolens gymsal. Pga ønske om å benytte 2007-midler i inneværende regnskapsår, ble dette arbeidet igangsatt med svært kort varsel. Dette skal også være ferdig til jul.

 

Dette tok 2 år for skolen min i det hele tatt å skjønne at noe måtte gjøres. Enda så er det mye som ikke blir gjort noe med, dette er bare et fåtall.

Er snakk om døde mus som har ligget på et av toalettene i nærmere en uke før den blir fjerna. Mus blir funnet inne i ventilasjonen osv osv. Rotte ble sett på et foreldremøte. Jada!

Endret av chokke
Lenke til kommentar

kom til min skole og min klasse dere! fy fan for et helvete!

 

lærerne:

 

norsk:2 forskjellige

han vi har mest kan det han driver med men ikke å formidle kunnskapen, og så er han så gørr kjedelig av seg at man sovner mellom 3-5 ganger i halvtimen!

og andremann kan det han driver med også men får ikke gjort så mye når han sitter hele timen og forteller historier og gir oss fri..

 

matte: også 2 lærere

der ingen kan noe! de sier vi må gå videre hvis vi spør dem om svaret eller utregninga er riktig og den kalkulatoren jeg kjøpte til 1200 spenn har lærerne en modell som er 8-10 år eldre som ikke er sammenlignbar!

 

historie:

ei som fortsatt studerer og må ha hjelp til å sette karakterer, eneste måten hu kan lære på er å gå rundt i klasserommet å snakke skit

lærer mer historie av å sitte å se på discovery i en halvtime!

 

engelsk:

også ei som studerer og ikke har språklige kunnskaper for 5 flate! er som å høre petter solberg snakke! (jeg skulle komme opp til katetret hennes en gang og da sa hu: can you pllllls CUM her opp!)

 

gym:

en tulling uten like! setter karakterer uten at han har vert tilstede og sett en skit!

 

og så endelig de flinke lærerne:

 

naturfag:

en kjempehyggelig kar! kan det han driver med og lar oss prøve en masse ting! han drar til og med frem litt som freser og eksploderer når vi ikke følger helt med og det er kjempegøy! han får oss til å følge med igjen!

 

sosiologi:

hu her kan virkelig sakene sine! hu har alltid et godt eksempel på lur og kan lage noe så kjedelig som sosialisering til noe tiptop! all ros til henne sier jeg.. er slik alle lærerne skulle ha vert!

 

selve bygget:

 

nedslitt og kaldt hele året! men ikke det verste stedet kan jeg tenke meg... ikke etter at jeg var på besøk hos en kompis som går på vgs i drammen! damn sier jeg bare..

 

klassen:

siden jeg går på påbyggning er det folk fra alle forskjellige studieretningene... men det som er slit er alle aba folka som har kommet inn på spesialgrunnlag og tatt plassene til andre! har 3 nå...

ikke bedre når de skal ha så mye spesial behandling som går fra alt til å slippe de mest basic prøvene til spesial stoler og laptoper... er lurt å si at man har så vondt i kroppen at man må slippe gym, ha spesial stol og pult, skrive på pc fordi det er "vondt" å skrive for hånd og ha heis fordi man ikke kan gå trapper! da er det jævelig lurt å pule med typen på alle dassene på skolen og i tillegg melde seg på alle dansene på russerevyen! som er så vilt slit!

 

DAMN! får lyst til å slå ned noen!

Lenke til kommentar
Jeg har hatt tre kompetente lærere. Minst ti inkompetente som ABSOLUTT ikke hjelper en dritt på motivasjonen. Og både barneskolen og ungdomsskolen har vært dårlige skolebygg, dog har begge blitt pussa opp mens jeg gikk/går der. Jeg har vært ganske heldig. Bli satt i brakker/dårlige rom et par år. Koselig det.

Og du er komponent nok til å avgjørde om lærerene er inkompetene eller kompetente? Mange elever mener de har inkompetente lærer fordi de ikke liker dem. Og når du sier "dårlige" skolebygg, hva vil det si?

 

Vil du vite hvorfor jeg gjør det? Fordi jeg ikke orker å høre læreren min stå ved tavla og kjefte på ADHD unger, samtidig som de prøver å lære oss noe vi burde ha lært for tre uker siden. Mye vits i å sitte og høre på nytteløst tøv. Noen har vel forøvrig også nok problemer med å konsentrere seg med læreren som roper hold kjeft om de ikke skal fryse samtidig.

Viss du virkelig, helt ærlig, kan si at det var slik du har det på skolen så kan jeg forstå det til en viss grad, selv om jeg vet at det du skriver er en stor overdrivelse. Og når du mener det lærerene snakker om er "nytteløst tøv", og du har den instillingen er det ikke mye lærerene kan gjøre med det.

 

Det er ikke morsomt å få slik åpenbar spesialundervisning og derved skille seg ut ifra alle de andre i klassen. Man blir sosiale tapere. En av vennene mine får sånn behandling. Han hater det. Hvordan ville du likt å bli kalt "dysleksi" unge?

Jaok, viss dyslektikere vil ha spesialbehandling så kan de få det, viss de ikke vil ha det, så er det ingen som tvinger de. Og de jeg har gått i klasse med som har dysleksi, har aldri blitt kallt dysleksi-unge eller noe sånnt.

 

 

Jeg, og mange andre kan skrive under på at dette er sant for (omtrent alle) norske skoler, i hele vårt vidstrakte land.
Fordi mange er kravstore, og ikke greier å ta ansvar for egen læring ja, de er det som kan skrive under på det. jeg sier ikke at jeg synes de norske skolene er helt perfekte, men jeg sier at det lages ett stort problem ut av noe smo egentlig ikke er det. Av egen erfaring.

 

Da er det jo forlaget sin feil, ikke skolen.

 

Hvem har valgt å bruke boken, som forøvrig var forsinket i fjor og? :)

Skulle liksom skolen kunne spå at det kom til å skje da? Og i fjord så måtte jo elevene kjøpe bøkene selv på vgs, så de kan ikke ha vert forsinket i fjord? Viss du ikke snakker om ungdomskolen da.

Lenke til kommentar
Hvis en vil ha en bedre skole

 

Mer Realfag i tidlige år!

Gratis bøker!

Gratis mat på skolen!

Mer disiplin!

Det som en går gjennom på Grunnkurs i VGS nå VG1 burde en kunne i 9ende klasse!

 

Ikke noe gruppearbeid i "ekte fag" vi hadde gruppa arbeid i matte på U. skolen..

Dette førte til at unger som var over snittet i 7ende klasse i matte ble gjort om til idioter.

 

Færre timer i uken i VGS og U skolen.

 

I VGS, kan en greie seg med færre timer i Norsk, og samf. lære, Geografi etc..

Kan gjørne ha hvert av disse fagene et år, fpr at de så er på vitnemålet.

 

25 timer i uken på VGS, 10 av disse til allmene fag, resten til realfag.

 

Gruppearbeid virker ikke!

Matte, od diverse naturfag er tavleundervisning!

 

Ha flere lærere med realfagskompetanse i VGS, og gi disse langt mere i lønn en andre lærere!

 

Hva får deg til å tro at færre timer vil si mer læring? Og er du sikker på at den gjennomsnittlige 9.klassing har kapasitet til å lære dagens VG1-pensum, med tanke på hvor mange som er gamle nok og likevel sliter?

Lenke til kommentar
Og du er komponent nok til å avgjørde om lærerene er inkompetene eller kompetente? Mange elever mener de har inkompetente lærer fordi de ikke liker dem. Og når du sier "dårlige" skolebygg, hva vil det si?

 

Jeg trenger ingen kompetanse for å si at jeg lærer mer av å lese mini-grammatikken i ordboka, eller at det er feil at læreren skal skrike en hel time over bagateller.

 

Viss du virkelig, helt ærlig, kan si at det var slik du har det på skolen så kan jeg forstå det til en viss grad, selv om jeg vet at det du skriver er en stor overdrivelse. Og når du mener det lærerene snakker om er "nytteløst tøv", og du har den instillingen er det ikke mye lærerene kan gjøre med det.

 

Selv om det høres slik ut, er det definitivt IKKE en overdrivelse. Og jeg er motivert i visse fag. Er en av dem med best snitt på trinnet. Har som sagt noen få kompetente lærere som klarer å trekke meg opp, og jeg har lest masse bøker så engelsk og norsk går glatt som bare det.

 

Jaok, viss dyslektikere vil ha spesialbehandling så kan de få det, viss de ikke vil ha det, så er det ingen som tvinger de. Og de jeg har gått i klasse med som har dysleksi, har aldri blitt kallt dysleksi-unge eller noe sånnt.

 

Nei, men jeg tror det er ganske klart at du går på en langt bedre skole enn gjennomsnittet. Og de med dysleksi trenger litt mer hjelp enn andre. Men det går an å tenke på det sosiale livet deres isteden for å brase inn i timer og si: "dere vet hvem dere er, kjapp dere litt". I alle fall er det slik på skolen min at de ikke har faste timer hver uke de skal få spesialundervisning.

 

Fordi mange er kravstore, og ikke greier å ta ansvar for egen læring ja, de er det som kan skrive under på det. jeg sier ikke at jeg synes de norske skolene er helt perfekte, men jeg sier at det lages ett stort problem ut av noe smo egentlig ikke er det. Av egen erfaring.

 

Jeg klarer ikke å ta ansvar for egen læring hvis jeg ikke får noen grunn til hvorfor jeg skal lære. Men jeg er blitt ganske god på det i det siste. Bare synd jeg får kjeft for å droppe lekser i matte til fordel for å lese litt ekstra på noe annet... Du kan ikke forvente at de fleste ungdomsskoleelevene har evnen til å ta ansvar for egen læring. Joda, noen kan, men hva med alle de andre? Jeg vet ikke helt med deg men jeg syns det er et stort problem at vi er et av verdens rikeste land men allikevel har de svakeste skolene.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at man må få den selvstendige læringen litt bort jeg. det er greit at du skal ha ansvar for selvstendig læring, men hjelp i alle fall eleven med å få inn ordentlige arbeidsvaner da. Det er liksom sånn at det er læreren passer for mye på deg, men med en gang du kommer over til VGS så gjør ikke læreren det. så du må finne en mellomting mellom selvstendig læring og barnepassing.

 

Og jeg hørte jo mens jeg gikk i 10 klasse at sløyd, og kunst og håndverk skal bort. Hva faen er det for noe crap? ta vekk det praktiske for all del, hvis alt blir tatt bort så er det jo nesten sånn at du kommer på mekken og det første man lærer om er: Hva er en hammer.

 

Skolen skal ikke bare være teori, den skal også være praktisk.

 

Samme med valgfag, jeg tok musikk jeg, fordi jeg ønska å jobbe med musikk i fremtiden.

 

Nå kan du liksom kun velge mellom språk, Er gøy når du har helt andre planer for livet.

 

Så jeg sier: få fram en blanding av selvstendig læring og å passe på at folk lærer, og for all del lær dem ordentlige arbeidsvaner, Og ikke fjern praksis fra skolene.

 

Og bare sånn raskt angående det med å slå elever, jeg tror nok at hvis en elev på ungdomskolen ++ fikk et slag av læreren så ville læreren pent fått ett i retur.

 

(sorry for rotete innlegg)

Lenke til kommentar
Nei, men jeg tror det er ganske klart at du går på en langt bedre skole enn gjennomsnittet. Og de med dysleksi trenger litt mer hjelp enn andre. Men det går an å tenke på det sosiale livet deres isteden for å brase inn i timer og si: "dere vet hvem dere er, kjapp dere litt". I alle fall er det slik på skolen min at de ikke har faste timer hver uke de skal få spesialundervisning.

Nei, jeg tror ikke jeg har gått på bedre skole enn gjennomsnittet, jeg har gått på 4 forskjellige skoler, så i så fall har jeg vert veldig heldig. Jeg sier jo, at mange av de jeg går i klasse med syter og klager på at alt er skolen sin feil og at det er inkompetente lærere når de får 1er og ikke gidder å gjøre en jævla dritt. Det er ikke verre enn det du gjør det til selv.

Jeg klarer ikke å ta ansvar for egen læring hvis jeg ikke får noen grunn til hvorfor jeg skal lære. Men jeg er blitt ganske god på det i det siste. Bare synd jeg får kjeft for å droppe lekser i matte til fordel for å lese litt ekstra på noe annet... Du kan ikke forvente at de fleste ungdomsskoleelevene har evnen til å ta ansvar for egen læring. Joda, noen kan, men hva med alle de andre? Jeg vet ikke helt med deg men jeg syns det er et stort problem at vi er et av verdens rikeste land men allikevel har de svakeste skolene.

De som ikke greier å ta ansvar for egen læring, bør følge med på det lærerne prøve å lære de å ikke bare syte og klage og ha en negativ holdning til alt. Tilfeldig nok er det de elevene som "ikke greier" å lære selv, (i tillegg til å lære på skolen) som mener at skolen ikke duger.

Som du sikkert har forstått, så synes jeg ikke det er ett problem, av tidligere nevnte grunner. Og dessuten tror jeg slike statistikker skal tas med en klype salt. Vi kan ikke få i både pose og sekk vet du, holder det ikke å være verdens rikeste land, og 33 verdens beste land å gå på skole i. Det er faktisk ikke så ille det! Det er bare vi i Norgee som er vandt til å være "best" når det gjelder sånne ting.

 

Men når alt det er sagt, så mener jeg jo såklart at det finnes unntak, og at det burde gjøres forbedringer til en viss grad, men bare at det ikke er så ille som alle skal ha det til!

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt. Men jeg ville bare poengtere at de fleste lærere er kompetent innenfor det området de underviser i. Lærere burde ta hatt et pedagog-sertfikat som må fornyes hvert 5. år.

 

Forøvrig, så mener jeg også at skolen bør være flinkere til å forberede elevene på videreutdanning. Mer akademisk skriving, forskjellige eksamensformer (hjemme-eksamen blant annet) og strenge regler for oppgaveskring bør definitivt inn i den videregående skole. Aller helst bør det inn med morsmelken. Er dritt lei av at det ikke gjøres skikkelig fra tidlig alder av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...