spøkelse Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Samferdselsministeren sier nei til forslaget om å øke fartsgrensen til 110 km/h på Norges beste veier (E18 Vestfold og E6 Svinesund-Gardermoen). Inntil videre forblir derfor fartsgrensen 100 km/h. Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet. Les hele pressemeldingen her. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Nok en fantastisk avgjørelse fra Navarsete, og en avgjørelse som bidrar til at folk får mindre respekt for oppsatte fartsgrenser. Er det noe sted i Norge som hadde tålt 110 km/t og vel så det, så er det disse to strekningene. Endret 29. november 2007 av spitz Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hun begrunner med blant annet trafikksikkerhet og miljøhensyn. Jeg har veldig forståelse for miljøargumentet. De fleste biler er mest effektiv når de kjører i ca. 70-100 km/t, hastigheter over dette vil gi høyere co2-utslipp. I Tyskland vurderte de jo å sette ned fartsgrensene på grunn av dette. Det ble ikke noe av det foreløpig, men det skal ikke mye mer enn en mer vennligsinnet forbundskansler til for at dette skal gå gjennom Endret 29. november 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
Swe Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 De fleste biler er mest effektiv når de kjører i ca. 70-100 km/t, hastigheter over dette vil gi høyere co2-utslipp. Dette kan jo faktisk være et argument i strikkmotorlandet Norge, hehe. Personlig har jeg slett ikke noe høyere forbruk ved 110 enn jeg har ved 100 eller 80 for den saks skyld. Hvorfor kan hun ikke like godt si det som det er: "Det skal være minst mulig moro å kjøre bil i Norge, og vi skal forsøke å forsure bilistenes hverdag på absolutt alle tenkelige måter, inkludert irriterende fartsgrenser". Da hadde jeg muligens fått et snev av respekt for denne gjøken Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Helt latterlig. Veiene er mer en gode nok, blant annet veien fra Svinesund og mot Oslo(E6), den er jo helt strøken- fire felt hele veien til du kommer til Tusenfryd. Ikke noe iveien for at det kunne vært 110 eller 120 der. Kjører uansett rundt disse hastighetene. Er vel slik at alle ligger litt over, i alle fall jeg. Men om det hadde vært 120 der, kunne jeg ligget i 130. Men men. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Hvorvidt argumentet om miljø er gyldig eller ei skal jeg ikke henge meg sånn veldig opp i. At det derimot skal gi dårligere trafikksikkerhet har jeg dog litt problemer med å se. Rett meg hvis jeg tar feil, men viste ikke økningen fra 90-100 at trafikksikkerheten ble bedre? Isåfall, hvorfor skal ikke det samme gjelde for 100-110? Endret 1. desember 2007 av Ernie Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet. dette har jeg faktisk savnet, det at man kan kjøre like fort en glatt vinterdag som på fin tørr asfalt er egentlig ganske sprøtt. og er dobbelt så sprøtt med tanke på sikkerhet. man kunne inngådd dette med 110-120 om sommeren og 90 om vinter. er bare tull at veiene er skumlere i 110 enn 100, går jo bare rett frem jo Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Men om det hadde vært 120 der, kunne jeg ligget i 130. Her har vi et fint eksempel på hvorfor noen argumenterer mot fartsgrenseøkning. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Bilen min bruker omtrent like mye drivstoff/per km i 80km/t som i 120km/t. Miljøargumentet kjøper jeg rett og slett ikke. Men det er jo alt som betyr noe for disse sosialistene. Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Bilen min bruker omtrent like mye drivstoff/per km i 80km/t som i 120km/t. Miljøargumentet kjøper jeg rett og slett ikke. Men det er jo alt som betyr noe for disse sosialistene. Korriger meg hvis jeg tar feil, men det er nok andre ting som også har noe å si for miljøargumentet. For eksempel svevestøv. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet. dette har jeg faktisk savnet, det at man kan kjøre like fort en glatt vinterdag som på fin tørr asfalt er egentlig ganske sprøtt. Ifølge trafikkloven så kan du ikke det nei. Endret 2. desember 2007 av Barely dead Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Du kan kjøre opp til fartsgrensa, men det står jo og i loven at du skal regulere farten etter forholdene. Slett ikkje forbode å kjøre i 100 i 100-sone på vinteren, men om du driv med uaktsom køyring kan du få bot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå