Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lindring av Proctalgia Fugax (tarmkramper)

toth

55 stemmer

1. 1. Lider du av Proctalgia fugax, eller lignende tilbakevendende kramper i tarmen?

• Ja/sannsynligvis, men har ikke visst hva det er.
      16
    • Ja/sannsynligvis, og visste allerede hva det er.
      4
    • Nei, men kjenner noen som gjør.
      4
    • Nei, har heller ikke hørt om det.
      42

Anbefalte innlegg

http://en.wikipedia.org/wiki/Proctalgia_fugax

Proctalgia Fugax kan best beskrives som en meget smertefull krampe i endetarmen.

Dukker som oftest opp på natta, og våkner "offeret". Anfall kan vare alt fra 2 minutter til 30-40 minutter.

Man kan føle at man må på do, selv om det ikke er særlig mye å tømme.

Tilstanden er strengt tatt ufarlig, men likevel uhyre plagsom for sine ofre. Det viser seg at ganske mange lider av dette(det har vært anslått 14%), men veldig få tar det til legen. Dette kan ha med at det er flaut, eller at det er så sporadisk som det er. Selv får jeg anfall kanskje en gang i mnd eller sjeldnere.

Det tok meg flere år å finne noen diagnose, da det finnes tilnærmet null stoff på norsk, men de riktige stikkord ga etterhvert resutater på engelsk.

Selv om det er fint å ha et navn på det, og vite at det er ufarlig, er det kjedelig at det ikke finnes kjente årsaker eller kurer.

Jeg ser derfor etter metoder for lindring av anfall.

Foreløpig har jeg funnet

-"moist heat", fuktig varme(f.eks i form an fuktig, varmt håndkle). Jeg er usikker på bruken, om man skal sette seg på det eller hva.

-Astmainnhalator skal visst hjelpe, iom at anfallene er en krampe, og astmamedisin er krampeforløsende.

-"cold water enema". Dette ser ut til å gå ut på å sprute kaldt vann direkte i tarmen, det snakkes om 100ml, og skal visst nok gi umiddelbar lindring.

Jeg har ikke prøvd noen av metodene selv foreløpig, men holder på å undersøke så mye jeg kan.

Lider du selv av dette, bevisst eller ubevisst? Har du isåfall forslag til lindring, eller metoder for å unngå/begrense anfall?

Jeg prøver å få en avstemning, så vi kanskje kan måle hvor mange som faktisk kjenner til dette.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_johan_*

Regelmessig søvn og livsførsel hjelper.

Ligg unna alkohol og nikotin.

Jogging er bra.

Når det først kommer: Sitt på huk og ta en paralgin forte eller to, så går det fort over.

Lenke til kommentar

Et svar, jo.. :)

Snakker du av erfaring? Isåfall, hvor lenge har du hatt problemene..?

For meg er ikke plagene SÅ store at jeg vil droppe alkohol fullstendig for å unngå det. Men jeg har heller ikke merket noen forbindelse mellom alkohol-inntak og anfall. Har du?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min erfaring: Masse kaldt vann på toalettpapir holdes mot endetarmsåpningen i flere omganger med dynking i mer kaldt vann når papiret etterhvert er blitt varmet opp. Dette hjelper etter et minutt eller så.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Gjestkrampe

Har slike kramper ca 1 gang i månden. Irriterende, men går over etter 10-30 minutter, etter å ha sittet på do og spist 1-2 tabeller Ibux. I natt hadde jeg mine verste smerter hvor jeg ble kvalm, forsøkte å spy, for deretter å bli svimmel og måtte ligge å kaldsvette i 10 min før det plutselig ga seg.

Det er best når det går over egentlig :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Har vel dette 2-4 ganger i året nå, tror ikke det har noe med livsstil å gjøre, men heller dersom man har hatt problem med forstoppelse og endelig fått "løst" det problemet. Da kan problemet plutselig dukke opp og vekke meg om natten. Det er grusomt og jeg ligger bare og konsentrerer meg om å puste rolig til det går over. Har aldri tenkt på å ta tabletter for dette. De rekker knapt nok å bli tatt opp i blodomløpet før probemet går over uansett! Har alltid hatt følsom mage og irritabel tarm også.. så da er man kanskje vant til at smerter fra denne regionen kommer og går. Men endetarmskrampen er ganske krevende mens det står på ja. Må kanskje teste ut noen av tipsene til lindring neste gang da?! :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Guest_pain_*

Så man er ikke helt alene i denne verden, selv om man har følt det fra tid til annen. Er nok så merkelig hvordan det foløper seg. Det er som å stå på togskinene å se et skimt av lys i horrisonten som blir større og større før det skikkelig smeller. Smertene blir da så intense at man vet ikke hvorvidt man kan sitte, stå eller gå. For meg har ikke noe av dette hjulpet.

Har selv ikke prøvd noen av de nevte lindrende metodene, men hørtes ikke noe fristende å "trykke" inn 100ml kaldt vann "der solen ikke skinner". For meg er smertene så intense når det står på at jeg tror ikke det har vært mulig å få utført en slik manøver.

Men når det er sagt, har jeg erfart følgende for å få det hele over på kort tid. Legge seg ned på rygg med benen høyt. Plasser helene høyt opp på veggen eller over en stol. For meg er det viduner medisin, for det går noen strakser og jeg kjenner at smerten avtar. Etter noen minutter slik er jeg klar for sengen igjen med mine tanker rundt...hva i all verden er dette for noe. Men nå, har jeg fått et svar på det.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

Har hatt dette i 30 år i større og mindre grad.

Det som hjelper best for å unngå "krampen" er å drikke mye vann - alltid. Å holde seg i form er viktig, men tunge økter uten tilsvarende inntak av vann, starter for meg ofte reaksjonen.

Når det kommer, så er det om å gjøre å igjen drikke mye vann. Gjerne opp mot en liter. Tar litt salt for å få i meg nok vann. Samtidig sitte på do å presse litt. Det tar smerten og får det til å gå over i løpet av 15-20 minutter. Og jeg kan sove videre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Her-er-hjelpen

:thumbup:

Jeg har som mangen av dere samme plagen. Jeg mosjonerer og drikker vann osv osv.

Jeg har et veldig bra naturpreparat som min soneterapeut tipset meg om etter at legen min bare sa "dette må du leve med, ingen ting å gjøre"

JO det er det. preparatet har INGEN bivirkninger og er et Cellesalt nr 8 - Mag.Phos. Magnesium fosfat produsert av DHU Karlsrhe, tyskland. (Må være akkurat dette merket)

Dette er bittesmå piller som du legger en neve av under tungen når du kjenner anfallet. Det gir fort resultat i motsetning til ikke å bruke det, Jeg har det med meg overalt.

Jeg har kun funnet at Porsgrund apotek har dette merket. Du kan ringe å bestille så sender de det til deg.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest FRUTTi

Det som hjelper meg er å fylle en 1/ 2 liters flaske med varmt vann , eller helst en varmeflaske og legge den delvis over korsryggen og delvis over skambenet (framme.) Videre tar jeg 500mg Paracet stikkpille ,som hjelper mye bedre enn en tablett i disse tilfellene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Proctalgia Fugax kan best beskrives som en meget smertefull krampe i endetarmen.

Dukker som oftest opp på natta, og våkner "offeret". Anfall kan vare alt fra 2 minutter til 30-40 minutter.

Tilstanden er strengt tatt ufarlig, men likevel uhyre plagsom for sine ofre. Det viser seg at ganske mange lider av dette(det har vært anslått 14%), men veldig få tar det til legen. Dette kan ha med at det er flaut, eller at det er så sporadisk som det er. Selv får jeg anfall kanskje en gang i mnd eller sjeldnere.

Det tok meg flere år å finne noen diagnose, da det finnes tilnærmet null stoff på norsk, men de riktige stikkord ga etterhvert resutater på engelsk.

Selv om det er fint å ha et navn på det, og vite at det er ufarlig, er det kjedelig at det ikke finnes kjente årsaker eller kurer.

Foreløpig har jeg funnet

-"moist heat", fuktig varme(f.eks i form an fuktig, varmt håndkle). Jeg er usikker på bruken, om man skal sette seg på det eller hva.

-Astmainnhalator skal visst hjelpe, iom at anfallene er en krampe, og astmamedisin er krampeforløsende.

-"cold water enema". Dette ser ut til å gå ut på å sprute kaldt vann direkte i tarmen, det snakkes om 100ml, og skal visst nok gi umiddelbar lindring.

Jeg har ikke prøvd noen av metodene selv foreløpig, men holder på å undersøke så mye jeg kan.

Lider du selv av dette, bevisst eller ubevisst? Har du isåfall forslag til lindring, eller metoder for å unngå/begrense anfall?

Jeg prøver å få en avstemning, så vi kanskje kan måle hvor mange som faktisk kjenner til dette.

Lenke til kommentar

Foreløpig har jeg funnet

Analmassasje hjelper mens smertene pågår. Legen min mente også at å spisse grove brødvarer åg mye grønnsaker kan redusere på anfallene. Lykke t https://www.diskusjon.no/style_images/main_...icons/icon1.gif

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ouch!!! It's happened to all of us. You wake up in the middle of the night with a terrible cramp in your leg. You leap out of bed, jump up and down, and walk it off knowing that your leg is going to be sore in the morning. That pain is caused by a strong involuntary spasm, or "charlie horse," in the muscles of your leg. What if the same painful spasm occurred in muscles of your rectum? How terrible would that be? If you have been diagnosed with a condition called Proctalgia Fugax, you already know.

What is Proctalgia Fugax?

This condition was first described in Ancient Rome over 2000 years ago and still carries the Latin name which translates to "fleeting rectal pain." Proctalgia Fugax is basically just that - a fleeting rectal pain. Although few sufferers even mention it to their doctor, it is not uncommon. Health surveys of the general population estimate that about 5% of individuals experience the symptoms occasionally. Most report less than 6 attacks per year. Sufferers often describe waking up from a sound sleep with a sharp pain, often described as stabbing pain "like a knife sticking deep in the rectum." Mercifully, the pain is usually brief - lasting less than 20 minutes - and disappears as mysteriously as it comes.

What causes Proctalgia Fugax?

No one knows. Just like the "charlie horse," Proctalgia Fugax is an uncontrolled spasm or contraction of the muscles in the rectal area and pelvis. The cause is not known. It is not caused by hemorrhoids, fissures, polyps, or other rectal conditions. It is not felt to be psychosomatic in origin, but some patients report more attacks during times of emotional stress. To be honest, we know little more today than the physicians of Ancient Rome knew.

How is Proctalgia Fugax diagnosed?

There are no blood tests, x-rays, or procedures that can diagnose Proctalgia Fugax. Even in rare circumstances when patients have been examined during an attack, no consistent abnormality has been found. Unlike the pain of a hemorrhoid or anal fissure, this pain does not occur during a bowel movement. Indeed, passing some gas or a bowel movement often ends the attack. Your doctor bases his diagnosis on typical symptoms and the lack of any other cause. This means that often a flexible sigmoidoscopy or colonoscopy "scope" test is done to be sure that no serious problem is present in the rectal area.

Is Proctalgia Fugax serious?

No. Sufferers should be confident that the pain is not an indication of something serious. Also, this condition does not increase the risk of colon cancer, colitis, hemorrhoids, anal fissures or other bowel disorders. It is simply a muscle cramp in the wrong place at the wrong time.

What treatment is available?

There is no cure. The attacks are too short for any medical therapy to be effective. Although, there have been some reported successes using an asthma inhaler called salbutamol to abort prolonged episodes. There is no surgical procedure that has been shown to be effective. The most common therapy is simply pushing on the anal area. This may be done manually or by straddling the edge of a bathtub. Soaking in a warm bath may help, but usually the pain begins to subside before the bathtub is filled.

How can one prevent future attacks?

Sadly there is no way to reliably prevent further attacks. Some doctors feel that a high fiber diet and plenty of fluids helps keep the stools soft and prevents spasm. Often, a fiber supplement such as Metamucil or Citrucel is recommended. The best plan is to let your doctor rule out any other serious disorders and be happy that nothing more important was found.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Åge_*

Har opplevd dette de to siste nettene her, så måtte søke opp hva det kunne være. Ser ut som om det kan være det samme som dere snakker om her.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tusen takk! Da vet jeg hva for faenskap dette er. Har hatt dette i 2-3 år, men har aldri turt å si det til noen. Er det noen ny medisin, eller metoder som kan hjelpe for dette i 2011?

Postet av anonym: 9ae5224b5fc763d775d53ff20b531aed

Er nok ikke det, desverre.

Men personlig har jeg hatt god nytte av - flaut nok - menstruasjonssmertelindrende piller. Er et britisk merke som heter Feminax(enten ultra eller express). Disse er vel som vanlig smertestillende, med den store forskjellen at kapselen ikke løser seg opp i magen, den er laget for å løse seg opp og dermed slippe stoffene i tarmen.

3-10 minutter etter inntak er jeg mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg var ikke klar over at så mange slet med dette. Det er rett for jæv....g når det står på. Tidligere satt jeg gjerne i 20-30 min før det slapp taket, og det var ikke mulig å verken gå, sitte eller gjøre noe som helst.

Etter at jeg tok dette opp med spes i indremedisin dr hamre hos Volvat i Bergen kunne jeg slå meg til ro. Han kalte det tarmens migrene, og skrev ut en resept på nitro tabeletter. Skulle smekke en under tungen når det begynte å bygge seg opp, og så snu ræven til problemet å sove videre:). Noen ganger har dette funket på noen min, mens andre ganger ikke.

Det som virker uansett er dette.... Kjøp en tube med sheriproct, som er en reseptfri hemoridekrem med smertestillende. Når du kjenner det kommer er det bare å smøre åpningen og innvendig så langt fingen går med kremen. Bruk gjerne mye, jo mer du bruker innvendig, jo raskere slippes smerten.

Nå forsvinner smertene etter noen få min uansett, og jeg er trygg så lenge jeg har en liten tube hemokrem på onnerlommen:).

Det tredje mann kan gjøre er å bruke krem med nitroglyserin i. Den spesiallages på Haukeland apotek og virker i det du tutcher tarmen med den. Ulempen med denne er holbarhet. Er den åpnet virker den bare noen uker, og anfallene kommer ikke så ofte.

Konklusjon: bruk sheriproct. Virker uansett raskt og godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...