coccosine Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei! Noen som kan hjelpe meg med å svare på dette eller.. får det liksom ikke helt til gitt. bare noen stikkord vil hjelpe godt:) 1) Gjør detaljert rede for de vesentligste funnene i Max Webers byråkratiskole. Vis deretter i hvilken grad byråkratiskolen kan ha relevans for moderne kunnskapsorganisering. På forhånd takk:D Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 lenge siden eg har hatt dette nå, men eg skal gjøre et forsøk! Weber hevdet den beste måten å organisere staten på var gjennom byråkratiet imotsetning til en organisering der venner og kjente fikk særfordeler (korrupsjon). Weber sine kjennetegn på byråkratiet: regelstyrt, ansettelse på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner, nøytral saksbehandling, de ansatte i byråkratiet skal ha jobben som sin hovedinntektskilde (for å unngå interessemotsetninger), hierarki, skriftlig saksbehandling, saksbehandleren skal ha jobben livet ut og har muligheter til å stige i gradene. Merk at Weber gjør det helt klart at dette er en idealtype og at et slikt byråkrati ikke finner sted i virkeligheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Bureaucracy#M..._on_bureaucracy På andre delspørsmålet har du fått muligheten til å definere hva du mener "moderne kunnskapsorientering" er. Et slikt vagt, upresist, og vidt begrep gir stort rom for fortolkning. Sjekk ordlisten bak i pensumboken for å se om boken snevrer inn definisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå