Gå til innhold

Poengsystem på innlegg, tråder, eller brukere

Poengsystem  

384 stemmer

1. 1. Ønsker du muligheten til å gi karakter på innlegg?

• Ja
      182
    • Nei
      179
    • Vet ikke/ingen formening
      23
  2. 2. Ønsker du muligheten til å gi karakter på tråder?

• Ja
      224
    • Nei
      152
      8
  3. 3. Ønsker du mulighet til å gi karakter på brukere?

• Ja
      159
    • Nei
      216
      9

Anbefalte innlegg

Ved første øyekast virker kanskje dette som en god ide. Men tenker man litt over det, kan det værre en litt dårlig ide. Det er alt for mye som taler mot et slikt poengsystem på forumet til at jeg ville hatt noe slikt. For det første, et "+/-"-system ville ikke gått bra. Et diskusjonsforum er laget for å fremme diskusjoner. Det sier seg selv at det er motstridende parter i diskusjoner. Hva tror du ville skjedd om disse fikk tilgang på et vurderingssystem der de kan vurdere innlegg, tråder og/eller brukere? De ville selvsagt gitt "+"-poeng til de brukerne de er enige i, og "-"-poeng til brukere de er uenige med.

Nåvel sier dere kanskje da. Hvorfor ikke da bare gi muligheten til å gi "+"-poeng? Fordi det fortsatt vil bli brukt på feil måte. Brukere, unnskyld at jeg sier det, må ikke overvurderes. Ja, mange brukere vil gi "+"-poeng til brukere de liker, uavhengig av om innlegget/tråden til nevnte bruker er konstruktivt eller ikke. Videre er et system der innlegg og tråder vurderes etter poeng ganske håpløst. Jeg vet ikke hvordan det er på skolen og i hjem idag. Men når jeg gikk på ungdomskolen, og som barn hjemme, var noe av det jeg lærte god kildekritikk. Jeg har blitt lært opp til å kritisk vurdere det jeg leser. Brukere må kunne bruke sitt eget hode og vurdere innlegg, tråder og brukere uten å få hjelp av poeng samlet inn på et håpløst grunnlag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Snip*

Godt skrevet. Med tanke på at brukarar ville gitt poeng til dei dei er einige med, ville eg sagt nei til alt. Men om alle hadde gitt +/- etter kor bra, informasjonsfylt, hjelpande eller lignande innleggjet er, hadde det vert ein god idé, imo. Men sidan eg trur mange kjem til å vurdere etter det fyrste eg skreiv, synest eg det er ein dårleg idé. Då ser ein ikkje kor bra tråden/innleggjet/brukaren er, men kor mange som er einig med han/ho.

Lenke til kommentar
Bare for å informere, forumets poengsystem er av den sort at man gir 1-5 stjerner. Snittet vil da bli vist. Det være seg på innlegg, tråd eller bruker.

Ok, det jeg nesten trodde også. Er litt kjent med systemet mine erfaringer er at enten:

-Misbrukes systemet, og "poeng" reflekterer på ingen måte innleggenes informasjonsverdi

-Systemet brukes nesten ikke og man ender opp med at bare et fåtall stemmer, bare et fåtall av poster/tråder/brukere har fått nok "vurderinger" til at en kan betrakte "poengsummen" som en generell oppfatning av informasjonen/brukeren.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt stor tro på et slikt system. Spesielt ikke på et så sammensatt forum som dette. Spesielt fra da jeg var aktiv i politikk-delen på forumet tror jeg jeg lett ville fått ekstremt mange negative karakterer. (Samme gjelder forsåvidt hvis jeg skulle starte noen politiske diskusjoner igjen). Dette avspeiler imidlertid ikke meg i f.eks. en reisetråd eller en økonomi-tråd.

Dessuten vil nok et slikt system ikke akkurat bli veldig subjektivt.

Lenke til kommentar
Synes ikke det skal bli innført noen poeng/stjernepoeng. Alle tråder har en eller annen kvalitet i seg og hva som er 'bra' eller 'dårlig' vil man aldri bli enige i.

Vil heller ha en 'knapp' som setter en tråd til Løst. Vet at en del kategorier ikke vil ha bruk for slikt, men du verden så oversiktelig det ville ha blitt i de kategoriene der slikt burde ha vært påbudt. :thumbup:

Eventuelt kan brukere bare skrive *Løst* i begynnelsen av emnefeltet når problemet er løst. Fungerer tilnærmet like bra, og forumutviklerne til Hardware.no slipper å styre med å modde forumet mer enn nødvendig. Litt off-topic dette her though. Om du virkelig mener det er et behov for et slikt system oppfordrer jeg deg til å starte en egen tråd for det. :)

Lenke til kommentar

Synes det å gi karakterer i enkelte forum hadde vært bra, selvsagt er det helt unødvendig i OT-baren, men jeg kan se nytten med karakterer i en del forum:

Bedrift, Bil Båt og Motor, Forbruker, Digital foto og video, Jobb og utdanning, Mobil og PDA, Lyd og bilde, Juss. Sikkert flere(Tok 10 sec), ellers så er det bare for modsa å gå gjennom hvert underforum og se om det hadde vært nødvendig med karakterer på innlegg der.

Ikke alle forum burde få det, men det hadde vært en fin ting i forum som er mer rett på saken og konkret.

Lenke til kommentar

Jeg stemte ja, ja og nei.

Jeg har lenge irritert meg over haugevis av innlegg som har liten eller ingen verdi. Dette er typen "eid", "word/ord/enig", "godt sagt", og syns det er alt for mange av dem i forhold til de riktig så gode og informative svarene som vi ofte ser fra brukere som Simen1, Dotten, TWFA og ørti andre. På en måte hadde det vært kjekt å fremheve de gode svarene på bekostning av de dårlige, for eksempel at et innlegg som hadde 10/15/20 unike 5/5-karakterer fikk en svakt farget bakgrunn, og et innlegg som hadde en tilsvarende mengde 1/5-karakterer ble skjult og man måtte trykke på en spoiler-link for å se hva som stod der.

Jeg ser selvfølgelig problemene her, så om dette skulle bli innført, bør det ha retningslinjer. Kriterier for å kunne gi poeng kan kanskje hjelpe til at systemet ikke blir misbrukt, slik at man bør ha minst 10/15/20 innlegg med en snittkarakter over 3 før man selv får gi poeng til andre, eller at moderatorer og admins gir brukere muligheten manuelt.

At folk ikke evner å skille mellom et informativt innlegg og et innlegg de er uenig med, er nok hovedproblemet, men jeg tror at et par kriterier og lett moderering kan luke ut folk som aktivt misbruker muligheten.

Å gi karakter til tråder, derimot, er jeg litt skeptisk til. Tråder utvikler seg hele tiden, og gode diskusjoner kan oppstå fra elendige førsteinnlegg (en del antihomo-tråder er det første jeg kommer på), og førsteinnlegg som legger grunnlag for en god diskusjon kan ende opp med drittslenging og stenging.

Karakterer direkte på brukere blir det nok bare snørr og tårer av, men igjen, om karaktergivning var et tilbud som ble gitt når visse kriterier var innfridd, og kunne fjernes om det ble misbrukt, så tror jeg folk hadde slappet kraftig av med å gi 1/5 til alle PS3/360-fanboyer eller metal/rap/dance-tryner (stryk alt etter hvilken leir du tilhører). Det som gjerne hadde vært bedre, er om brukeren hadde fått et gjennomsnitt av alle karakterene innleggene hans/hennes hadde fått.

Lenke til kommentar

Å gi karakter på brukere/innlegg er jeg sterkt imot. Da vil vi få "gode" og "dårlige" brukere, noe som åpenbart ikke er bra. Hadde vært bedre om man ga poeng, eller "karma", som jeg har sett det bli kalt. Innlegg mener jeg det hadde vært en god ide om man hadde samme system som youtube har på kommentarer (thumbs up/down). Karakter på tråder synes jeg derimot er en god ide.

Lenke til kommentar

Svarte ja til tråd og postvurdering. Så lenge det ikke blir aktivert i religion og livsyn og slike kategorier hvor det som regel er induviduelle meninger og oppfatninger som gjelder.

Skikkelige kvalitetstråder er jo som regel sticky, men det finns jo mellomting som gjerne kunne fått en stjerne ved siden av seg syns nå jeg :)

Endret av nts
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...