Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lindring av Proctalgia Fugax (tarmkramper)

toth

55 stemmer

1. 1. Lider du av Proctalgia fugax, eller lignende tilbakevendende kramper i tarmen?

• Ja/sannsynligvis, men har ikke visst hva det er.
      16
    • Ja/sannsynligvis, og visste allerede hva det er.
      4
    • Nei, men kjenner noen som gjør.
      4
    • Nei, har heller ikke hørt om det.
      42

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange år siden det var skrevet her. Jeg fant i alle fall interresante opplysninger om diagnosen som jeg nå skjønner at jeg har hatt. Ønsker å opplyse om min erfaring med håp om at det kanskje kan hjelpe andre. Mine kramper forsvant i fbm at jeg la om kostholdet og sluttet m alle former av mel...har forstått at jeg har en IBS tarm som også er mye bedre etter kostomleggingen. Gjorde en erfaring ca 6 mnd etter jeg sluttet m brød. Spiste danskt rugbrød over flere dgr og fikk tilbake krampene som opprepet seg over flere netter ( har alltid fått krampene på nattetid, "intense" i ca30-40 min)Har nå ikke hatt tilstanden på 4 år. Jeg velger selv å tro på at det for meg er en sammenheng mellom intoleranse av melprodukter og krampene. Kan være vært å prøve da det er en nokså enkel sak å gjennomføre ?

Anonymous poster hash: 61e22...544

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Proctalgia_fugax

Proctalgia Fugax kan best beskrives som en meget smertefull krampe i endetarmen.

Dukker som oftest opp på natta, og våkner "offeret". Anfall kan vare alt fra 2 minutter til 30-40 minutter.

Man kan føle at man må på do, selv om det ikke er særlig mye å tømme.

Tilstanden er strengt tatt ufarlig, men likevel uhyre plagsom for sine ofre. Det viser seg at ganske mange lider av dette(det har vært anslått 14%), men veldig få tar det til legen. Dette kan ha med at det er flaut, eller at det er så sporadisk som det er. Selv får jeg anfall kanskje en gang i mnd eller sjeldnere.

Det tok meg flere år å finne noen diagnose, da det finnes tilnærmet null stoff på norsk, men de riktige stikkord ga etterhvert resutater på engelsk.

Selv om det er fint å ha et navn på det, og vite at det er ufarlig, er det kjedelig at det ikke finnes kjente årsaker eller kurer.

Jeg ser derfor etter metoder for lindring av anfall.

Foreløpig har jeg funnet

-"moist heat", fuktig varme(f.eks i form an fuktig, varmt håndkle). Jeg er usikker på bruken, om man skal sette seg på det eller hva.

-Astmainnhalator skal visst hjelpe, iom at anfallene er en krampe, og astmamedisin er krampeforløsende.

-"cold water enema". Dette ser ut til å gå ut på å sprute kaldt vann direkte i tarmen, det snakkes om 100ml, og skal visst nok gi umiddelbar lindring.

Jeg har ikke prøvd noen av metodene selv foreløpig, men holder på å undersøke så mye jeg kan.

Lider du selv av dette, bevisst eller ubevisst? Har du isåfall forslag til lindring, eller metoder for å unngå/begrense anfall?

Jeg prøver å få en avstemning, så vi kanskje kan måle hvor mange som faktisk kjenner til dette.

Sliter mest etter å sittet på do (hard avføring), eller sittet lenge på rumpa. Sinnsykt vondt å vsrer alt fra 10-30 mknutter.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Dette var grei informasjon og tips!

Fikk det første gang i natt, 30 år gammel.
Jeg fikk det først i muskelen på venstre side av anus, så roa det seg etter noen min, så satte det igang på høyre side. Jeg holdt på å svime av flere ganger og blodet forlot hodet! Forferdelig smerte, viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.

Leste på lommelegen at unge voksne er mest utsatt og ubehaget melder seg ofte i perioder med psykisk stress, og jeg har nettopp hatt et enormt stress den siste uka! 

Noen som har flere tips?
Håper det var bare den gangen, og pga. stress som nevnt.

Anonymous poster hash: 44698...f42
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei. Jeg har sporadisk vært plaget med dette i 10-15 år. Ca et anfall i året. Det skjer sjeldent, og alltid på natten. Nå er det natt og jeg har nettopp hatt et anfall. Smertene er intense og forplanter seg fra anus til penis. Det som jeg har erfaring med at hjelper, og som hjalp også nå, er rett og slett å gi seg selv en utløsning/onanere. Da slapper musklene av. Jeg forsøker alltid å sitte på do og forsøker å slappe av men etter å ha blitt vekket på natta av intense smerter vil man bare sove igjen uten å vekke kona som ligger ved siden av. Så da hjelper det faktisk å gå på do og gi kroppen en utløsning. Dette er første gang jeg har ytret meg om denne tilstanden og ja det er nok for mange en tilstand vi bare lider oss igjennom uten å gå til legen.

Lenke til kommentar
Jan74 skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har sporadisk vært plaget med dette i 10-15 år. Ca et anfall i året. Det skjer sjeldent, og alltid på natten. Nå er det natt og jeg har nettopp hatt et anfall. Smertene er intense og forplanter seg fra anus til penis. Det som jeg har erfaring med at hjelper, og som hjalp også nå, er rett og slett å gi seg selv en utløsning/onanere. Da slapper musklene av. Jeg forsøker alltid å sitte på do og forsøker å slappe av men etter å ha blitt vekket på natta av intense smerter vil man bare sove igjen uten å vekke kona som ligger ved siden av. Så da hjelper det faktisk å gå på do og gi kroppen en utløsning. Dette er første gang jeg har ytret meg om denne tilstanden og ja det er nok for mange en tilstand vi bare lider oss igjennom uten å gå til legen.

Er du sikker på det er samme lidelse? Hvis så er tilfellet er det imponerende å få orgasme samtidig som det står på 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...