Gå til innhold

Raptor som swapdisk

Xkr%#^+*

Anbefalte innlegg

Sitter med to stk Raptor 36 gb "til overs" etter å ha satt to større disker i raid0.

Lurte derfor på om noen har noen mening/erfaring med å bruke en egen disk til swapfil (Win XP).

Har 2x Raptor 150 gb i raid0 som sysdisk (her ligger også swapfilen til XP) og en 250 gb disk til spill og annet. Vurderer derfor å sette inn en av 36 gb diskene og ha bare swapfila til windows på den. Vil det ha noe for seg ytelsesmessig?

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid0 som systemdisk har ofte lite for seg siden det stort sett er sekvensiell skriving/lesing som blir forbedret, som regel blir ytelsen med små filer og søk forverret. Og det er jo nettopp sistnevnte som en os-disk brukes mye til. Derfor er det mange som bruker enkeltstående disk til os og gjerne et raid0-array til f.eks. råvideo og redigering - hvor det ikke er viktig med annet enn sekvensiell ytelse.

I lys av dette ser jeg ikke bort fra at du vil få et løft med ditt nåværende oppsett om du flytter swap på en egen rask disk med kort søketid, som raptoren jo har.

For noen år siden testet jeg dette selv - med 2 Cheetah 15.000 rpm disker i raid 0 og en svinedyr scsi-kontroller. Oppsettet gav svært gode tall i benchmarks, men når det kom til det virkelige liv opplevde jeg systemet som mye mer responsivt og raskere med os liggende på en enkel disk og swap på den andre. Men det var på annen hardware enn du har, det beste du kan gjøre er vel å prøve deg fram og finne ut hva som fungerer best på ditt system.

:)

Lenke til kommentar

Har forsåvidt prøvd en del frem og tilbake. Min opplevelse er at det uten tvil er raskest med raid0 som systemdisk (2x150 gb raptor) I alle fall til mitt bruk. Benchmarks er ikke så viktig så lenge jeg opplever det som bedre enn andre ting jeg har prøvd. Skal ta meg bryet med å teste ut med egen disk til swapfilen. Blir det ikke merkbar forskjell tar jeg den bare ut igjen. Har nok plass, og for at jeg skal være villig til å ha mer varme i maskinen må det bli merkbar forskjell :-) Takk for utfyllende svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...