Gå til innhold

tamron, sigma eller nikkor?

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt å kjøpe et nytt objektiv. fra før har jeg nikon D80 med kit-linse 18-135 lysstyrke 3,5 - 5,6 er det vel.

Står nå mellom

nikkor 50mm 1,8 til 1000kr

sigma 24-70mm 2,8 til 3900kr

tamron 17-50 2,8 til 3400kr

Egentlig kjøper jeg nok 50mm uansett det er såpass billig, men hvilken av de to andre? skal til tallin i jula og tenker at det blir litt bilder av de jeg reiser sammen (portrettbilder). og så vil jeg ta bilder av diverse bygninger og sånt i tallin. I og med at det er vinter så blir det nok litt bilder på kvelden og derfor lurer jeg på om det er stor forskjell mellom 2,8 og 1,8?

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig kjøper jeg nok 50mm uansett det er såpass billig, men hvilken av de to andre? skal til tallin i jula og tenker at det blir litt bilder av de jeg reiser sammen (portrettbilder). og så vil jeg ta bilder av diverse bygninger og sånt i tallin. I og med at det er vinter så blir det nok litt bilder på kvelden og derfor lurer jeg på om det er stor forskjell mellom 2,8 og 1,8?
Veldig usikker på hvilket jeg ville valgt, men veldig mange ville nok valgt Tamron 17-50 f/2.8, fordi de trenger vidvinkelen. Nå har du jo Nikon 18-135 til det, så jeg ville sett på hva slags bilder du har tatt til nå, og valgt ut fra det. Bruker du området 24-70 mer enn området 18-50, er jo valget nokså enkelt. Personlig ville jeg vurdert 24-70 veldig sterkt, men du skal være klar over at det er stort og tungt, mye tyngre enn Tamron 17-50. Du bør også vurdere Sigma 18-50 f/2.8 HSM, og Tokina 16-50 f/2.8. Sistnevnte er en hyggelig sak, litt dyrere, men har jo en ekstra mm vidvinkel da. Den betyr mye i denne enden, og det er nokså stor forskjell på 18 og 16mm...
Lenke til kommentar

Når du skyter bilder av bygninger operer du vel ikke med en brennvidde som er større enn det du har på kitobjektivet ditt? 18mm @ f8 burde jo gi noen bra bilder av bygninger og slikt.

Så da trenger du ikke lyssterke objektiver. Mulig den ikke er så skarp i kantene som fastoptikk gir.

Kjøp en 50mm f/1.8 til portretter du :)

Lenke til kommentar

Tamron har også en glimrende 28-75 f/2,8 hvis du er ute etter en "portrettzoom". Men skal du ta bilder av bygninger i byer, er mer vidvinkel en nødvendighet, er det veldig trangt må man kanskje ned i 10-12mm. Du kan også bruke et program som heterExposurePlot som analyserer de bildene du har tatt og viser hva som er mest brukt av blenderåpning, lukkertid, iso og brennvidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...