Demantios Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Jeg burde egentlig vite dette, men kan noen gidde å fortelle det sånn fort og greit? Hva skjer når man resetter BIOS i forhold til hva som skjer når man resetter CMOS? Og nei, jeg orker ikke google og lese meg gjennom 800 ord, når det kan forklares på 20 Endret 4. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Bios er brent i en eprom og kan således ikke resettes. Den kan oppgraderes (brennes) med stasjonær eprom/plcc prom brenner eller oppdateres(brennes) med flash software mens den står i sokkelen i hovedkortet. Cmos er "instillinger" og lagres i et datablokk minne et annet sted. I nyere hovedkort er cmos datablokk lokalisert i selve chipsett chippen til hovedkortet. Resette bios er et helt feilaktig uttrykk. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 *titte på tull* CMOS er en type halvleder. Så uttrykket "resette CMOS" gir hovedsaklig ingen mening. BIOS står for Binary Input Output System og er det første programmet datamaskinen din laster inn når den slås på. Det tar seg av å kjøre selvtest av maskinen og starte boot prosessen. BIOS har vært lagret på flere typer minne. (eldst -> nyest) prom -> eprom -> eeprom -> flash. Resettingen det er snakk om sletter innstillingene BIOS har og tvinger den til å laste inn default innstillingene. ( Innstillingene blir gjerne lagret i CMOS-basert minne, og innstillingene blir opprettholdt av et batteri når det ikke er strøm på systemet. ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 BIOS står for Binary Input Output System.. Basic Input/Output System. http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg bruker begrepet Binary Input/Output System for å ikke skape forvirringer/sammenblandinger da noen eldre BIOSer har innebygget BASIC-tolker. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 BIOS = Håndterer I/O, samt sjekker maskinvare og ved oppstart og laster operativsystem. CMOS = Et minne hvor BIOS kan lagre parametrene sine. Når man "sletter/resetter BIOS" er det egentlig CMOS-minnet man tømmer. Når BIOS starter opp igjen og oppdager denne er tom vil den skrive et nytt default-oppsett til CMOS. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Ahh, takker. Var et sånt svar jeg var ute etter Takker til dere andre også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå