Gå til innhold

ADSL2+ begrensninger på upload (distanse til sentral)

Anbefalte innlegg

Skal endre dsl-leverandør nå i desember, og vurderer å gå for Ventelo. Jeg bor relativt langt unna sentralen (3.8km) og kan derfor ikke benytte meg av en full adsl2+ linje, (med dagens 6.5Mbit linje får jeg nesten 5Mbit ned).

Ventelo tilbyr 4.5, 6.5, og ADSL2+ abb, men siden alle disse koster like mye så vurderer jeg å gå for ADSL2+ pga bedre upload, men hvordan er begrensningene på upload sammenlignet med download på distanser fra sentral? Er det slik at om en kan ha 6Mbit ned så kan en i teorien ha 6Mbit opp også?

Med andre ord: Vil jeg i praksis kunne få en 5/1 Mbit linje om jeg går for en ADSL2+ linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

i følge denne grafen skal ikke du kunne ha noe særlig utbytte av adsl2+ når det gjelder downstream..

men når det gjelder upstream vet jeg ikke... etter de målingene jeg har sett på nettet er det ofte lavere støy på upstreamen. så sånn logisk sett så skulle man tru at upstreamen er mindre utsatt for lavere hastighet over lengre linjer.

Er det slik at om en kan ha 6Mbit ned så kan en i teorien ha 6Mbit opp også?

teknologien begrenser upstream til ca 1Mbits på adsl2+...

(hvis vi i norge hadde hatt Annex M terminering på adsl2+, kunne vi ha fått en upstream på ca 3Mbits... men det har vi ikke)

det du kunne ha gjort er å finne ut SNR(Margin)[dB] og Attenuation [dB] verdiene du har på linjen nå..

da kan du kanskje finne ut hva nedhastigheten kan bli..

verdiene kan hentes ut på router modemet ditt...

her har du en guide på flere modem for å hente ut verdier:

http://www.kitz.co.uk/adsl/frogstats.htm

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Ja, vet at jeg ikke vil kunne få 6 Mbit hverken opp eller ned på min avstand, men det jeg lurte på var om jeg villefå 1Mbit opp om jeg går for ett ADSL2+ abb i motsetning til bare 0,6 Mbit på ett vanlig ADSL-abb.

Det 6Mbit opp og ned var bare for å sette ett eksempel for å finne ut om det er større tap på opphatsighet enn nedhastighet.

Men da tror jeg at jeg går for ett ADSL2+ abb siden det ikke koster noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...