Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som kan hjelpe med et spørsmål i organisasjonsteori?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan hjelpe meg med å svare på dette eller.. får det liksom ikke helt til gitt. bare noen stikkord vil hjelpe godt:)

1) Gjør detaljert rede for de vesentligste funnene i Max Webers byråkratiskole. Vis deretter i hvilken grad byråkratiskolen kan ha relevans for moderne kunnskapsorganisering.

På forhånd takk:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lenge siden eg har hatt dette nå, men eg skal gjøre et forsøk!

Weber hevdet den beste måten å organisere staten på var gjennom byråkratiet imotsetning til en organisering der venner og kjente fikk særfordeler (korrupsjon).

Weber sine kjennetegn på byråkratiet: regelstyrt, ansettelse på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner, nøytral saksbehandling, de ansatte i byråkratiet skal ha jobben som sin hovedinntektskilde (for å unngå interessemotsetninger), hierarki, skriftlig saksbehandling, saksbehandleren skal ha jobben livet ut og har muligheter til å stige i gradene.

Merk at Weber gjør det helt klart at dette er en idealtype og at et slikt byråkrati ikke finner sted i virkeligheten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bureaucracy#M..._on_bureaucracy

På andre delspørsmålet har du fått muligheten til å definere hva du mener "moderne kunnskapsorientering" er. Et slikt vagt, upresist, og vidt begrep gir stort rom for fortolkning. Sjekk ordlisten bak i pensumboken for å se om boken snevrer inn definisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...