Gå til innhold

Embedded Font med TrueDoc technology

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå i to dager forsøkt å finne en løsning på mitt font problem. Jeg har et ønske om å vise en side med en custom font. I og med at de fleste operativsystemer har begrensede mengder med innebygde fonter må jeg inkludere fonten i hjemmesiden.

(Det er ikke aktuellt å laste ned en font via bruker eller på andre måter lagre noe lokalt hos brukeren)

Mange av dere kan sikkert mye om embedded font fra før i og med at det er gammelt "språk", så kommer ikke til å gå så dypt inn i hva dette er.

MS$ har en løsning på dette problemet som de kaller WEFT ("nyeste" versjon 3.2). Denne gjelder dog kun for IE 4.0->. WEFT fungerer fint og siden min er i dag oppe å går som den skal med riktig font i IE. Men problemet kommer når brukere benytter opera, firefox osv.. Noe det slettes ikke er noen skam over :) I 1994 da Bitstream kom ut med sin TrueDoc teknologi inngikk de sammen med Netscape en avtale om å benytte TrueDoc som font embedding i sine browsere.

Dette resulterte i to helt forskjellige systemer. Jeg har allerede som sagt fått til IE, men det er alle de andre browserene som er problemet.

Create embedded fonts using one of 2 available formats:

Portable Font Resources (.pfr): TrueDoc technology was developed by Bitstream and licensed by Netscape. It can be viewed by Navigator 4.0+ and Explorer 4.0+ on Windows, Mac, and Unix platforms.

Embeddable Open Type (.eot): Compatible only with Explorer 4.0+ on the Windows platform. Create .eot files using Microsoft's free Web Embedding Font Tool (WEFT).

Har forsøkt å finne igjen programmer som kan generere embedded font filer av .pfr typen, men den softwaren ser ut til å være fortapt..

Er det noen som har software eller andre ideer som kan lage embedded font filer av .pfr typen?

Tdligere programmer som jeg ikke finner igjen:

WebFont Maker ->Fra bitstream

HexWeb Typograph

Det finnes også flere, med disse to var de mest brukte.

Håper noen kan noe jeg ikke kan eller vet hvor det går ann å få tak i ett av disse to programmene.

Endret av Desses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sIFR er en løsning ja, men det er mest ment til bruk i "themet" på siden eller andre design relaterte saker. sIFR er mer en flash sak, og er ikke å foretrekke til brødtekster og hovedinnhold. Ulempene er mange, men de mest vesentlige er at siden blir mindre editerbar og søking blir vanskelig. Så ja, sIFR kan gjerne brukes i overskrifter og ting som ikke skal kunne søkes opp eller brukes på noen måte, men ikke til tekstformål.

Men takk for innspillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...