fox Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Nu begynner jeg å bli litt klokere Min stativ er gammel, men stødig.. Fra Analog speilrefleks tid (Arv etter mammas) Det skal nokså være en god del avstand fra mitt ståsted til omgivelse, tror det går greit nu siden jeg har fått mange gode tips nu. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Når man først er inne på spørsmålet og om jeg får å dytte inne ett. Hva er de viktigste "bryterene" i PS for best skarphet? Jeg liker denne metoden: merge alle layers i ett nytt layer (hold nede alt, trykke på layers - merge visible) gå på filters - other - high pass, velg en verdi på rundt 4px - endre blending mode på bildet til vivid, eller linear light - endre opacity til du er fornøyd. Ett par ting du må tenke på for å¨få det skarpt: fokus - dette er utrolig viktig, fokus MÅ være rett brennvidde - bildet blir skarpest ved middels brennvidde, 30-50mm tror jeg er ideelt. Du kan zomme til 70mm for å skjekke om fokus er rett, det er en fin måte å fokusere på. Hvis fokus står på samme sted om du er på 18mm eller 70mm vil du fortsatt fokusere på samme ting. lukker - for å være 100% sikker bruk en lukkertid på 1/100s eller over. Ved bruk av stativ er det ikke så nøye, men stativet må være stødig, og vær veldig forsiktig når du trykker på utløseren, slik at du ikke rører på kameraet mens du tar bildet blender - jeg tror objektivet ditt er skarpest på rundt f/8 ISO - bruk 100-200 ISO for best resultat Endret 2. desember 2007 av Aak1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå