ole_marius Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 er ikke rart at norske skoler er dårlig. de bruker millioner på å finne den ultimate læringsmetoden. har selv opplevd alt fra tap av friminutt til mere lekser og mindre timer. det verste jeg har opplevd er at 3 timer med intens skole timmer etterfulgt med ytrlige 3 timer med skoletimer uten pause. jeg vil si at skal norge bli bedre må vi gå over til 60-tallsundervisningen som er den eneste undervisningen som har fungert til nå Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Hvis du har kilde som støtter oppunder teorien din om at denne "60-tallsundervisningen" er det eneste som har fungert vil jeg gjerne se. Endret 24. januar 2008 av wipy Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Problemet med den norske skolen er at den er så opptatt av at alle skal være lik, fremfor å gi elevene det tilbudet de har rett på. Skolen er så redd at ingen skal bli tapere at den lar være å produsere noen vinnere. Dersom alt skal være likt produserer man vel også tapere? Men du har rett, det er ennå dårligere kultur for å satse på de aller sterkeste. Ser at regjeringen skal satse hardt på spesialundervisning (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=510033). Det hjelper jo ikke allverden når man ansetter ukvalifisert arbeidskraft som siviarbeidere som lærerassistenter som skal hjelpe disse barna. Ville da virkelig vært bedre å ansette en kvalifisert spesialpedagog, ser for meg at det ville gagnet både eleven som sliter/er ekstra god, og den allmenne lærer. Det er jo akkurat det, det blir produsert så vanvittig mange tapere! Vi har toppidrettsgymnaser, da er et bare tull å ikke ha topprealfaggymnaser eller hva faen man skal kalle de. La de elevene som trenger å bli utfordret bli utfordret! Og belønn de ekstra for det! Det er ikke bare til å innføre disiplin i skolen. Skolesystemet er ute og kjøre etter 60 år med vanskjødsel. Det man trenger er først og fremst gode lokaler til å lære i. Det har Norge penger til hvis vi prioriterer riktig. Deretter må 1. klassingene få det inn med morsmelken at leksene skal gjøres. De elevene som ikke gjør lekser får værsågod sitte igjen og gjøre de etter skolen. Lærerne bør skoleres i det å lære fra seg ting. Og selvsagt, i enkelte fag der det kreves spesialkompetanse skal lærerne ha dette. De elevene med spesialbehov bør få dette, men det er helt feil å la være å gi de dette fordi at man er så himla redd for at de skal skille seg ut fra de andre. Resultatet av dette er at de holder igjen resten av klassen. Sad, but true. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå