Gå til innhold

110 km/h i Norge avlyst


spøkelse

Anbefalte innlegg

Samferdselsministeren sier nei til forslaget om å øke fartsgrensen til 110 km/h på Norges beste veier (E18 Vestfold og E6 Svinesund-Gardermoen). Inntil videre forblir derfor fartsgrensen 100 km/h.

 

Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet.

 

Les hele pressemeldingen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en fantastisk avgjørelse fra Navarsete, og en avgjørelse som bidrar til at folk får mindre respekt for oppsatte fartsgrenser. Er det noe sted i Norge som hadde tålt 110 km/t og vel så det, så er det disse to strekningene. :thumbdown:

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Hun begrunner med blant annet trafikksikkerhet og miljøhensyn. Jeg har veldig forståelse for miljøargumentet. De fleste biler er mest effektiv når de kjører i ca. 70-100 km/t, hastigheter over dette vil gi høyere co2-utslipp. I Tyskland vurderte de jo å sette ned fartsgrensene på grunn av dette. Det ble ikke noe av det foreløpig, men det skal ikke mye mer enn en mer vennligsinnet forbundskansler til for at dette skal gå gjennom

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
De fleste biler er mest effektiv når de kjører i ca. 70-100 km/t, hastigheter over dette vil gi høyere co2-utslipp.

 

Dette kan jo faktisk være et argument i strikkmotorlandet Norge, hehe. Personlig har jeg slett ikke noe høyere forbruk ved 110 enn jeg har ved 100 eller 80 for den saks skyld. Hvorfor kan hun ikke like godt si det som det er: "Det skal være minst mulig moro å kjøre bil i Norge, og vi skal forsøke å forsure bilistenes hverdag på absolutt alle tenkelige måter, inkludert irriterende fartsgrenser". Da hadde jeg muligens fått et snev av respekt for denne gjøken :D

Lenke til kommentar

Helt latterlig. Veiene er mer en gode nok, blant annet veien fra Svinesund og mot Oslo(E6), den er jo helt strøken- fire felt hele veien til du kommer til Tusenfryd.

Ikke noe iveien for at det kunne vært 110 eller 120 der.

 

Kjører uansett rundt disse hastighetene. Er vel slik at alle ligger litt over, i alle fall jeg. Men om det hadde vært 120 der, kunne jeg ligget i 130.

 

Men men.

Lenke til kommentar

Hvorvidt argumentet om miljø er gyldig eller ei skal jeg ikke henge meg sånn veldig opp i. At det derimot skal gi dårligere trafikksikkerhet har jeg dog litt problemer med å se. Rett meg hvis jeg tar feil, men viste ikke økningen fra 90-100 at trafikksikkerheten ble bedre? Isåfall, hvorfor skal ikke det samme gjelde for 100-110?

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet.

 

dette har jeg faktisk savnet, det at man kan kjøre like fort en glatt vinterdag som på fin tørr asfalt er egentlig ganske sprøtt. og er dobbelt så sprøtt med tanke på sikkerhet. man kunne inngådd dette med 110-120 om sommeren og 90 om vinter. er bare tull at veiene er skumlere i 110 enn 100, går jo bare rett frem jo :yes:

Lenke til kommentar
Bilen min bruker omtrent like mye drivstoff/per km i 80km/t som i 120km/t. Miljøargumentet kjøper jeg rett og slett ikke. Men det er jo alt som betyr noe for disse sosialistene.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men det er nok andre ting som også har noe å si for miljøargumentet. For eksempel svevestøv.

Lenke til kommentar
Derimot vil hun innføre variable fartsgrenser på de samme veiene. Dvs lavere fartsgrenser når det er synes påkrevet.

 

dette har jeg faktisk savnet, det at man kan kjøre like fort en glatt vinterdag som på fin tørr asfalt er egentlig ganske sprøtt.

Ifølge trafikkloven så kan du ikke det nei.

Endret av Barely dead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...