Gå til innhold

100% skarp i den original størrelse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nikon d80 med kit. Når jeg tar bilder, behandler dem i photoshop og bruker dem. Jeg har tatt mange bilder og de ser bra ut siden jeg bruker kun 50% av original størrelse,men nu har jeg problem fordi jeg har behov å bruke 100% av størrelse i rawbildene mine som jeg har tatt idag.

Bildene mine ser veldig skrapt og bra ut når jeg har forminsket dem med 50%. Nå på skolen har jeg en oppgave å lage en plakat på 50x70cm, dermed har jeg behov for original størrelse. Det sliter jeg med, kan noen hjelpe meg.

Hvordan kan jeg få et så skrapt bilde i original størrelse i RAW fil med min d80?

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sikre et skarpest mulig opptak:

Finn ut på hvilken blender objektivet ditt er skarpest mulig.

Velg en lav ISO-verdi.

Bruk et stødig stativ.

Bruk gjerne speillås.

Deretter kommer etterbehandlingen, som kan være forskjellig nok til at jeg håper noen Nikon-folk kan komme med tips om hvordan en best tar vare på filene.

Objektivet kan i verste fall begrense den potensielle oppløsningen noe, men selv med sylskarp superoptikk trengs god oppskarping for å overkomme effekten av bayer- og aa-filter foran sensoren.

Lenke til kommentar
Hva menes med speillås? :)

På mitt første kamera (Nikkormat EL) så var det en knapp som rett og slett låste speilen i åpen posisjon ved "fysisk makt". I dag er det et valg i menyen, der speilet kan låse seg i åpen stilling (obs: helt sort søker), for så å ta bildet. Man kan f.eks. velge det i kombinasjon med 2s selvutløser, noe som er en funksjon jeg har brukt mange ganger på locationbilder, som de i sig'en min.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Har du bearbeidet bildet noe i Photoshop ?

Hvis ikke, så kan du prøve å legge på litt unsharp mask eller smart sharpening tool (eller hva det nå heter). Men du må ikke ta for hardt i.

Hvis du printer ut bildet i A4 og det ser skarpt ut, så tror jeg nok det blir bra i 50x70 også.

Jeg har selv opplevd at et bilde ikke ser skarpt ut på 100%, men faktisk blir det når man skriver det ut (også i stor størrelse).

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker stativ, min objektiv er kit 18-70mm f/3,5-4,5G AF-S. Likevel ser det ikek så skrapt i original størrelse.

Speillås har jeg aldri hørt om, skal teste det imorra.. takk for tipset :)

Tomsi42, takk for tipset.. Skal se på det.

Lenke til kommentar

Hvis ikke, så kan du prøve å legge på litt unsharp mask eller smart sharpening tool (eller hva det nå heter). Men du må ikke ta for hardt i.

Hvis du printer ut bildet i A4 og det ser skarpt ut, så tror jeg nok det blir bra i 50x70 også.

Jeg har selv opplevd at et bilde ikke ser skarpt ut på 100%, men faktisk blir det når man skriver det ut (også i stor størrelse).

Tom

Hvis du printer ut bildet i A4 og det ser skarpt ut, så er det ikke dermed sikkert at det blir bra i 50x70!!

Dersom du har lagret bildet du har bearbeidet i en liten størrelse, som f.eks 6 eller 7 i kvalitet, så vil du nok merke at du ikke får 100% skarphet. Dersom du lagrer bildet ditt med maks kvalitet som forøvrig ligger på 12 i Photoshop, vil du sannsynligvis få eit godt resultat!

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar

Tom

Hvis du printer ut bildet i A4 og det ser skarpt ut, så er det ikke dermed sikkert at det blir bra i 50x70!!

Dersom du har lagret bildet du har bearbeidet i en liten størrelse, som f.eks 6 eller 7 i kvalitet, så vil du nok merke at du ikke får 100% skarphet. Dersom du lagrer bildet ditt med maks kvalitet som forøvrig ligger på 12 i Photoshop, vil du sannsynligvis få eit godt resultat!

Du har rett i en ting; det er viktig å lage filen i maks JPEG kvalitet (12) før du leverer filen. Men jeg snakker som det ferdige produktet du skal levere til utskrift. Jeg leverte inn 6 bilder fra Akams oktoberfest til Japan Photo for utskrift til poster (3 som premie, 3 for egen regning) og jeg ble overrasket over kvaliteten.Den var ikke OK, den var rett og slett jævlig bra (unnskyld språket). Det eneste jeg gjorde etter justering av levels osv, var en lett USM og konvertering til JPEG, kvalitet 12.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg tror bildet ditt er for uskarpt i utgangspunktet. Når du blåser det opp og en får tilgang til flere piksler, så ser en uskarpheter mye bedre. Blir det samme som hvis en f.eks bruker et dslr med liten skjerm. Når en tar bildet og sjekker det på skjermen i lite format, så ser det skarpt ut, men når en kommer hjem og tar det på skjerm for å redigere/printe etc, så er det ikke så skarpt lenger.

Men med smart sharpen/unsharp mask, evt bruke overlay/highpass i ps så kan en korrigere litt. Men et bilde som er skarpt i utgangspunktet er jo å foretrekke.

Thomas

Lenke til kommentar
sjiraffan, samme tror jeg. Hvordan kan jeg ta "perfekt skarp"? Er min objektiv for dårlig til det?

Objektivet ditt er nok skarpt nok. Men det er viktig å hindre kamera-rystelser. Dette gjøres enten ved å ha en kort lukkertid (f.eks. 1/250 eller kortere) eller bruke stativ. Ettersom du nevner at du har stativ, så kan du sette kamera i selv-utløser modus, da slipper du problemer med at du beveger på kameraet i det du trykker av - bildet tas etter at det har roet seg ned. Regnermed at du ønsker høy dybdeskarphet, så du bør nok bruke en blender på 8 eller 11 - det er da objektivet er på det skarpeste. Bruk også lav ISO.

Tom

Lenke til kommentar

Hvor skarpt forventer du det skal være? Bilder fra digitalkamera vil ikke være skarpt når du ser det piksel for piksel (100%) på skjermen. Den digitale prosessen kan ikke produsere bilder som ser skarpe ut når du ser det på 100% (unntaket er vel noen Sigma modeller med Foveon sensor).

Lenke til kommentar
ok, mitt eksempel;

http://www.andrebjorn.net/DSC_0407.NEF - høyreklikk og lagre som. Dermed kan du se mitt eksempel :)

Her kan du se at objektivet ditt er skarpest på blender 5.6 på 18mm:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni..._3545/index.htm

Hva slags stativ bruker du?

Det er ikke alle stativ som er egnet til lange lukkertider.

Hvor nærme skal man betrakte bildet ditt?

Med mindre man skal stå 10cm fra tror jeg ikke det blir noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...