Gå til innhold

SCART2 gir dårlig bilde :-(

Anbefalte innlegg

Har følgende situasjon:

- Philips 32" CRT TV med SCART1 (RGB) og SCART2 (ikke RGB)

- Digital TV boks som kan levere SCART eller vanlig video

- DVD opptaker som kan levere vanlig video (RGB'en forskyver seg for mye til å brukes på min TV)

I dag kjører jeg slik: Digital-boks -> DVD opptager -> SCART1 (altså ikke RGB noe sted)

Heldigvis fungerer dette bra, DVD-en sender signal og lyd videre når den er i standby :-)

Bildet blir meget bra, men litt uro i bildet fra Digital-boksen (sikkert fordi det går via DVD-en),

også jeg vil jo gjerne utnytte RGB signalet på digital-TV'en og prøvde og kople det direkte:

- Digital-boks (RGB) -> SCART1 (RGB) = Helt perfekt bilde (ikke antydning til uro/støy)

- DVD (video) -> SCART2 (video) = Bilde med mye støy (nesten som dårlig RF mottak)

Hvorfor blir det støy på bildet på SCART2 når det blir perfekt på SCART1 (selv uten RGB)?

For å dobbelt sjekke byttet jeg om også:

- Digital-boks (video) -> SCART2 (video) = Helt elendig bilde, sinnsykt urolig og mye støy

- DVD (video) -> SCART1 (video) = Helt perfekt bilde (ikke antyding til uro/støy)

Er det noe spesielt med SCART2 kontakten på TVen som gjøre dette? Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at RGBen forskyver seg for mye til å brukes?

Vil uansett tro at dette har noe med at SCART2 ikke støtter RGB...

Mulig at SCART2 har billigere komponenter av dårlig kvalitet, sån at kvaliteten blir dårligere enn SCART1, selv om SCART1 også hadde vært uten RGB-støtte...

Dette er antagelser fra min side, men også noe av det jeg mener er mest sansynlig :)

Testet med en SCART-Kabel av litt bedre enn 30kr-kvalitet?

Lenke til kommentar
Hva mener du med at RGBen forskyver seg for mye til å brukes?

Vil uansett tro at dette har noe med at SCART2 ikke støtter RGB...

Mulig at SCART2 har billigere komponenter av dårlig kvalitet, sån at kvaliteten blir dårligere enn SCART1, selv om SCART1 også hadde vært uten RGB-støtte...

Dette er antagelser fra min side, men også noe av det jeg mener er mest sansynlig :)

Testet med en SCART-Kabel av litt bedre enn 30kr-kvalitet?

Når jeg skrur på RGB på DVD-en så forskyver bildet seg 5 cm til siden på TVen :-(

Skjer ikke det samme når jeg bruker RGB på andre enheter så det er noe med DVD-en :-(

SCART2 støtter ikke RGB, det vet jeg. Men den skulle vel ha like bra bilde på vanlig "video" signal?

For det støttes vel av begge konfigurasjonene ("RGB + composite video" eller "S-Video + composite video")?

Men gjør Philips noe sånt? SCART1 er som sagt helt fin både med RGB og med vanlig video (en leder)?

PS! S-Video er forresten helt fint på SCART2 (bruker den av og til til å kople til PC-en min)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...