MrQuote-on-Quote Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Er fra Rogaland (Karmøy) selv, og her jeg bor er det ikke vanlig å si "javel" når man hilser på noen. Har jeg faktisk aldri hørt. Hvis noen hadde kommet bort til meg og sagt "Javel?" så hadde jeg misforstått det noe jævlig. "Javel?" er noe jeg sier når jeg er skeptisk til noe som nettop ble sagt. Gjelder sannsynligvis bare sør for Boknafjorden dette da? Lenke til kommentar
krize Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Nei det gjelder flere steder i rogaland. Bor i stavanger selv og slik kan man hilse på hverandre (viss man kjenner hverandre). Meg: Javel. Du: Javel. Meg: Fin dag Du: Enig. Så javel blir brukt som en hilsen og møte ord. Ofte litt : javeeeel. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 bor på retta sidå i karmøy kommune og har aldri hørt noen bruke javel som "hei, hvordan går d" , javel er rett og slett det samme som OK , et irritert OK og JAVEL er likt , opplysende OK og JAVEL er likt.. så jeg bruker javel og ok til de samme tinga... men ikke noe mer enn d.. men er enig med noen her.. det at de bruker JAVEL som er negativt ladet som svar til til istendefor ok ... jeg gjør ofte det.. , tror eg... men JAVEL og OK kan brukes likt.. i ALLE tilfeller tror jeg.. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Av de jeg kjenner, brukes det hvis noen forteller noe du ikke vil høre. betyr omtrent "javel, hvorfor tror du jeg vil høre på dette?" Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Nei det gjelder flere steder i rogaland. Bor i stavanger selv og slik kan man hilse på hverandre (viss man kjenner hverandre). Meg: Javel. Du: Javel. Meg: Fin dag Du: Enig. Så javel blir brukt som en hilsen og møte ord. Ofte litt : javeeeel. Ja, Stavanger ligger jo sør for Boknafjorden da Mesteparten av befolkningen i Rogaland ligger sør for Boknafjorden faktisk. Endret 8. desember 2007 av Irgendwer Lenke til kommentar
toazty Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 lol ... jeg : javel han : javel høres forferdelig dumt ut... så en har altså bytta ut ordet "Hei" med ordet "javel" ?? sykaste eg har hørt.. men jeg kan godt bruke ordet "Javel ? " , som istedenfor å bruke "faen du holde på med?" Lenke til kommentar
ladybug Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg kommer fra Ringsaker i Hedmark, og her brukes ja vel stort sett på to måter: - Når man er skeptisk til noe som blir sagt f.eks Jeg har 25 søsken. Ja vel?! - Når man er uinteressert i noe som blir sagt f.eks Euglena er en éncellet mikrobe som lever i dammer, pytter og strandmudder. Ja vel... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Er fra Rogaland (Karmøy) selv, og her jeg bor er det ikke vanlig å si "javel" når man hilser på noen. Har jeg faktisk aldri hørt. Hvis noen hadde kommet bort til meg og sagt "Javel?" så hadde jeg misforstått det noe jævlig. "Javel?" er noe jeg sier når jeg er skeptisk til noe som nettop ble sagt. Er også derfra, og har opplevd det ganske vanlig. Dvs; ikke bare "javel", men at man først sier en vanlig hilsen (Hei, Goddagen e.l.) - og så liksom følger opp med feks; "Javel?....hvordan er det med deg.." etc Noe som forresten blir brukt ganske mye her som en hilsen alene er å bare si: "ja ja" (uttales som "jaia") Faren min ble av og til hissig på meg om jeg sa "javel" etter han hadde forklart noe. Det var liksom ikke godt nok det Endret 12. desember 2007 av groenn Lenke til kommentar
Sniken_123 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Betydningen av ordet kommer jo helt an på tonefallet da... Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Tonefallet er alt i javel. Javel? - Denne brukes når man liksom mener: eller hva faen? Javel - Lett og lystig tone som denne smilyen: Javel! - Sint tone: "Gjør leksene dine!" "JAVEL!" Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Javel = ok (som om jeg bryr meg) Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det ordet har mange betydninger for meg. Om man sier: Javel (null tonefall) - Ok, greit det Javel (lavt tonefall) - Ok, jeg skal gjøre det selv om jeg ikke vil\Ja, jeg har hørt deg nå, gå vekk! Javel (høyt tonefall) - Som om jeg bryr meg Javel (Halv-lavt tonefall) - Ok, hvorfor gjorde du det? Dette minner om kinesisk... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 bor på retta sidå i karmøy kommune og har aldri hørt noen bruke javel som "hei, hvordan går d" , javel er rett og slett det samme som OK , et irritert OK og JAVEL er likt , opplysende OK og JAVEL er likt.. så jeg bruker javel og ok til de samme tinga... men ikke noe mer enn d.. men er enig med noen her.. det at de bruker JAVEL som er negativt ladet som svar til til istendefor ok ... jeg gjør ofte det.. , tror eg... men JAVEL og OK kan brukes likt.. i ALLE tilfeller tror jeg.. Hehe.."retta sidaa", hvilken er det da, fastlandsiden? Men har hvertfall hoert baade veabuer, skudesnesbuer og torvestadbuer som har hilst med "javel" Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Som andre har påpekt er tonefallet essensielt for å skjønne betydningen av ordet. I mine kretser er det vanlig at ordet brukes når man gir faen i noe. - "Jeg kjøpte en film i dag." - "Javel." Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg bor i Oslo. TheGnome har et poeng. "Jeg klarte level9!! omg!1" "Javel." Hvis man klarer å si det på en litt mer positiv måte kan det brukes som OK også, men vær forsiktig for hvis du ikke uttaler a-en riktig kan det være veldig uhøffelig. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Alt har med hvordan det sies. De eneste tilfeller hvor det blir brukt av meg er om en klassekamerat for eksempel nettopp har funnet ut noe som han anser som revolusjonerende, men er å regne som allmenkunnskap. Ellers har vi tilfeller hvor personen forteller om noe han har gjort, men som du ikke fatter hvorfor han gjorde, du forstår hvertfall ikke hvorfor han gjorde det. "Javel" må i tilfellene beskrevet dras på, som i "Jaaveeeel...?", som i "Ok, du er skrudd i hodet..." eller "Du må ha en heidundrande god forklaring på hvorfor du sier dette..." Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Vel, det er vel bare noe vi Rogalendinger gjør. Sier alltid det når jeg treffer noen ute. "Javell", eventuelt "Javell, ude å handle?". Merkelig Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Hehe, en kamerat av meg fra Bergen har begynt å si "javel" når han treffer folk fordi han synes det høres så morsomt ut når jeg sier det. Endte opp med at han nesten ble banket opp av en fyr Lenke til kommentar
paa99 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Kommer helt ann på situasjon og tonefall... Du snakker med en du ikke kjenner så godt og det blir sånn pinlig stillhet så tar man en "Javeeel" og så stikker man. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 brukes når man gir faen i noe.- "Jeg kjøpte en film i dag." - "Javel." Enig. Stort sett sånn det brukes her. Virkelig noe jeg må begynne å skrive oftere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå